Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss hører dajmiskake til.

Når jeg lager ostekake bruker jeg sitrongele i kremen, men har gele på toppen - kan gjerne være skogsbær. Jeg har blåbær og bringebær i gelelokket

Fortsetter under...

Skrevet

Tropisk aroma? Bytt den gjerne ut med med ei saftig sjokoladekake :-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Men tropisk aroma er ikke noe god. :o(

Den jeg har som heter Tropisk Aroma er god, men den er ikke lik de jeg har sett når jeg har søkt på det. Min er i grunn mer lik vanlig sjokoladekake. Hvorfor den heter Tropisk Aroma da kan man jo lure på :) moren min jeg fikk oppskriften av.

Skrevet

Kan godt være jeg har smakt den typen som ikke er så god da. Jeg hadde uansett satset på en saftig sjokoladekake med mye sjokoladesmak.

Jeg skal prøve ei kake jeg så oppskrift på på nett. Hamstret Dronningens kokesjokolade på Ica Maxi til 10 kroner plata i går, så da får jeg gjøre en liten test og invitere noen til prøvesmaking:

http://snakk.klikk.no/Mat/Default.aspx?Search=kake&Id=12088072&Order=Search%2cId&Sort=rating

Hva tror du?

Gjest Vancouver
Skrevet

Kan godt være jeg har smakt den typen som ikke er så god da. Jeg hadde uansett satset på en saftig sjokoladekake med mye sjokoladesmak.

Har du smakt barnehagekaka? Den er dritsaftig og god :)

Annonse

Skrevet

moccakake, Langhammers gulrotkake er våres favoritter, moccakaken kan med hell fryses og tines opp igjen.

Skrevet

Har du smakt barnehagekaka? Den er dritsaftig og god :)

Har ei som heter kjærlighetskaka,den er en vinner!

Gjest Vancouver
Skrevet

Har ei som heter kjærlighetskaka,den er en vinner!

Å få oppskrifta :D

Skrevet

Å få oppskrifta :D

Kjærlighetskaka

6 egg

6 dl sukker....piskes LETT sammen...ikke eggedosis, bare en 2- 3 minutt med visp for hånd. (det er dette som gjør den saftig,tror jeg)

6,5 dl hvetemel

4,5 ts bakepulver

4,5 ts vaniljesukker

2,5 ss kakao

300 g smelta smør

3 dl lunka melk (bruker å slå melka i smøret)

Visp egg og sukker, ha i det bløte, så siktes det tørre.

Langform 200grader ca 20-30 minutt

Vanligvis er den stekt etter 20 minutt, men det varierer fra ovn til ovn noen få minutter.

Glasur

3 dl melis

1,5 ss kakao

1,5 ts vaniljesukker

75 g smelta smør

3 ss kald sterk kaffi.

(om du vil lage litt luxus,kan du smelte en plate sjokolade og ha den i kremen)

Originalen sier at du skal strø over med kokosmasse, men her i huset bruker vi ikke det.

kan fryses

Lykke til og vel bekomme

Skrevet

moccakake, Langhammers gulrotkake er våres favoritter, moccakaken kan med hell fryses og tines opp igjen.

Du har ikke tilfeldigvis oppskrifter på disse, som du kan dele? :)

Skrevet

Selvfølgelig :)

Moccakake

200g mandler,malt

200g melis

1 ts bakepulver...bland dette godt sammen

4-5 eggehviter,stivpiskes og røres forsiktig inn. Stekes v 180 grader i ca 35 minutt.

krem

100g melis

100g meierismør

4-5 eggeplommer

2 ss kaffi

Smelt 100 g sjokolade i vannbad. Her bruker jeg å varme opp vann, legge sjokoladen i en pose i vannet til den er smeltet,, klippe av en ende og trykke det i bollen tilslutt, rør godt.

Jeg bruker å ha papir bare i bunnen av en rund form, ikke smøre kantene sånn at kaken får steke seg fast i kantene på formen, avkjøle, tømme på kremen. Sett kaka rett i fryseren.

Når jeg tar den opp,skjærer jeg rundt kanten med en varm kniv, tar av formen og setter den på fat. Den er tinet på ca en halv til 1 time.

Lykke til (denne er litt mektig, men en suksess allikavel)

Annonse

Skrevet

Langhammers gulrotkake

5 egg eller 4 store egg

3 dl sukker...eggedosis-skikkelig stiv

3 dl hvetemel

2 ts natron

2 ts kanel

1 ts salt

1 ts vaniljesukker

1,5 dl olje

4-5 dl revet gulrot (eller 3-4 litt store gulrøtter)

Bland det tørre, ha i eggedosisen, olje og gulrot til slutt

Stekes på en rist nederst i ovnen i 50min - 1 time (sjekkes) på 190 grader

Du kan godt doble oppskriften og ha den i langpanna, det er bedre synes jeg. (samme steketid)

Glasur 100g fløteost, philadelfia original,snøfrisk, chatau bleu eller lign. jeg bruker philadelphia.

1 ts vaniljesukker

50 g smør

125 g melis

her i huset synes vi det må være skikkelig med krem på,så jeg bruker gjerne dobbel dose til den lille kaken, og dobler DET igjen på langpanna...-når vi skal ha fest!! (da blir det gjerne litt til overs, men heller det enn å være kjiip...

For ekstra pynt kan du "skjære av en sjokoladeplate" sånn det blir sånne flarn, det ser lekkert ut, og smaker ok også.

Lykke til med konfirmasjonen!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...