Gå til innhold

Bryst/epigastriesmerter


L811365381298

Anbefalte innlegg

L811365381298

Hei. Jeg er en jente på 28 år. De siste 10 årene har jeg med ujevne mellomrom ( ca 1-2 g/år) hatt bryst/epigastriesmerter. Ingen utstråling til hals eller venstre arm. I begynnelsen virket det som luftsmerter (det ble bedre av å rape eller ha luftavgang). I tillegg kom smertene ofte etter å ha drukket alkohol kvelden før. Derfor lurte jeg også på om det kunne være gallestein el.liknende.

De siste årene har det ikke vært i forbindelse med alkoholinntak, og blir ikke nødvendigvis bedre av luftavgang eller å rape.

Hadde sist et slikt smerteanfall sist i dag, og det tok over 2 timer før det gikk over (men varierende intensitet, da).

Det er en del hjertesykdom i familien, men ingen som har vært så unge som meg. Jeg røyker ikke, og hadde normal kolesterol sist jeg målte (et par år siden).

Kan det være noe annet enn det jeg har vært inne på? Hvilken (hvis noen) utredning vil du foreslå?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nerda

Jeg er ingen lege, men jeg tør si at jeg tror at det kan være overskudd av magesyre som plager deg.

Lukkemuskelen mellom spiserøret og magesekken er ikke helt god, og derfor kommer noe av syren til bake (reflux). Man kan kjenne det som ganske så påtrengende smerter i toppen av mageregionen - epigastriet som du selv nevner. Halsbrann og sure oppstøt er ikke uvanlig, men du må ikke ha det. Det du kan gjøre er å gå på apoteket og finne noe syrenøytraliserende. Gaviscon har jeg god erfaring med. Virker ikke den, så anbefaler jeg deg å forsøke noe som også hemmer syreproduksjonen - som ranitidin. Ellers er det jo en ting som er helt grei å snakke med legen om. Skulle du trenge litt kraftig medisin mot magesyra trengs det resept. Ellers er det jo noen grep man kan ta om man fikser det. Ete sunt, regelmessig. Unngå ting som utløser magesyre (juice, kaffe...) Unngå stress. At du fikk det i forbindelse med alkoholinntak styrker min tro på at dette har med magesyre å gjøre. Hjertet tror jeg ikke du behøver å være redd for, men ta deg en tur til legen om du grubler. Ofte godt å få kyndige svar.

Dette er en veldig vanlig plage - jeg har det tidvis selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...