Gå til innhold

Hvor lenge varer en time hos fastlegen?


cathlin

Anbefalte innlegg

Gjest dialekter

Fjellklatring :-)

Tenkt på at mine svar kan brukes som en alternativ Rorschach test?

Det minner meg om en annen pasienthistorie fra virkeligheten, fortalt meg av legen selv. Dette skjedde i en del av Norge der man sier i istedenfor y. Legen var ikke derfra, og han var ny.

Den mannlige pasienten forklarer at problemet er: "Jeg skjelver så fælt når jeg skiter". Doktoren skjønte ingenting, og måtte spørre igjen et par ganger. Da pasienten til slutt viste med armbevegelser at han skjøt med gevær (han var jeger), skjønte endelig legen.

He he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    15

  • morsan

    4

  • frosken

    3

  • jubalong70

    2

Mest aktive i denne tråden

Hos legen min er en konsultasjon 10 min, en dobbelttime 20 min.

Her var det store forskjeller. Alt fra 5-20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg fortelle et case fra sist uke:

En god venn av meg, mann ca 55 år, gikk til sin nye fastlege. Det var først egang han traff henne.

Hun spør hva han trenger hjelp med. Han forteller at en skulderplage hindrer han i å gjøre noe han sette stor pris på. Hun undersøker ham, stiller en foreløpig diagnose og setter seg til tastaturet for å skrive en henvisning til MR.

Han sitter stille på plassen sin. Så sier hun spontant: " Å så godt det er å ha noen mannlige pasienter. Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."

Råd for hvordan bruke legen best: Fortell hva problemet er når du bestiller time, forbered deg. Svar på spørsmål legen stiller om det konkrete problemet som skal løses. La legen arbeide målrettet - ikke forstyrr med utenomsnakk. Da får du de beste legetjenestene.

Ok. Nei, jeg er ikke kjent for å være skravlete hos leger, men før begynte jeg alltid å gråte der. Spilte ingen rolle om det var for å få ny resept på allergimedisiner, eller hva som helst, jeg gråt. Det kan jeg ikke se for meg at menn gjør.

Jaja, nei, det hadde vært en fordel å være mann på mange måter. Mer lønn får man også. Og mindre jobb med å ordne seg på håret samtidig som man ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CableDrop

La meg fortelle et case fra sist uke:

En god venn av meg, mann ca 55 år, gikk til sin nye fastlege. Det var først egang han traff henne.

Hun spør hva han trenger hjelp med. Han forteller at en skulderplage hindrer han i å gjøre noe han sette stor pris på. Hun undersøker ham, stiller en foreløpig diagnose og setter seg til tastaturet for å skrive en henvisning til MR.

Han sitter stille på plassen sin. Så sier hun spontant: " Å så godt det er å ha noen mannlige pasienter. Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."

Råd for hvordan bruke legen best: Fortell hva problemet er når du bestiller time, forbered deg. Svar på spørsmål legen stiller om det konkrete problemet som skal løses. La legen arbeide målrettet - ikke forstyrr med utenomsnakk. Da får du de beste legetjenestene.

Er det noe stort problem for legen så i at h*n trenger ro når h*n skriver på pc'en? Leger som alle andre forskjellige. Noen klarer å høre på prat samtidig som de skriver og taster på mobilen.

For jeg skal få best utbytte av en legetime så er det også viktig at legen forteller hvordan h*n best kan hjelpe meg. Om det betyr at jeg skal være mest mulig konkret når jeg snakker, eller avtale tid på legetimen på forhånd så kan jeg forholde meg til det. Jeg er ikke tankeleser så det er vanskelig for meg å vite hvordan legen helst vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest æænnii

Er det noe stort problem for legen så i at h*n trenger ro når h*n skriver på pc'en? Leger som alle andre forskjellige. Noen klarer å høre på prat samtidig som de skriver og taster på mobilen.

For jeg skal få best utbytte av en legetime så er det også viktig at legen forteller hvordan h*n best kan hjelpe meg. Om det betyr at jeg skal være mest mulig konkret når jeg snakker, eller avtale tid på legetimen på forhånd så kan jeg forholde meg til det. Jeg er ikke tankeleser så det er vanskelig for meg å vite hvordan legen helst vil ha det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

La meg fortelle et case fra sist uke:

En god venn av meg, mann ca 55 år, gikk til sin nye fastlege. Det var først egang han traff henne.

Hun spør hva han trenger hjelp med. Han forteller at en skulderplage hindrer han i å gjøre noe han sette stor pris på. Hun undersøker ham, stiller en foreløpig diagnose og setter seg til tastaturet for å skrive en henvisning til MR.

Han sitter stille på plassen sin. Så sier hun spontant: " Å så godt det er å ha noen mannlige pasienter. Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."

Råd for hvordan bruke legen best: Fortell hva problemet er når du bestiller time, forbered deg. Svar på spørsmål legen stiller om det konkrete problemet som skal løses. La legen arbeide målrettet - ikke forstyrr med utenomsnakk. Da får du de beste legetjenestene.

''Han sitter stille på plassen sin. Så sier hun spontant: " Å så godt det er å ha noen mannlige pasienter. Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."''

Her høres du skikkelig gammeldags ut:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Megler Smekk

''Han sitter stille på plassen sin. Så sier hun spontant: " Å så godt det er å ha noen mannlige pasienter. Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."''

Her høres du skikkelig gammeldags ut:(

Men det er jo slik det er;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være så mye som 20 minutter? Jeg må bare finne ut hvor god tid jeg har på å få klagd fra meg. Rekker mye på 20 minutter, men lurer på om ikke det egentlig er en dobbelt-time.

Virker som det er veldig forskjellig da. Jeg tror nesten du må spørre akkurat der du skal gå, for å få rett svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

''Han sitter stille på plassen sin. Så sier hun spontant: " Å så godt det er å ha noen mannlige pasienter. Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."''

Her høres du skikkelig gammeldags ut:(

Jeg?

Jeg bare refererer. Jeg var ikke der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg?

Jeg bare refererer. Jeg var ikke der :-)

Du, Nhd, når du først er her, vet du om fastlegen har noe å tilby når det gjelder hjelp til røykeslutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er veldig forskjellig da. Jeg tror nesten du må spørre akkurat der du skal gå, for å få rett svar.

Ja. Jeg trodde kanskje det var en fastsatt tid, men det er det tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Du, Nhd, når du først er her, vet du om fastlegen har noe å tilby når det gjelder hjelp til røykeslutt?

Ja, her har fastlegen mye å tilby :-) Ikke vær redd for å etterspørre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest konklusjon

Ja. Jeg trodde kanskje det var en fastsatt tid, men det er det tydeligvis ikke.

Da kan vi konkludere med at det ikke er lett å vite for oss pasienter når vi bør luske oss ut av konsultasjonen.

Eller vi må spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at det på oppslaget på venterommet på mitt legesenter står 15 min og at man kan ta opp inntil 2 problemstillinger, skal man ta opp mer må man bestille dobbeltime.

Jeg har dog opplevd at legen har gått gjennom omtrent hele journalen min uoppfordret og sjekket hvordan det hadde gått med masse jeg hadde vært der for gjennom flere år. :o) Uten å bruke mer enn 15 min. Antagelig var jeg der for en ting som tok veldig kort tid den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

La meg fortelle et case fra sist uke:

En god venn av meg, mann ca 55 år, gikk til sin nye fastlege. Det var først egang han traff henne.

Hun spør hva han trenger hjelp med. Han forteller at en skulderplage hindrer han i å gjøre noe han sette stor pris på. Hun undersøker ham, stiller en foreløpig diagnose og setter seg til tastaturet for å skrive en henvisning til MR.

Han sitter stille på plassen sin. Så sier hun spontant: " Å så godt det er å ha noen mannlige pasienter. Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."

Råd for hvordan bruke legen best: Fortell hva problemet er når du bestiller time, forbered deg. Svar på spørsmål legen stiller om det konkrete problemet som skal løses. La legen arbeide målrettet - ikke forstyrr med utenomsnakk. Da får du de beste legetjenestene.

''La legen arbeide målrettet - ikke forstyrr med utenomsnakk. Da får du de beste legetjenestene.''

Det hender det er nødvendig å få kommet til med opplysninger også. Jeg ble grundig avvist av min fastlege (allmenspesialist) som en bagatell da jeg hadde vært ganske syk i over 1,5 år. Ytterligere et år etter oppdaget en annen lege en kronisk sykdom med ganske spesifikke symptomer. Hadde fastlegen tatt seg tid til å høre på meg, ville han kanskje kunnet hjelpe meg i første omgang.

Så, det er ikke alltid at kvinnfolka er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Ok. Nei, jeg er ikke kjent for å være skravlete hos leger, men før begynte jeg alltid å gråte der. Spilte ingen rolle om det var for å få ny resept på allergimedisiner, eller hva som helst, jeg gråt. Det kan jeg ikke se for meg at menn gjør.

Jaja, nei, det hadde vært en fordel å være mann på mange måter. Mer lønn får man også. Og mindre jobb med å ordne seg på håret samtidig som man ser bra ut.

Jeg også gråter lett hos legen. Jeg hater generelt å være i fokus, og det er direkte ubehagelig å skulle snakke om "alle vondtene" sine. Æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Da kan vi konkludere med at det ikke er lett å vite for oss pasienter når vi bør luske oss ut av konsultasjonen.

Eller vi må spørre.

''Da kan vi konkludere med at det ikke er lett å vite for oss pasienter når vi bør luske oss ut av konsultasjonen.

''

Akkurat det er vel ikke noe problem. De fastlegene jeg har hatt har tydelig gjort klart når timen var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest konklusjon

''Da kan vi konkludere med at det ikke er lett å vite for oss pasienter når vi bør luske oss ut av konsultasjonen.

''

Akkurat det er vel ikke noe problem. De fastlegene jeg har hatt har tydelig gjort klart når timen var over.

Det har jeg faktisk aldri opplevd. Og jeg har gått til mange leger. Men de har selvsagt sine signaler for å avslutte en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vancouver

Jeg var hos fastlegen en gang, 2 min tok d, og jeg stilte egentlig diagnosen selv.

Kunne like gjerne tatt det over telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...