Gå til innhold

skal på jobbintervju og ser gravid ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

...men mange blåser sikkert en lang marsj i det?

Meget mulig, men jeg synes jeg hørte i klartekst i media for noen få år siden, at det ikke var lov til å spørre om slikt i jobbintervju lenger.

Vet jammen ikke hvordan jeg hadde reagert om jeg fikk spørsmålet selv. Hadde helt klart sagt at jeg ikke hadde planlagt flere barn, men tror jeg hadde blitt veldig perpleks ja. Eller rett og slett sagt at nei, flere barn skulle jeg ikke ha.

Hva man velger senere er jo ikke kontraktsbrudd, jeg mener, man kan ikke miste en jobb fordi man velger å bli gravid etter et halvår eller års tid... men ser jo også at det ikke er noen ønskesituasjon når man skal ansette nye folk.

Videoannonse
Annonse
Gjest ikke gravid, bare feit
Skrevet

Meget mulig, men jeg synes jeg hørte i klartekst i media for noen få år siden, at det ikke var lov til å spørre om slikt i jobbintervju lenger.

Vet jammen ikke hvordan jeg hadde reagert om jeg fikk spørsmålet selv. Hadde helt klart sagt at jeg ikke hadde planlagt flere barn, men tror jeg hadde blitt veldig perpleks ja. Eller rett og slett sagt at nei, flere barn skulle jeg ikke ha.

Hva man velger senere er jo ikke kontraktsbrudd, jeg mener, man kan ikke miste en jobb fordi man velger å bli gravid etter et halvår eller års tid... men ser jo også at det ikke er noen ønskesituasjon når man skal ansette nye folk.

og hva om du blir gravid uventet? Er det kontraktbrudd? Bør man da ta abort?

Skrevet

og hva om du blir gravid uventet? Er det kontraktbrudd? Bør man da ta abort?

Nei, det er det ikke. Det er ikke LOV å sette som krav at man ikke skal bli gravid, dersom man tilbyr noen en stilling.

Det er en fordel å være organisert, man står litt sterere da.

Gjest MayLynn
Skrevet

jeg er heller litt redd for at de kommer til å anta at jeg er gravid og ikke spør om det. Kanskje avslutter de intervjuet tidligere også fordi de tenker at de ikke vil ha meg. Hva kan jeg si for å forklare at jeg ikke er gravid,uten at jeg trenger å si det rett ut?

Hvis dere under intervjuet kommer inn på framtiden - hva du har tenkt etc så si noe om at du syns arbeidsoppgavene virker veldig spennende og at det er akkurat det du har lyst til å jobbe med/drive med de nærmeste årene - eller no sånt. Så kanskje det faller seg naturlig å si at du vil prioritere "karrieren" noen år før du evt vurderer å bli gravid.

Gjest Elextra
Skrevet

Synes jeg hørte at de ikke har lov til å spørre om man planlegger å bli gravid lenger, jeg?

''Synes jeg hørte at de ikke har lov til å spørre om man planlegger å bli gravid lenger, jeg?''

Kanskje de ikke spør, men hvis de lurer, og du ligger på vippen, kan du faktisk risikere at de velger en annen. Om du IKKE er gravid kan det derfor være lurt å få frem dette på et vis.

Det er heller ingen forbud mot å si at du ikke planlegger å bli gravid med det første (og så VIPS kan det skje noe som kan skje den beste...).

Skrevet

''Synes jeg hørte at de ikke har lov til å spørre om man planlegger å bli gravid lenger, jeg?''

Kanskje de ikke spør, men hvis de lurer, og du ligger på vippen, kan du faktisk risikere at de velger en annen. Om du IKKE er gravid kan det derfor være lurt å få frem dette på et vis.

Det er heller ingen forbud mot å si at du ikke planlegger å bli gravid med det første (og så VIPS kan det skje noe som kan skje den beste...).

Dersom jeg hadde planlagt å bli gravid i løpet av det neste året, så hadde jeg likevel ikke fortalt det under et jobbintervju. Det hadde jeg svart nei på.

Gjest Elextra
Skrevet

Dersom jeg hadde planlagt å bli gravid i løpet av det neste året, så hadde jeg likevel ikke fortalt det under et jobbintervju. Det hadde jeg svart nei på.

Ja, det er såpass lite PK å spørre om graviditet at det er helt akseptert i de fleste kretser å dra en hvit løgn om man evt. planlegger å bli gravid snart.

Skrevet

Men da må hun vel ha vært ganske langt på vei i graviditeten? Og hvorfor merket ikke arbeidsgiver det? Ble hun sykemeldt eller noe sånt?

Jeg sa ikke at arbeidsgiver ikke merket det, de visste det jo. såvidt jeg husker hadde hun 3 mnds oppsigelse der hun jobbet og sannsynligvis visste arbeidsgiver at hun ble borte til permisjonen var over. At hun fikk seg ny jobb i løpet av permisjonstiden var en strek i regningen.

Gjest Kolebra
Skrevet

Se det an. Om det passer seg sånn i den rette anledningen, så kan du jo spøkefullt nevne det. Men om du plumper ut med det utenom sammenhengen, så vil det nok bare virke rart.

Arbeidsgiver vil også kunne se på deg som en veldig usikker person med dårlig selvtillit.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg sa ikke at arbeidsgiver ikke merket det, de visste det jo. såvidt jeg husker hadde hun 3 mnds oppsigelse der hun jobbet og sannsynligvis visste arbeidsgiver at hun ble borte til permisjonen var over. At hun fikk seg ny jobb i løpet av permisjonstiden var en strek i regningen.

Jeg hadde ikke nølt med å si opp før jeg begynte hvis jeg hadde fått tilbud om en kjempespennende stilling. Det har ingenting med svangerskap å gjøre. At det er surt for arbeidsgiver er helt klart, men slik er livet.

Gjest Jeg hadde kjørt psykologi
Skrevet

Det er vel lover og regler for hva som skal spørres om under et intervju, men det er jammen ikke alltid at slikt blir fulgt.

Som andre sier her så er det utrolig mye rart som skjer, og ja, jeg tror at selv om de ikke egentlig skal kunne vrake deg pga mistanke om graviditet så kan folk være tilbøyelige til faktisk å gjøre akkurat det

Jeg hadde villet gardere meg.

Ofte så blir det jo lagt opp til litt prat om ens person og fritidsinteresser og sånn, og da hadde jeg sakt at jeg er glad i å trene litt og ta en god gåtur og sånn på fritiden og så hadde jeg lagt til at ikke bare er det bra og godt men jeg trenger det også, så hadde jeg ledd og klappet meg selv på magen og skinkene

Det ville for meg vist at du er bevist din lille overvekt, du ønsker å gjøre noe med det, du er interessert i sunne vaner som gjør at du holder deg bedre frisk kanskje og du er ikke gravid. Og du har selvtillit som kan godta dine "skavanker" med et smil.

Psykologi

Men det er bare sånn jeg hadde håndtert denne situasjonen. For som sakt, i dag kan vi ikke stole på at alt foregår som det skal i sånne situasjoner. Desverre.

Psykologi

Skrevet

Jeg hadde ikke nølt med å si opp før jeg begynte hvis jeg hadde fått tilbud om en kjempespennende stilling. Det har ingenting med svangerskap å gjøre. At det er surt for arbeidsgiver er helt klart, men slik er livet.

For min del var det helt greit for jeg fikk fortsette i vikariatet og det endte med at jeg ble ansatt til slutt. :o) Men det er vel langt over 10 år siden nå.

Gjest hos oss
Skrevet

Bruk klær som passer til den størrelsen / fasongen du har nå, som ikke ser ut som klær du har vokst ut av eller klær som skal skjule en voksende mage.

Er det ting i privatlivet ditt som kan tydeliggjøre at du ikke er gravid / planlegger å bli gravid, så kan du jo ta med dette når du forteller litt om deg selv.

Og være lydhør for spørsmål på slutten av intervjuet som kan være (forkledde) spørsmål rundt din reproduktive situasjon, slik at du kan svare ærlig på dem.

Men ellers ville jeg ikke nevnt det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...