Gå til innhold

Den beste boka du har lest...

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Den er knallfin. Elsker bøkene til Samartin :o))

:)

Jeg har akkurat begynt på "Øya" av Victoria Hislop. Hørt at dersom man liker Samarti, så skal denne være midt i blinken :)

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

16

• morsan

4

• candyqueen_83

3

• Glimtipper

3

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har akkurat begynt på "Øya" av Victoria Hislop. Hørt at dersom man liker Samarti, så skal denne være midt i blinken :)

Den er veldig fin. Jeg leste den før jeg leste noe av Samartin, og jeg likte den veldig godt :o)

Skrevet

Jeg leser også Øya akkurat nå, er ca halvveis:-)

Skrevet

Synes du fikk mange gode anbefalinger her. Var redd du kun ville få anbefalinger fra forfatterne Khaled Hosseini, Saabye Christensen og Anne B Ragde;-)

Forfattere jeg ellers vil anbefale er John Irwing (feks "Garps verden" og" til jeg finner deg")

Johan Harstads " Buzz Aldrin- hvor ble det av deg i alt mylderet" og Karin fossums "De gales hus" er også fine.

En bok som nesten er for "fæl" til å anbefale er Herbjørg Wassmos "Et glass melk takk". Den handler om menneskehandel og gjør vondt langt inni sjelen å lese, men gir deg likevel en skikkelig tankevekker.

Anne B. Ragde hater jeg, orker ikke bøkene hennes...

Av de andre du nevner, har jeg lest alle minus "Buzz Aldrin"...

Skrevet

Hva med Peter Høeg og Gert Nygårdshaug da? Liker begge veldig godt. :)

Har forsøkt Nygårdshaug "Fortellerens marked", ga opp etter 30 sider eller noe...

Skrevet

Jeg er egentlig ikke så glad i slike "den beste"-kåringer, rett og slett fordi jeg som regel vil la flere gå av med seieren:-) (Har en sønn som til tider stiller 1000 spørsmål om hva som er favorittartisten min, favorittmaten min osv osv... nuvel...)

Men et par bøker jeg ihvertfall kan anbefale, er "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese, og Milan Kunderas "Tilværelsens uutholdelige letthet". Fantastiske bøker begge to.

Og så synes jeg at det å lese 1001 natt i Waldemar Brøggers seksbinds-oversettelse hører med til allmenndannelsen :-)

Jeg heller liker egentlig ikke slike "kåringer", og skulle kanskje heller ha spurt om hvilke bøker dere anbefaler:-)

Jeg er rett og slett bare ute etter noen boktips (som om "må lese-lista" mi ikke er lang nok allerede;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er ikke veldig begeistret for hverken Samartin eller Hislop... synes de er litt "kunstige".

Grei lesning f.eks. på stranden, men synes de blir litt "dameroman", om du forstår hva jeg mener.

Skrevet

Jeg synes John Steinbeck og John Irving rager over det meste. Men det er mye jeg ikke har lest av det som har kommet ut de siste 20 årene.

Jeg liker også Kerstin Ekman, spesielt Hendelser ved vann og Vargskinnet-trilogien.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes John Steinbeck og John Irving rager over det meste. Men det er mye jeg ikke har lest av det som har kommet ut de siste 20 årene.

Jeg liker også Kerstin Ekman, spesielt Hendelser ved vann og Vargskinnet-trilogien.

''Jeg liker også Kerstin Ekman, spesielt Hendelser ved vann ''

Ja, den husker jeg også som veldig god!

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er egentlig ikke så glad i slike "den beste"-kåringer, rett og slett fordi jeg som regel vil la flere gå av med seieren:-) (Har en sønn som til tider stiller 1000 spørsmål om hva som er favorittartisten min, favorittmaten min osv osv... nuvel...)

Men et par bøker jeg ihvertfall kan anbefale, er "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese, og Milan Kunderas "Tilværelsens uutholdelige letthet". Fantastiske bøker begge to.

Og så synes jeg at det å lese 1001 natt i Waldemar Brøggers seksbinds-oversettelse hører med til allmenndannelsen :-)

''Milan Kunderas "Tilværelsens uutholdelige letthet".''

Ja, den bergtok meg, husker jeg! Filmen var også fin, men svarte ikke helt til forventningene likevel, men de var jo også umulig å fylle.

Skrevet

Både Steinbeck og Irving er blant mine favoritter. Jeg har begynt å virkelig like bøker om noens livshistorie - gjerne hvor man følger flere generasjoner og som egentlig ikke handler om noen ting... Altså, bare normale livsløp med store og små problemer, familiehemmeligheter osv.

Som f.eks. "Enke for et år", "Til jeg finner deg" og nå leser jeg "Øya" av Hislop som jeg liker veldig, veldig godt:-)

Skrevet

''Milan Kunderas "Tilværelsens uutholdelige letthet".''

Ja, den bergtok meg, husker jeg! Filmen var også fin, men svarte ikke helt til forventningene likevel, men de var jo også umulig å fylle.

Ja, det kan jeg forstå. Jeg så filmen først, og elsket den. Da jeg så leste boka (og elsket den enda mer enn filmen) skjønte jeg hvilken bragd det var å kunne klare å filmatisere den, for den var ikke typisk "film-bar"!

Skrevet

Ja, Hendelser ved vann var veldig bra!

Gjest togli
Skrevet

Jeg er ikke veldig begeistret for hverken Samartin eller Hislop... synes de er litt "kunstige".

Grei lesning f.eks. på stranden, men synes de blir litt "dameroman", om du forstår hva jeg mener.

Du er kanskje mer glad i krim?

Datteren min på tolv leser svært mye og hun elsker både Samartin og Hislop ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Du er kanskje mer glad i krim?

Datteren min på tolv leser svært mye og hun elsker både Samartin og Hislop ;)

''Du er kanskje mer glad i krim?''

Nei, absolutt ikke. Dvs. jeg er glad i krim også, men det er jo ikke dét jeg forbinder med uforglemmelig litteratur.

Gjest togli
Skrevet

''Du er kanskje mer glad i krim?''

Nei, absolutt ikke. Dvs. jeg er glad i krim også, men det er jo ikke dét jeg forbinder med uforglemmelig litteratur.

Nei, det er sant :) Huska ikke at tråden egentlig handla om uforglemmelig litteratur ;)

Har du et boktips?

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, det er sant :) Huska ikke at tråden egentlig handla om uforglemmelig litteratur ;)

Har du et boktips?

''Har du et boktips?''

Kunne anbefale mange, jeg, men ikke så lett når jeg ikke vet noe om hva du har lest og hva slags litteratur du er mest in teressert i! ;)

I denne tråden har jeg spesielt anbefalt Prosessen av Kafka, Forbrytelse og straff av Dostojevskij og Tilværelsens Uutholdelige letthet av Kundera. Legger til Mesteren og Margarita av Bulgakov, om jeg skal anbefale en til østfra! :) Og alt av Hamsun! :)

Liker også Jette Korsbøl (Den lukkede bok), venter spent på at hennes siste skal komme på norsk, liker Koetze, Paul Auster og mange flere :-)

Gjest togli
Skrevet

''Har du et boktips?''

Kunne anbefale mange, jeg, men ikke så lett når jeg ikke vet noe om hva du har lest og hva slags litteratur du er mest in teressert i! ;)

I denne tråden har jeg spesielt anbefalt Prosessen av Kafka, Forbrytelse og straff av Dostojevskij og Tilværelsens Uutholdelige letthet av Kundera. Legger til Mesteren og Margarita av Bulgakov, om jeg skal anbefale en til østfra! :) Og alt av Hamsun! :)

Liker også Jette Korsbøl (Den lukkede bok), venter spent på at hennes siste skal komme på norsk, liker Koetze, Paul Auster og mange flere :-)

Ok, da har jeg en viss pekepinn :)

Jeg har alltid vært veldig glad i historier basert på sannheten og likte også svært godt Drageløperen og Tusen strålende soler. Mer min sjanger :)

Skrevet

Jeg leste en del bøker da jeg var ca 15, som jeg husker som veldig gode. Egentlig har jeg lyst til å lese dem igjen nå, for å se om jeg fortsatt synes de er like fine nå som jeg ser ting fra en veldig annen vinkel... Samtidig er jeg redd for å "ødelegge" dem;-)

Men her er noen av dem:

"Inte som andra dottrar", Deborah Spungen (Spesiellt god bok)

"Senere Lena", og "Sitt eget liv" (Serie)

"Det angår også deg" (Lest i seinere tid også - nødvendig!)

"Men tankene mine får du aldri"

"Solgt"

Serien om Julie (tre bøker? Mer koselesing)

I tillegg husker jeg "Papillon" som veldig fengende, selv om jeg ikke er glad i den slags bøker egentlig.

Noen som har lest dette i "voksen" alder?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...