Gå til innhold

Hvor lenge varer en time hos fastlegen?


cathlin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    15

  • morsan

    4

  • frosken

    3

  • Lillemus

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg mener jeg har hørt 15 min., men er ikke 100 % sikker. Tror det er enten 10 eller 15 min. Jeg googlet på litt forskjellig nå, og da sto det både 15 og 20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg har hørt 15 min., men er ikke 100 % sikker. Tror det er enten 10 eller 15 min. Jeg googlet på litt forskjellig nå, og da sto det både 15 og 20 min.

Kan det være så mye som 20 minutter? Jeg må bare finne ut hvor god tid jeg har på å få klagd fra meg. Rekker mye på 20 minutter, men lurer på om ikke det egentlig er en dobbelt-time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter, tror jeg. Jeg har en lege som bruker akkurat så lang tid en trenger, så jeg har vært inne lenger enn det når det har vært nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fastlege setter opp 6 pasienter pr klokketime. Noen klarer han å bli kvitt på under 5 minutter, så det hender han bruker opp til femten minutter en pasient. Er usikker på om han praktiserer muligheten til å bestille dobbelttime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra de andre svarene varierer det kanskje? På mitt legesenter er en standardkonsultasjon 20 min, men legene ser an pasientene og kan bruke mer - derav ofte lang ventetid om man har time utpå dagen :-)

Man kan også bestille dobbelttime på 40 min, og betaler deretter. Ryddig og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min fastlege er det 20 min.

Det er mulig å få bestilt dobbelttime, men da må legen være enig i at det trengs og det betales ikke dobbelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra de andre svarene varierer det kanskje? På mitt legesenter er en standardkonsultasjon 20 min, men legene ser an pasientene og kan bruke mer - derav ofte lang ventetid om man har time utpå dagen :-)

Man kan også bestille dobbelttime på 40 min, og betaler deretter. Ryddig og greit!

Ja, det ser ut til at det varierer. Kan ikke huske hvor mye min setter av, altså. men jeg er av typen som sparer dem tid, vanligvis, hvis jeg ikke har albuene klar. Så det hadde vært interessant å vite hvor lenge en time egentlig varer. Får spørre han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fastlege setter opp 6 pasienter pr klokketime. Noen klarer han å bli kvitt på under 5 minutter, så det hender han bruker opp til femten minutter en pasient. Er usikker på om han praktiserer muligheten til å bestille dobbelttime.

''Noen klarer han å bli kvitt på under 5 minutter''

Så flink han er! Men det klarer han vel ikke med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noen klarer han å bli kvitt på under 5 minutter''

Så flink han er! Men det klarer han vel ikke med deg?

Joda, det hender at jeg er grei nok til å avlevere mine replikker raskt etter at han har avfyrt startskuddet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Det er ingen fast regel for det. 4-6 pasienter er vanlig.

En har gjort forsøk med å spørre pasienten hvor lang tid de trenger når de bestiller time. Resultatet er at pasienten bruker den tiden en bestilte, både pasient og lege ble mer fornøyd, og den gjennomsnittlige tiden per pasient holdt seg konstant i forhold til før forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos legen min er en time på 20 min, men man kan bestille dobbelttime.

Dette har jeg aldri visst. Ikke rart legen blir irritert over at jeg snakker for mye. Dette kunne de godt ha opplyst om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri visst. Ikke rart legen blir irritert over at jeg snakker for mye. Dette kunne de godt ha opplyst om.

''Dette har jeg aldri visst. Ikke rart legen blir irritert over at jeg snakker for mye. Dette kunne de godt ha opplyst om.''

Irritert over at du snakker for mye?! Det er da legens ansvar å styre tida!

Om h*n syns du snakker "for mye", bør h*n som fagperson utdype dette - er det irrelevant, destruktivt e.l.?

Neste gang du har behov for en legetime, kan du jo spørre hvor lang tid din lege avsetter og informere kort om hva det gjelder.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

La meg fortelle et case fra sist uke:

En god venn av meg, mann ca 55 år, gikk til sin nye fastlege. Det var først egang han traff henne.

Hun spør hva han trenger hjelp med. Han forteller at en skulderplage hindrer han i å gjøre noe han sette stor pris på. Hun undersøker ham, stiller en foreløpig diagnose og setter seg til tastaturet for å skrive en henvisning til MR.

Han sitter stille på plassen sin. Så sier hun spontant: " Å så godt det er å ha noen mannlige pasienter. Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."

Råd for hvordan bruke legen best: Fortell hva problemet er når du bestiller time, forbered deg. Svar på spørsmål legen stiller om det konkrete problemet som skal løses. La legen arbeide målrettet - ikke forstyrr med utenomsnakk. Da får du de beste legetjenestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg fortelle et case fra sist uke:

En god venn av meg, mann ca 55 år, gikk til sin nye fastlege. Det var først egang han traff henne.

Hun spør hva han trenger hjelp med. Han forteller at en skulderplage hindrer han i å gjøre noe han sette stor pris på. Hun undersøker ham, stiller en foreløpig diagnose og setter seg til tastaturet for å skrive en henvisning til MR.

Han sitter stille på plassen sin. Så sier hun spontant: " Å så godt det er å ha noen mannlige pasienter. Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."

Råd for hvordan bruke legen best: Fortell hva problemet er når du bestiller time, forbered deg. Svar på spørsmål legen stiller om det konkrete problemet som skal løses. La legen arbeide målrettet - ikke forstyrr med utenomsnakk. Da får du de beste legetjenestene.

''Han forteller at en skulderplage hindrer han i å gjøre noe han sette stor pris på''

Onanere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

''Han forteller at en skulderplage hindrer han i å gjøre noe han sette stor pris på''

Onanere?

Fjellklatring :-)

Tenkt på at mine svar kan brukes som en alternativ Rorschach test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...