Gå til innhold

Langvarig tørrhosteanfall


Gjest hostepysa

Anbefalte innlegg

Gjest hostepysa

Hei! Jeg har siden desember slitt med tørrhosteanfall. Startet ved en kraftig forkjølelse som gav seg etter to uker, men hosten har vedvart. Var hos fastlegen for to uker siden, tok blodprøver for infeksjon og kikhoste spesifikt pga typen hosteanfall. Svar negativt på alt. Fikk cosylan og den har hjulpet, hoster nå sjeldnere om natten. Før jeg begynte med cosylan var det nesten hver natt. Trenger den ikke hver natt nå, men tar når jeg kjenner et anfall på vei (sterk kløe i halsen). Det virker som om hosten blir verre når den får «fritt spillerom». Irritasjon kanskje? Om jeg får tatt cosylan i tide så går det gjerne mye lenger tid før neste anfall enn om jeg ikke får tatt den før etter et hosteanfall. Anfallene kommer typisk når jeg legger meg, men sjeldnere nå. De kommer ofte på jobb, der jeg blant annet kommer i kontakt med harpiks-støv (strykeinstrumenter), noe jeg har tenkt på om kan være en utløsende årsak? Jeg hadde utslag på hudallergi mot harpiks og bruker syntetisk type selv, men er nok en del støv i luften fra andre. De kommer og når jeg er ute, ofte har det vært høye forurensningsverdier. De kommer så godt som aldri hjemme utenom når jeg legger meg, heller ikke innendørs hos andre, på kontor, i butikker eller lignende. Hosten kommer oftest som (kraftige) anfall, kan holde igjen et min eller så, men så er den ustoppelig en stund. Ofte står tårene ut og det kjennes nesten som brekninger. Men er helt tørr. Fikk beskjed av fastlegen om å komme ttilbake om det ikke hadde gitt seg etter to uker, og det har det ikke gjort. Han ville da bl.a ta spirometri og ev andre astmatester såvidt jeg forsto. Jeg er redd for dette. Har en del opplevelser fra lang tid tilbake med kvelningsforsøk og «gjenstander» som ble presset inn i munnen og ned i halsen så jeg ikke fikk puste og kastet opp. Bl.a. Vil ikke gå i detalj her. Men sliter med dette enda, og har bl.a. panikk i fohold til å få ting i halsen/munnen. Så - før jeg skal til fastlegen igjen vil jeg gjerne vite litt mer om hvilke type tester jeg kan forvente så jeg kan forberede meg. Jeg lurer også på om du har noen formening om hva det kan være. Ville bli veldig glad for å «slippe unna» med så lite tester som mulig for å finne ut av hva dette er. Jeg kjenner meg veldig igjen i noe som kalles «hoste-variant» av astma? Men virker som denne kan være vanskelig å diagnostisere. Har ingen andre astmasymtomer så mulig jeg er helt på villspor her. Har for øvrig aldri røykt men vokst opp med røyk innendørs. Har hudallegi mot diverse parfyme og harpiks, allergi mot myggestikk men ingen pollenallergi eller lignende. Kommer til å kopiere under med avsnitt, da dette ble langt, men tok heller med for mye enn for lite. Kommer til å kopiere innlegget og ditt svar og ta med til fastlegen om dette er ok. mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hostepysa

Hei!

Jeg har siden desember slitt med tørrhosteanfall. Startet ved en kraftig forkjølelse som gav seg etter to uker, men hosten har vedvart. Var hos fastlegen for to uker siden, tok blodprøver for infeksjon og kikhoste spesifikt pga typen hosteanfall. Svar negativt på alt.

Fikk cosylan og den har hjulpet, hoster nå sjeldnere om natten. Før jeg begynte med cosylan var det nesten hver natt. Trenger den ikke hver natt nå, men tar når jeg kjenner et anfall på vei (sterk kløe i halsen). Det virker som om hosten blir verre når den får «fritt spillerom». Irritasjon kanskje? Om jeg får tatt cosylan i tide så går det gjerne mye lenger tid før neste anfall enn om jeg ikke får tatt den før etter et hosteanfall.

Anfallene kommer typisk når jeg legger meg, men sjeldnere nå. De kommer ofte på jobb, der jeg blant annet kommer i kontakt med harpiks-støv (strykeinstrumenter), noe jeg har tenkt på om kan være en utløsende årsak? Jeg hadde utslag på hudallergi mot harpiks og bruker syntetisk type selv, men er nok en del støv i luften fra andre.

De kommer og når jeg er ute, ofte har det vært høye forurensningsverdier. De kommer så godt som aldri hjemme utenom når jeg legger meg, heller ikke innendørs hos andre, på kontor, i butikker eller lignende.

Hosten kommer oftest som (kraftige) anfall, kan holde igjen et min eller så, men så er den ustoppelig en stund. Ofte står tårene ut og det kjennes nesten som brekninger. Men er helt tørr.

Fikk beskjed av fastlegen om å komme ttilbake om det ikke hadde gitt seg etter to uker, og det har det ikke gjort. Han ville da bl.a ta spirometri og ev andre astmatester såvidt jeg forsto. Jeg er redd for dette. Har en del opplevelser fra lang tid tilbake med kvelningsforsøk og «gjenstander» som ble presset inn i munnen og ned i halsen så jeg ikke fikk puste og kastet opp. Bl.a. Vil ikke gå i detalj her. Men sliter med dette enda, og har bl.a. panikk i fohold til å få ting i halsen/munnen.

Så - før jeg skal til fastlegen igjen vil jeg gjerne vite litt mer om hvilke type tester jeg kan forvente så jeg kan forberede meg. Jeg lurer også på om du har noen formening om hva det kan være. Ville bli veldig glad for å «slippe unna» med så lite tester som mulig for å finne ut av hva dette er.

Jeg kjenner meg veldig igjen i noe som kalles «hoste-variant» av astma? Men virker som denne kan være vanskelig å diagnostisere. Har ingen andre astmasymtomer så mulig jeg er helt på villspor her.

Har for øvrig aldri røykt men vokst opp med røyk innendørs. Har hudallegi mot diverse parfyme og harpiks, allergi mot myggestikk men ingen pollenallergi eller lignende.

Kommer til å kopiere under med avsnitt, da dette ble langt, men tok heller med for mye enn for lite.

Kommer til å kopiere innlegget og ditt svar og ta med til fastlegen om dette er ok.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg fikk samme type hoste som deg i fjor sommer. Den kom og gikk, og var veldig plagsom, spesielt på natten. Jeg hadde følelse av en fjær i halsen, hostet og hostet, men det kom liksom ingenting ut av det.

Jeg gikk til legen og tok spirometri. Det er en enkel undersøke, og ingenting å grue seg for. Man puster alt man orker inn i et munnstykke, og så kommer det ut et skriv som sier noe om lungekapasitet m.m. Man får så en dose med astmamedisin og må vente ca 20 min før man må puste på nytt. Nå kan man se hvorvidt medisinen har hatt effekt.

Prøvene mine var forsåvidt fine,, litt nedsatt lungekapasitet, men ikke noe graverende. Legen foreslo å prøve astmamedisin, selv om han ikke ut ifra testen kunne gi meg diagnosen astma.Medisinen fungerte på meg, og jeg ble raskt kvitt den plagsomme hosten. Synes jeg ble lettere i pusten generelt og har det bedre når jeg bruker medisin. Jeg har prøvd å slutte i perioder, men da kommer hosten tilbake.

Så diagnosen astma er nok rett for min del, selv om jeg ikke er hardt angrepet. Jeg anbefaler deg å få tatt denne spirometrien og be om å få prøve medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hostepysa

Jeg fikk samme type hoste som deg i fjor sommer. Den kom og gikk, og var veldig plagsom, spesielt på natten. Jeg hadde følelse av en fjær i halsen, hostet og hostet, men det kom liksom ingenting ut av det.

Jeg gikk til legen og tok spirometri. Det er en enkel undersøke, og ingenting å grue seg for. Man puster alt man orker inn i et munnstykke, og så kommer det ut et skriv som sier noe om lungekapasitet m.m. Man får så en dose med astmamedisin og må vente ca 20 min før man må puste på nytt. Nå kan man se hvorvidt medisinen har hatt effekt.

Prøvene mine var forsåvidt fine,, litt nedsatt lungekapasitet, men ikke noe graverende. Legen foreslo å prøve astmamedisin, selv om han ikke ut ifra testen kunne gi meg diagnosen astma.Medisinen fungerte på meg, og jeg ble raskt kvitt den plagsomme hosten. Synes jeg ble lettere i pusten generelt og har det bedre når jeg bruker medisin. Jeg har prøvd å slutte i perioder, men da kommer hosten tilbake.

Så diagnosen astma er nok rett for min del, selv om jeg ikke er hardt angrepet. Jeg anbefaler deg å få tatt denne spirometrien og be om å få prøve medisin.

Takk for svar! Har utsatt og utsatt, men nå skal jeg ringe legen i morgen. Har bare blitt værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...