Gå til innhold

Helsjekk hos legen?

Gjest Trenger kansje en sjekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der jeg jobber betaler arbeidsplassen "helsjekk" på alle sine ansatte annet hvert år. Det er selvfølgelig frivillig om man ønsker å benytte seg av tilbudet.

En del bedrifter kjøper slike ordninger, men det meste av det som utføres finansieres ikke av folketrygden. Det har vist seg samfunnsøkonomisk ulønnsomt å utføre denne typen undersøkelser, og i tillegg er det også de som hevder at det gir en form for falsk trygghet som ikke er gunstig.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg var litt usikker på hva du mente, skjønner du vel. Det er jo de som setter pris på å ha en sykdom eller to å beklage seg over. Særlig eldre slektninger glimter til hvis de får sjansen til å fortelle om alle sine plager.

:- )

''Særlig eldre slektninger glimter til hvis de får sjansen til å fortelle om alle sine plager.

''

Jeg lo godt da jeg leste denne setningen, kjente meg så igjen...det er noe med eldre folk og diverse sykdommer og plager. De blir nesten opplivet når de får snakke om hva som feiler dem...

Gjest Elextra
Skrevet

En del bedrifter kjøper slike ordninger, men det meste av det som utføres finansieres ikke av folketrygden. Det har vist seg samfunnsøkonomisk ulønnsomt å utføre denne typen undersøkelser, og i tillegg er det også de som hevder at det gir en form for falsk trygghet som ikke er gunstig.

''Det har vist seg samfunnsøkonomisk ulønnsomt å utføre denne typen undersøkelser, og i tillegg er det også de som hevder at det gir en form for falsk trygghet som ikke er gunstig.''

Lignende har jeg hørt om GU-kreftprøver. Like fullt får mine legevenninner foretatt slike tester hvert halvår...

Jeg konfronterte dog min gynekolog med dette, og han sa da at de mest aggresive krefttypene kunne spre seg i løpet av et par uker, så da kunne selv hvert halvår være sjelden....

Hm, sprer jeg angst nå?

Mary Poppins
Skrevet

Vel jeg velger å se på det som en positiv ting at bedriften jeg jobber i velger denne ordningen. Jeg klarer ikke å snu dette om til noe negativt.

Skrevet

Vel jeg velger å se på det som en positiv ting at bedriften jeg jobber i velger denne ordningen. Jeg klarer ikke å snu dette om til noe negativt.

Jeg mente ikke å påstå at det var negativt for dere. Bare at dette nettopp er en ordning som bedriften finansierer og ikke noe folketrygden belastes med. Hvis bedriften ønsker å bruker penger på dette, så er jo det ok sålenge dere også orienteres om at slike helsjekker ikke gjør det mindre nødvendig å oppsøke lege om uventede symptomer skulle oppstå.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg mente ikke å påstå at det var negativt for dere. Bare at dette nettopp er en ordning som bedriften finansierer og ikke noe folketrygden belastes med. Hvis bedriften ønsker å bruker penger på dette, så er jo det ok sålenge dere også orienteres om at slike helsjekker ikke gjør det mindre nødvendig å oppsøke lege om uventede symptomer skulle oppstå.

Jeg er fullt klar over at det er bedriften som finansierer dette, og har vel heller ikke sagt noe annet.

At uventede symptomer senere bør sjekkes uansett, tror jeg de fleste skjønner.

Gjest Kolebra
Skrevet

Men kan jeg bestille en legetime pga at jeg er litt svimmel og føler meg litt tufs?

Ja, men han finner neppe ut hva du feiler med kun de to symptomene der. Han måler vel et blodtrykk og tar noen blodprøver, men svimmelhet og generell uvelhetsfølelse kan være så mangt..

Skrevet

Har aldri bestilt noen helsjekk, bare time når det har vært nødvendig.

Om du føler deg slapp og sliten, kan det jo kanskje være kjekt å avlegge ham/henne en visitt :)

Skrevet

Spurte nylig min fastlege om det for mange bedrifter har jo årlig sjekk og må jo være en trygghet, forebyggende med prøver og undersøkelser.

Men, nei, ikke nødvendig fikk jeg beskjed om. Jeg spør allikevel om en blodprøvetest en gang pr. år: fettstoffer, stoffskiftet etc. samt blodsukker, og få målt blodtrykket. Det må da være greit mener jeg, tenke litt forebyggende.

Får passe på selv med mammografi og underlivsundersøkelse regelmessig.

Skrevet

Men kan jeg bestille en legetime pga at jeg er litt svimmel og føler meg litt tufs?

''Men kan jeg bestille en legetime pga at jeg er litt svimmel og føler meg litt tufs?''

Selvfølgelig kan du gjøre det:-) Om man ikke trenger noen helsjekk med jevne mellomrom, så er det greit at man går til legen når man opplever ting som for en selv ikke er normalt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...