Gå til innhold

Pirqetprøve?


Arja

Anbefalte innlegg

Har nylig pleiet en tuberkulosesyk. Brukte ikke beskyttelse, da vi trodde han hadde en vanlig pneumoni.

Jeg tok bcg-vaksine for ca. 12 år siden, og pirqetprøve for 6 år siden. Den hadde da 0,5 mm utslag. Jeg har synlig arr etter vaksinen.

Bør jeg ta ny pirqet, eller er det bortkastet tid? Er jeg godt nok beskyttet etter vaksinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Hallo

Man vet ikke sikkert hvor lenge vaksinen virker, så om du er beskyttet via den eller ikke, er ikke godt å si.

Det skal veldig mye til å bli smittet av tuberkulose. Friske og sterke mennesker tåler det aller meste. Den personen du var borte i, var han/hun flink til å holde noe for munnen ved hoste, og vasket han hendene osv? God hygiene er viktig når man har TBC. Jeg forstår det slik at han ikke var orientert om at han var smittet, og det er jo ikke alle som holder noe for munnen ved hoste.

Det er heller ikke all TBC som er smittefarlig.

Kontakt Helserådet, slik at vanlig rutine følges. De har sine helt klare regler på slikt. Informasjon via Internett kan ikke erstatte kontakt med kvalifisert helsepersonell eller lege. For en bedre vurdering av problemstillingen du reiser i brevet, bør du kontakte egen lege eller kvalifisert helsepersonell i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...