Gå til innhold

Barnebidrag - reduksjon

Anbefalte innlegg

Gjest for å forsørge kone?
Skrevet

Man får jo mindre barnebidrag om man har flere barn å forsørge. Men er det også slik at det blir redusert om man forsørger sin kone? La oss si at man gifter seg med en i utlandet, som ikke har fått jobb i Norge enda.

Gjest tror det kommer litt an på
Skrevet

Hvis vedkommende fortsatt bor i utlandet og har jobb der, så tror jeg det skal mye dokumentasjon til for å få godkjent at de pengene du evt sender dit skal føre til fratrekk på barnebidraget.

Jeg syns egentlig det er litt kjipt når foreldre med bidragsplikt leiter etter muligheter til å redusere bidraget :( Det kan jo selvsagt hende at man har veldig dårlig råd, men et voksent menneske, som denne kona er, er sikkert i stand til å forsørge seg sjøl.

Skrevet

Eksmannen til en venninne av meg betaler 1200,- kr pr mnd. pr barn i bidrag. Nå har han søkt om å få det redusert.

Hva i all verden er det? Hun tjener lite. 2400 kr pr mnd for to barn er veldig lite. Hva er det med disse mennene som ikke vil forsørge barna sine fordi ekskona disponerer pengene? Tror de at man bruker pengene på reiser, klær og sminke?

Det koster å forsørge barn, noe enkelte menn gjør alt for å slippe.

Gjest for å forsørge kone
Skrevet

Eksmannen til en venninne av meg betaler 1200,- kr pr mnd. pr barn i bidrag. Nå har han søkt om å få det redusert.

Hva i all verden er det? Hun tjener lite. 2400 kr pr mnd for to barn er veldig lite. Hva er det med disse mennene som ikke vil forsørge barna sine fordi ekskona disponerer pengene? Tror de at man bruker pengene på reiser, klær og sminke?

Det koster å forsørge barn, noe enkelte menn gjør alt for å slippe.

Jeg er bidragsmottakeren i dette tilfelle. Og lurer på om det blir reduksjon. Akkurat det med forsørging av kone klarte jeg ikke å finne noe om på nettet.

Skrevet

Hvis vedkommende fortsatt bor i utlandet og har jobb der, så tror jeg det skal mye dokumentasjon til for å få godkjent at de pengene du evt sender dit skal føre til fratrekk på barnebidraget.

Jeg syns egentlig det er litt kjipt når foreldre med bidragsplikt leiter etter muligheter til å redusere bidraget :( Det kan jo selvsagt hende at man har veldig dårlig råd, men et voksent menneske, som denne kona er, er sikkert i stand til å forsørge seg sjøl.

Hun kommer hit til landet. Regner med at det ofte tar en stund før man får jobb. Først er det vel norskkurs og slikt. Bare synes det er underlig hvis det skal gi fratrekk på barnebidraget. Vet at de sjekker nøye at du har midler til å forsørge ny partner, før man får lov til å gifte seg med personer du må forsørge. Jeg er forøvrig bidragsmottaker.

Skrevet

Ja, det får man.

Hvordan vet du det? Står det noen plass? Eller har du erfaring etter at de nye bidragsreglene ble innført?

Skrevet

Ja, det får man.

Nei, det får man vel ikke?

Tvert imot. Man deler nå bolig med en annen voksen, og det forventes at denne voksne skal bidra til felles utgifter. Dermed blir bidragsevnen høyere, så hvis bidragsyter ikke har betalt fullt bidrag på grunn av redusert bidragsevne tidligere, kan bidraget bli høyere.

Det blir ikke lavere, det er ikke noe fratrekk for å forsørge andre voksne. Det er forsåvidt ikke noe fratrekk for å forsørge andre barn heller, men da blir grensen for når man har bidragsevne lavere.

Gjest for å forsørge kone?
Skrevet

Nei, det får man vel ikke?

Tvert imot. Man deler nå bolig med en annen voksen, og det forventes at denne voksne skal bidra til felles utgifter. Dermed blir bidragsevnen høyere, så hvis bidragsyter ikke har betalt fullt bidrag på grunn av redusert bidragsevne tidligere, kan bidraget bli høyere.

Det blir ikke lavere, det er ikke noe fratrekk for å forsørge andre voksne. Det er forsåvidt ikke noe fratrekk for å forsørge andre barn heller, men da blir grensen for når man har bidragsevne lavere.

Vedkommende har i dag ikke redusert bidragsevne. Men da kan vedkommende få redusert bidragsevne nå, grunnet forsørgelse av ny kone fra utlandet?

Skrevet

Vedkommende har i dag ikke redusert bidragsevne. Men da kan vedkommende få redusert bidragsevne nå, grunnet forsørgelse av ny kone fra utlandet?

Nei. Hvis vedkommende hadde hatt redusert bidragsevne, kunne han ha fått økt bidragsevne ved å få en ektefelle. Men man får aldri fradrag for å forsørge en.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nei. Hvis vedkommende hadde hatt redusert bidragsevne, kunne han ha fått økt bidragsevne ved å få en ektefelle. Men man får aldri fradrag for å forsørge en.

Så det betyr egentlig at jeg burde søke på ny bidragsfastsettelse? Jeg har snakket med bidragfogden før og med NAV nå og de sier hele tiden at jeg ikke kan få mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...