Gå til innhold

Hvor lenge varer en time hos fastlegen?


cathlin

Anbefalte innlegg

Gjest Vancouver

Dette har jeg aldri visst. Ikke rart legen blir irritert over at jeg snakker for mye. Dette kunne de godt ha opplyst om.

Og om du har halvøyblikkelig time, sånn time de skviser inn mellom de vanlige timene har de enda kortere tid på seg,

merket det på legen da jeg var der med dattera mi,

måtte liksom skynde meg å kle på henne for hun hadde så mange pasienter som ventet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    15

  • morsan

    4

  • frosken

    3

  • jubalong70

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Vancouver

''Dette har jeg aldri visst. Ikke rart legen blir irritert over at jeg snakker for mye. Dette kunne de godt ha opplyst om.''

Irritert over at du snakker for mye?! Det er da legens ansvar å styre tida!

Om h*n syns du snakker "for mye", bør h*n som fagperson utdype dette - er det irrelevant, destruktivt e.l.?

Neste gang du har behov for en legetime, kan du jo spørre hvor lang tid din lege avsetter og informere kort om hva det gjelder.

Lykke til :-)

Ja, leger bør lære seg hvordan man avslutter en samtale,

jeg vet det ikke alltid er lett, for mange vet liksom ikke at nå er samtalen over...

så leger bør ha noen triks i ermet for å avrunde,

f.eks. si Du får ha god bedring da, jeg må nesten ta meg av neste pasient jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest effektive

Pleier å ta det unna på 3 minutter, med mindre jeg tar G.U. Da tar det kanskje 5 minutter?

Er godt forberedt, snakker ikke utenom, sier hva jeg tror jeg trenger og fastlegen er tilstede og er effektiv. Funker helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det på oppslaget på venterommet på mitt legesenter står 15 min og at man kan ta opp inntil 2 problemstillinger, skal man ta opp mer må man bestille dobbeltime.

Jeg har dog opplevd at legen har gått gjennom omtrent hele journalen min uoppfordret og sjekket hvordan det hadde gått med masse jeg hadde vært der for gjennom flere år. :o) Uten å bruke mer enn 15 min. Antagelig var jeg der for en ting som tok veldig kort tid den gangen.

Han var kjapp med hensyn til at han klarte å gå gjennom sykehistorien din på under 15 minutter.

2 problemstillinger og maks 15 min hørtes ryddig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gakken den andre

Mannen min sin fastlege lar konsultasjonen være i underkant av 5 minutter. Min forhenværende fastlege er veldig opptatt av å ivareta pasientene sine, ikke sitte lenge i kø på venterommet og bli møtt av ståk og stress. Konsultasjonene hos henne er på 20-25 min. Men om det er noe ekstra, tar hun seg tid til det. En gang var jeg der i 40 minutter, men skulle ikke betale noe mer enn èn takst, da hun mente det var snakk om ètt legebesøk=en konsultasjon.

Så ja her er det store forskjeller ute og går. Jeg har en spesialistlege og han er helt ekstrem. Han har mellom 15-20 pasienter i timen! Har aldri vært inne der mer ennn 2 min. Men 295 kr skal han ha uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var kjapp med hensyn til at han klarte å gå gjennom sykehistorien din på under 15 minutter.

2 problemstillinger og maks 15 min hørtes ryddig ut.

''Han var kjapp med hensyn til at han klarte å gå gjennom sykehistorien din på under 15 minutter.''

Nå har jeg ikke all verdens til sykehistorie. :o) Men han surfet gjennom journalen ja, det var nok en av de første gangene jeg var hos ham etter at jeg byttet lege tenker jeg. Har ikke angret ett sekund - han er helt super! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min sin fastlege lar konsultasjonen være i underkant av 5 minutter. Min forhenværende fastlege er veldig opptatt av å ivareta pasientene sine, ikke sitte lenge i kø på venterommet og bli møtt av ståk og stress. Konsultasjonene hos henne er på 20-25 min. Men om det er noe ekstra, tar hun seg tid til det. En gang var jeg der i 40 minutter, men skulle ikke betale noe mer enn èn takst, da hun mente det var snakk om ètt legebesøk=en konsultasjon.

Så ja her er det store forskjeller ute og går. Jeg har en spesialistlege og han er helt ekstrem. Han har mellom 15-20 pasienter i timen! Har aldri vært inne der mer ennn 2 min. Men 295 kr skal han ha uansett....

Jeg brukte 9 minutter og holdt kjeft mens han skrev på dataen. Har også vært hos spesialistlege som brukte bare 2-3 minutter. Litt stressende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her har fastlegen mye å tilby :-) Ikke vær redd for å etterspørre dette.

Han sa at han støttet meg i alle fall. Voldsomt mye mer er det vel ikke å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min er også spesialist i allmennmedisin. Føler aldri at han stresser, og han er så og si alltid i rute med timene.

Er inne så lenge det trengs :) Noen ganger går det fort, andre ganger tar det lenger tid.

Også får jeg en klem når jeg går :D Herlige legen min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min er også spesialist i allmennmedisin. Føler aldri at han stresser, og han er så og si alltid i rute med timene.

Er inne så lenge det trengs :) Noen ganger går det fort, andre ganger tar det lenger tid.

Også får jeg en klem når jeg går :D Herlige legen min :D

Koselig:-)

Jeg var hos legen min i dag og la merke til at har fått mindre mage siden sist jeg så han. Omtrent et år siden. Han er egentlig ganske kjekk nå. Men han er ingen klemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig:-)

Jeg var hos legen min i dag og la merke til at har fått mindre mage siden sist jeg så han. Omtrent et år siden. Han er egentlig ganske kjekk nå. Men han er ingen klemmer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg fortelle et case fra sist uke:

En god venn av meg, mann ca 55 år, gikk til sin nye fastlege. Det var først egang han traff henne.

Hun spør hva han trenger hjelp med. Han forteller at en skulderplage hindrer han i å gjøre noe han sette stor pris på. Hun undersøker ham, stiller en foreløpig diagnose og setter seg til tastaturet for å skrive en henvisning til MR.

Han sitter stille på plassen sin. Så sier hun spontant: " Å så godt det er å ha noen mannlige pasienter. Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."

Råd for hvordan bruke legen best: Fortell hva problemet er når du bestiller time, forbered deg. Svar på spørsmål legen stiller om det konkrete problemet som skal løses. La legen arbeide målrettet - ikke forstyrr med utenomsnakk. Da får du de beste legetjenestene.

''Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."''

Djeezes!! Tenker flere av denne legens pasienter sier: "Legen skriver på pc hele tiden, OGSÅ når jeg forteller om plagene mine"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."''

Djeezes!! Tenker flere av denne legens pasienter sier: "Legen skriver på pc hele tiden, OGSÅ når jeg forteller om plagene mine"

Hehe:-) Interessant vinkling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:-) Interessant vinkling.

En tidligere lege av meg (fra før fastlegeordningen) satt bare og tastet på pc'en hele tiden og kikket på skjermen, selv om jeg snakket lite. Hun fremsto som svært uinteressert i det pasienten _sa_. Hvis plagene ikke ga utslag på blod- eller urinprøver osv, var det nesten så jeg trodde hun mente jeg hadde funnet på plagene...

Jeg tolererte henne ettersom jeg sjelden har behov for lege, men etter svangerskapskontroller og 6-ukerskontroll på baby sa jeg takk for meg! ;-) Under nevnte seksukerskontroll var hun direkte sur fordi babyen gråt da hun skulle lytte på hjerteslagene... Himlet med øynene og komenterte at hvis jeg ikke fikk kontroll på ungen, fikk hun ikke sjekket...

*dån*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en fastlege

''Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."''

Djeezes!! Tenker flere av denne legens pasienter sier: "Legen skriver på pc hele tiden, OGSÅ når jeg forteller om plagene mine"

Her var det nok ikke dette det var snakk om. Hos meg foregår det slik: 1. Pasienten legger fram sitt problem. 2. Jeg undersøker. 3. Sammen med pasienten prøver jeg å oppsummere og legge en plan. 4. Utfylling av nødvendige rekvisisjoner/henvisninger og dokumentasjon. Under del 3 er det svært nyttig at pasienten holder seg til temaet og ikke bringer inn nye ting. Under del 4 blir arbeidet bedre utført om jeg ikke blir forstyrret av "preik".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere lege av meg (fra før fastlegeordningen) satt bare og tastet på pc'en hele tiden og kikket på skjermen, selv om jeg snakket lite. Hun fremsto som svært uinteressert i det pasienten _sa_. Hvis plagene ikke ga utslag på blod- eller urinprøver osv, var det nesten så jeg trodde hun mente jeg hadde funnet på plagene...

Jeg tolererte henne ettersom jeg sjelden har behov for lege, men etter svangerskapskontroller og 6-ukerskontroll på baby sa jeg takk for meg! ;-) Under nevnte seksukerskontroll var hun direkte sur fordi babyen gråt da hun skulle lytte på hjerteslagene... Himlet med øynene og komenterte at hvis jeg ikke fikk kontroll på ungen, fikk hun ikke sjekket...

*dån*

Et virkelig hyggelig kvinnemenneske..

Jeg har en del dårlige legeerfaringer også. Husker en gang ei dame som ikke ville gi meg sykemelding da jeg hadde influensa og feber. Jeg ville bare ha noe å vise på jobben fordi jeg ikke likte å være syk, og var redd de skulle tro jeg var hjemme uten grunn. Visste ikke at man fikk penger hvis man leverte sykemelding en gang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

La meg fortelle et case fra sist uke:

En god venn av meg, mann ca 55 år, gikk til sin nye fastlege. Det var først egang han traff henne.

Hun spør hva han trenger hjelp med. Han forteller at en skulderplage hindrer han i å gjøre noe han sette stor pris på. Hun undersøker ham, stiller en foreløpig diagnose og setter seg til tastaturet for å skrive en henvisning til MR.

Han sitter stille på plassen sin. Så sier hun spontant: " Å så godt det er å ha noen mannlige pasienter. Kvinnene lar skravla gå hele tiden. Ut av munnen deres strømmer en helt ufiltrert ordstrøm - også når jeg skriver på PC."

Råd for hvordan bruke legen best: Fortell hva problemet er når du bestiller time, forbered deg. Svar på spørsmål legen stiller om det konkrete problemet som skal løses. La legen arbeide målrettet - ikke forstyrr med utenomsnakk. Da får du de beste legetjenestene.

Og en gang i tiden var det noe som het legekunst...

Er der ikke et doktorarbeide i Norge om nødvendigheten av kommunikasjon som ivaretar både legens og pasientens behov? (malterud??)

Ok. - ser selvsagt forskjell på avgrenset, taus og mandig skulder og en kropp som "murrer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en gang i tiden var det noe som het legekunst...

Er der ikke et doktorarbeide i Norge om nødvendigheten av kommunikasjon som ivaretar både legens og pasientens behov? (malterud??)

Ok. - ser selvsagt forskjell på avgrenset, taus og mandig skulder og en kropp som "murrer"

Hørte et foredrag av Malterud om det hun kaller grensekonflikter (eller kanskje det ikke var hennes betegnelser) og det var utrolig spennende. Handlet om hvordan jobbe med pasienter med ME og tilsvarende.

Min fastlege er av den mer teknisk innrettede typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...