Gjest vil ikke si hvem jeg er nå. Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Da jeg var innom nettbanken i dag, så jeg at det private farsbidraget ikke er betalt inn for mars. Det utgjør noen tusenlapper, og det merkes på økonomien som er trang fra før, at dette ikke er på plass. Siden jeg ikke ønsker å ta dette opp med faren direkte, har jeg tenkt å ringe Nav Innkreving og høre hva de sier. Telefonen åpner klokka ni. Hvor mye har man egentlig krav på? Inntekten min var langt under 200000 i fjor, jeg hadde litt arbeidsinntekt, men fikk mest dagpenger og noe sykepenger. Faren tjente nok borti millionen. Vi har barna 50/50, og i den private avtalen som han hadde ordnet med (jeg svarte bare ja og ha, ville ikke ha noe bråk den gangen...), hadde han regnet ut at jeg skulle få 3000 i måneden. Jeg har i tillegg hele barnetrygden, men dette begynte han også å protestere på rundt nyttår. Jeg hadde fått hele barnetrygden i fjor, og da mente han at han egentlig skulle ha den i år. Han innså at jeg ikke ville klare meg uten, og var villig til å gå med på et kompromiss. Jeg ga bare beskjed om at den klarer jeg meg rett og slett ikke uten, i tillegg til at jeg hadde mistet godt over halve bidraget fra han, og derfor har jeg bare fortsatt å få den. Skal han straffe meg han nå da, ved at han stopper farsbidraget? Kan jeg sette innkrevingssentralen på saken? Har jeg evt. krav på mer i bidrag enn 3000 når det er så stor forskjell i inntekten? Vi har barna annenhver uke, som sagt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Ingen kan svare på hvor mye du eventuelt skal ha i bidrag, da du a) ikke sier hvor mange barn dere har, ikke sier hvor gamle de er. I tillegg er det interessant om far har etablert seg på nytt og om de i så fall har barn. Bidraget kan gå gjennom NAV, som oftest er det greiest. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2915814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Craven Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Ingen kan svare på hvor mye du eventuelt skal ha i bidrag, da du a) ikke sier hvor mange barn dere har, ikke sier hvor gamle de er. I tillegg er det interessant om far har etablert seg på nytt og om de i så fall har barn. Bidraget kan gå gjennom NAV, som oftest er det greiest. Jeg anbefaler deg sterkt å ta dette via NAV - da blir alt korrekt og ordentlig, og aldri noe tull, fordi da tar de dette med faren når innbetaling uteblir. Og de vil beregne korrekt. Har dere 50/50 så har faren helt rett i at dere skal dele barnetrygden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2915826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmnopq Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg ville ha tatt en telefon til NAV og drøftet det med dem. Jeg er usikker på dette med barnetrygd når dere har barna halvparten hver, jeg trodde da at foreldrene ville få det annethvert år. Men snakk med NAV og spør. Hvis dere har mer enn ett barn, kan det være en ordning at dere har ett barn stående på hver av dere, og isteden har en henholdsvis 60/40 prosent og 40/60 prosent ordning på hvert av barna (kan jo fint gå an hvis feks hvert av barna har en fritidsaktivitet i uken og den som barnet formelt bor mest hos, følger det dit) Jeg vet i alle fall om flere som har gjort det slik. Men er ikke sikker på om dette er formelt lov overfor NAV, som sagt vet jeg ikke nok om dette, bare kjenner flere som har det slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2915832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg ville ha tatt en telefon til NAV og drøftet det med dem. Jeg er usikker på dette med barnetrygd når dere har barna halvparten hver, jeg trodde da at foreldrene ville få det annethvert år. Men snakk med NAV og spør. Hvis dere har mer enn ett barn, kan det være en ordning at dere har ett barn stående på hver av dere, og isteden har en henholdsvis 60/40 prosent og 40/60 prosent ordning på hvert av barna (kan jo fint gå an hvis feks hvert av barna har en fritidsaktivitet i uken og den som barnet formelt bor mest hos, følger det dit) Jeg vet i alle fall om flere som har gjort det slik. Men er ikke sikker på om dette er formelt lov overfor NAV, som sagt vet jeg ikke nok om dette, bare kjenner flere som har det slik. Det er snakk om bidrag fra far, ikke barnetrygd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2916051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 I utgangspunktet tror jeg ingen av dere har KRAV på bidrag fra den andre når dere deler omsorgen 50/50. Hensikten med bidrag er jo at den som har barna minst og har lite daglige utgifter, betaler en kompensasjon (bidrag) til den foreldren som har mest ansvar/utgifter. Men ved en 50/50 ordning har dere jo i teorien like mye utgifter til barna. Derfor har ingen krav på bidrag fra den andre, og BEGGE har like stor rett til barnetrygden fra staten. Men selvom dette er grunnregelen, så står foreldrene helt fritt til å gjøre egne avtaler om bidrag. Og i mange tilfeller, som f.eks når det er svært stor forskjell i inntekt, kan det være hensiktsmessig, og til "barnas beste" at den ene foreldren allikevel betaler litt bidrag, eller sier ifra seg "sin" del av barnetrygden. Men kort sagt tror jeg ikke han har "plikt" til å betale deg noe som helst, med mindre dere har en skriftlig avtale om at han skal gjøre dette. Bryter han derimot en skriftlig avtale, så kan du nok kreve å få pengene "tvangs-utbetalt" via trekk i lønn hos hans arbeidsgiver. Regner med at dette gjøres via NAV, men jeg er usikker på fremgangsmåten og prossessen rundt dette.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2916082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vil ikke si hvem jeg er nå Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg anbefaler deg sterkt å ta dette via NAV - da blir alt korrekt og ordentlig, og aldri noe tull, fordi da tar de dette med faren når innbetaling uteblir. Og de vil beregne korrekt. Har dere 50/50 så har faren helt rett i at dere skal dele barnetrygden. Nå har jeg snakket med Nav innkreving, og fått høre at jeg skulle hatt over 5700 i bidrag fra faren hver måned, fordi han tjener så mye mer enn meg. Jeg skal avvente det til april, og se om det kommer noe. Ellers ble jeg anbefalt å møte opp på Nav-kontoret, og fylle ut skjema om bidragskrav gjennom dem. Da ville jeg få det jeg skulle ha. Selv om vi deler barnetrygden så vi får halvparten hver, så vil jeg gå i pluss, mente de. Det er ikke riktig slik det har vært, at jeg kun skal ha 3000 i måneden, med den inntekta han har. Alternativt får jeg bidragsforskudd fra Nav, som er noe høyere enn dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2916084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
blanke ark Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 I utgangspunktet tror jeg ingen av dere har KRAV på bidrag fra den andre når dere deler omsorgen 50/50. Hensikten med bidrag er jo at den som har barna minst og har lite daglige utgifter, betaler en kompensasjon (bidrag) til den foreldren som har mest ansvar/utgifter. Men ved en 50/50 ordning har dere jo i teorien like mye utgifter til barna. Derfor har ingen krav på bidrag fra den andre, og BEGGE har like stor rett til barnetrygden fra staten. Men selvom dette er grunnregelen, så står foreldrene helt fritt til å gjøre egne avtaler om bidrag. Og i mange tilfeller, som f.eks når det er svært stor forskjell i inntekt, kan det være hensiktsmessig, og til "barnas beste" at den ene foreldren allikevel betaler litt bidrag, eller sier ifra seg "sin" del av barnetrygden. Men kort sagt tror jeg ikke han har "plikt" til å betale deg noe som helst, med mindre dere har en skriftlig avtale om at han skal gjøre dette. Bryter han derimot en skriftlig avtale, så kan du nok kreve å få pengene "tvangs-utbetalt" via trekk i lønn hos hans arbeidsgiver. Regner med at dette gjøres via NAV, men jeg er usikker på fremgangsmåten og prossessen rundt dette.. Joda, når inntektsforskjellene er så store, så har den som tjener minst rett til bidrag fra den andre parten. Eller for å si det sånn: Barna har rett til å få øknomisk utjevning. Selv om mor el far er gift med ny, og potensielt velstående partner, så kan den som tjener minst ha rettigheter til bidrag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2916085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximia Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 I utgangspunktet tror jeg ingen av dere har KRAV på bidrag fra den andre når dere deler omsorgen 50/50. Hensikten med bidrag er jo at den som har barna minst og har lite daglige utgifter, betaler en kompensasjon (bidrag) til den foreldren som har mest ansvar/utgifter. Men ved en 50/50 ordning har dere jo i teorien like mye utgifter til barna. Derfor har ingen krav på bidrag fra den andre, og BEGGE har like stor rett til barnetrygden fra staten. Men selvom dette er grunnregelen, så står foreldrene helt fritt til å gjøre egne avtaler om bidrag. Og i mange tilfeller, som f.eks når det er svært stor forskjell i inntekt, kan det være hensiktsmessig, og til "barnas beste" at den ene foreldren allikevel betaler litt bidrag, eller sier ifra seg "sin" del av barnetrygden. Men kort sagt tror jeg ikke han har "plikt" til å betale deg noe som helst, med mindre dere har en skriftlig avtale om at han skal gjøre dette. Bryter han derimot en skriftlig avtale, så kan du nok kreve å få pengene "tvangs-utbetalt" via trekk i lønn hos hans arbeidsgiver. Regner med at dette gjøres via NAV, men jeg er usikker på fremgangsmåten og prossessen rundt dette.. Det stemmer ikke, den som ikke barna har fast bosted hos, har samvær med den andre forelderen. Denne forelderen får 15 dager trekk i bidragforpliktelsene sine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2916087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janna Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 I utgangspunktet tror jeg ingen av dere har KRAV på bidrag fra den andre når dere deler omsorgen 50/50. Hensikten med bidrag er jo at den som har barna minst og har lite daglige utgifter, betaler en kompensasjon (bidrag) til den foreldren som har mest ansvar/utgifter. Men ved en 50/50 ordning har dere jo i teorien like mye utgifter til barna. Derfor har ingen krav på bidrag fra den andre, og BEGGE har like stor rett til barnetrygden fra staten. Men selvom dette er grunnregelen, så står foreldrene helt fritt til å gjøre egne avtaler om bidrag. Og i mange tilfeller, som f.eks når det er svært stor forskjell i inntekt, kan det være hensiktsmessig, og til "barnas beste" at den ene foreldren allikevel betaler litt bidrag, eller sier ifra seg "sin" del av barnetrygden. Men kort sagt tror jeg ikke han har "plikt" til å betale deg noe som helst, med mindre dere har en skriftlig avtale om at han skal gjøre dette. Bryter han derimot en skriftlig avtale, så kan du nok kreve å få pengene "tvangs-utbetalt" via trekk i lønn hos hans arbeidsgiver. Regner med at dette gjøres via NAV, men jeg er usikker på fremgangsmåten og prossessen rundt dette.. Ditt innlegg er en direkte feilinformasjon. Når forskjellen i inntekt er så stor som dette, skal den som tjener mest betale bidrag til den andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2916090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos meg Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg er uføretrygdet, og har barnet vårt 2/3. Han tjener rundt 600 000. Jeg får 1800 kr i bidrag. Det er Nav som har regnet det ut, så jeg synes ikke en har rett til så mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2916092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vil ikke si hvem jeg er nåJ Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 I utgangspunktet tror jeg ingen av dere har KRAV på bidrag fra den andre når dere deler omsorgen 50/50. Hensikten med bidrag er jo at den som har barna minst og har lite daglige utgifter, betaler en kompensasjon (bidrag) til den foreldren som har mest ansvar/utgifter. Men ved en 50/50 ordning har dere jo i teorien like mye utgifter til barna. Derfor har ingen krav på bidrag fra den andre, og BEGGE har like stor rett til barnetrygden fra staten. Men selvom dette er grunnregelen, så står foreldrene helt fritt til å gjøre egne avtaler om bidrag. Og i mange tilfeller, som f.eks når det er svært stor forskjell i inntekt, kan det være hensiktsmessig, og til "barnas beste" at den ene foreldren allikevel betaler litt bidrag, eller sier ifra seg "sin" del av barnetrygden. Men kort sagt tror jeg ikke han har "plikt" til å betale deg noe som helst, med mindre dere har en skriftlig avtale om at han skal gjøre dette. Bryter han derimot en skriftlig avtale, så kan du nok kreve å få pengene "tvangs-utbetalt" via trekk i lønn hos hans arbeidsgiver. Regner med at dette gjøres via NAV, men jeg er usikker på fremgangsmåten og prossessen rundt dette.. Jo, han har faktisk det, når han tjener såpass mye mer enn meg. Det regnes ut fra en bidragskalkulator som ligger på nett, og regnes ordentlig ut av folka på Nav. Så lenge jeg tjener under 10 x maksimumsbeløpet som kan bli bidragsforskuttert, kan jeg søke bidrag. Dette ble jeg fortalt i dag. Vi har privat avtale nå, men det spørs hvor mye lenger jeg går med på det... i alle fall om bidragene uteblir. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2916104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vil ikke si hvem jeg er nå Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg er uføretrygdet, og har barnet vårt 2/3. Han tjener rundt 600 000. Jeg får 1800 kr i bidrag. Det er Nav som har regnet det ut, så jeg synes ikke en har rett til så mye. Men det er sikkert riktig det? Jeg har flere barn, og for de to største skal jeg ha 2014 kroner. Minstemann 1700- og noe. Det har kalkulatoren regnet ut... og de som satt på Nav innkreving sa at de er sikker på at jeg har krav på litt mer. Det er ikke heldig for barna våre om han gjør så jeg får stadig mindre å rutte med... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2916105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg er uføretrygdet, og har barnet vårt 2/3. Han tjener rundt 600 000. Jeg får 1800 kr i bidrag. Det er Nav som har regnet det ut, så jeg synes ikke en har rett til så mye. Du får mindre pga barnetillegget på uføretrygden, de trekker det av bidraget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2916110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmnopq Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Det er snakk om bidrag fra far, ikke barnetrygd. Trådstarter sier at hun får hele barnetrygden, og at far har protestert på dette, og at kanskje det er derfor han da ikke syns han vil betale bidrag. I utgangspunktet er det ikke sikkert hun har krav på hele barnetrygden hvert år, hvis de har 50/50 deling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2916257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jo, han har faktisk det, når han tjener såpass mye mer enn meg. Det regnes ut fra en bidragskalkulator som ligger på nett, og regnes ordentlig ut av folka på Nav. Så lenge jeg tjener under 10 x maksimumsbeløpet som kan bli bidragsforskuttert, kan jeg søke bidrag. Dette ble jeg fortalt i dag. Vi har privat avtale nå, men det spørs hvor mye lenger jeg går med på det... i alle fall om bidragene uteblir. Jeg gjorde også som deg i lang tid og gikk med på en privat avtale hvor jeg fikk alt for lite bidrag. Meld inn til NAV at du vil ha dem til å regne ut bidraget, da er det også dem som tar seg av innkrevingen dersom han ikke betaler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2916308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmnopq Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Nå har jeg snakket med Nav innkreving, og fått høre at jeg skulle hatt over 5700 i bidrag fra faren hver måned, fordi han tjener så mye mer enn meg. Jeg skal avvente det til april, og se om det kommer noe. Ellers ble jeg anbefalt å møte opp på Nav-kontoret, og fylle ut skjema om bidragskrav gjennom dem. Da ville jeg få det jeg skulle ha. Selv om vi deler barnetrygden så vi får halvparten hver, så vil jeg gå i pluss, mente de. Det er ikke riktig slik det har vært, at jeg kun skal ha 3000 i måneden, med den inntekta han har. Alternativt får jeg bidragsforskudd fra Nav, som er noe høyere enn dette. Så bra! Gleder meg med deg. Jeg ville ikke ventet til april hvis jeg var deg, bare ordnet det med NAV nå straks. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2916682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Ditt innlegg er en direkte feilinformasjon. Når forskjellen i inntekt er så stor som dette, skal den som tjener mest betale bidrag til den andre. Ja, det kommer kanskje innunder regelverket hvis det er veldig stor inntekts forskjell. Men de tilfellene jeg kjenner til som praktiserer 50/50, så har ingen av partene betalt bidrag til den andre, på bakgrunn av det jeg skriver ovenfor. Men da har vel disse en jevnere inntekt, regner jeg med.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344171-n%C3%A5r-bidrag-uteblir/#findComment-2917495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.