Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest oslobasse
Skrevet

Hvis du ikke allerede har skjønt det, så er det ingen vits i å prøve å forklare deg det.

Det handler om fokus, forbruk, handlinger, forbilder og mange bekker små....

Hvis du vil gjøre noe som virkelig monner: selg bilen, slutt å fly, ha 18 grader inne om vinteren.

Det å skryte av å slå av lyset en time i dag er bare hykleri.

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• Colette

6

• morsan

5

• mariaflyfly

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest verinoca
Skrevet

Her også blir det som vanlig. Dvs mørkt, vi pleier ikke å ha på så mye lys uansett.

Gjest Melis34
Skrevet

Er du gal??? da blir det jo mørkt!! Niks her komer lyset til å stå på som vanlig.....

Gjest Hvorfor ikke?
Skrevet

Det handler om å vise at man bryr seg og bryte tankegangen om at én persons handlinger ikke kan gjøre noen forskjell. Det koster tross alt veldig lite å trykke på lysbryteren.

Hadde du ikke blitt bittelitt rørt om man faktisk hadde fått til å mørklegge hele verden den ene timen? Eller hadde du følt deg tilfreds på din bedreviterpedestall der du satt i din lyse stue?

Kommer du til å se ut av vinduet for å sjekke om naboene har lyset på?

Gjest Nils Håvard Dahl, privat
Skrevet

Ja, selvsagt. Symbolbetydningen er stor.

Skrevet

"Synbolhandling", hvilen verdi har det? Hvis du vil gjøre noe som virkelig monner: selg bilen, slutt å fly, ha 18 grader inne om vinteren.

Har du det? Solgt bilen, sluttet å fly og 18 grader?

Skrevet

Hvis du vil gjøre noe som virkelig monner: selg bilen, slutt å fly, ha 18 grader inne om vinteren.

Det å skryte av å slå av lyset en time i dag er bare hykleri.

Nei, det er å vise solidariet. Det er å "si" jeg kan være med å bidra til å bevare jorden.

Skrevet

Selvfølgelig. Vi tenner noen stearinlys, alt annet av lys blir avslått. Ungene synes også det er viktig å ha denne markeringen - de snakker om det på skolen og i venneflokken tillegg til at vi har lest om det på internet, og det er bra at de blir bevisstgjorte.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Ja, selvsagt. Symbolbetydningen er stor.

Og det antar jeg du har forskningsmessig belegg for å mene?:o):o)

Skrevet

''Dette er en verdensomspennende aksjon, og at vi ikke ignorerer aksjonen, viser at vi bryr oss.''

Det er var du gjør til vanlig som viser at du bryr deg.

Ingen kan vel være uenig i at de som monner mest er det man gjør eller ikek gjør til daglig!

Men uansett hva man snakker om, om det er miljøvern eller andre temaer, så er det også en kjensgjerning at folk blir påvirket av andre og at det er mye snakk om _holdningsendring_ som må til. Nettopp derfor er det av stor betydning hva "folk flest" gjør, og ikke minst hva kjente folk gjør (forbilder).

mariaflyfly
Skrevet

Selvfølgelig. Vi tenner noen stearinlys, alt annet av lys blir avslått. Ungene synes også det er viktig å ha denne markeringen - de snakker om det på skolen og i venneflokken tillegg til at vi har lest om det på internet, og det er bra at de blir bevisstgjorte.

Enig! :)

Gjest oslobasse
Skrevet

Nei, det er å vise solidariet. Det er å "si" jeg kan være med å bidra til å bevare jorden.

Det "sier" du ved å spare energi resten av året. Jeg har forøvrig rigget til et par tre lyskastere her som protest.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Det handler om å vise at man bryr seg og bryte tankegangen om at én persons handlinger ikke kan gjøre noen forskjell. Det koster tross alt veldig lite å trykke på lysbryteren.

Hadde du ikke blitt bittelitt rørt om man faktisk hadde fått til å mørklegge hele verden den ene timen? Eller hadde du følt deg tilfreds på din bedreviterpedestall der du satt i din lyse stue?

Kommer du til å se ut av vinduet for å sjekke om naboene har lyset på?

''Det koster tross alt veldig lite å trykke på lysbryteren.''

Og hva er poenget? Skru ned innetemperaturen, fast, til 18 grader hvis du virkelig mener dette.

''Hadde du ikke blitt bittelitt rørt om man faktisk hadde fått til å mørklegge hele verden den ene timen? ''

Nei, meningsløse symbolhandlinger har jeg lite sans for.

''Kommer du til å se ut av vinduet for å sjekke om naboene har lyset på?''

Er på kontoret, så det har jeg ikke tid til.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Litt småsjokkert over den enkle tankegangen til mange her jeg da. "hjelper ikke hva vi gjør alikavel så vi driter i det"

Snedig holdning.

Er det sånn det fungerer ellers også. Går greit å kaste søppel ut av bilvinduet for det er jo bare meg. ol?

Poenget er vel at vi skal vise at vi står for saken ved å bidra, og at hvis alle faktisk gjorde dette så ble det en forskjell.

''Litt småsjokkert over den enkle tankegangen til mange her jeg da. "hjelper ikke hva vi gjør alikavel så vi driter i det"''

Men det hjelper INGEN TING om du skrur av lyset én time. Skru ned innetemperaturen 5 grader hele vinteren, det ville monnet.

Gjest Hvorfor ikke?
Skrevet

''Det koster tross alt veldig lite å trykke på lysbryteren.''

Og hva er poenget? Skru ned innetemperaturen, fast, til 18 grader hvis du virkelig mener dette.

''Hadde du ikke blitt bittelitt rørt om man faktisk hadde fått til å mørklegge hele verden den ene timen? ''

Nei, meningsløse symbolhandlinger har jeg lite sans for.

''Kommer du til å se ut av vinduet for å sjekke om naboene har lyset på?''

Er på kontoret, så det har jeg ikke tid til.

''Og hva er poenget? Skru ned innetemperaturen, fast, til 18 grader hvis du virkelig mener dette.''

Sånne kommentarer treffer relativt dårlig på meg. Jeg har allerede tidsinstillte termostater, bruker kollektiv transport og sykkel så langt det er mulig. Jeg spiser heller ikke kjøtt og prøver å kjøpe det mest kortreiste og miljøvennlige alternativet. Jeg har stor tro på at en person kan gjøre stor forskjell, blant annet ved å påvirke andre, og Earth Hour er ment å bevisstgjøre folk på dette.

Jeg har mine miljøsynder jeg også og kunne helt klart gjort mer- Likevel tør jeg påstå at mye handler om innstilling. Og din innstilling hjelper i hvert fall fint lite.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

''Og hva er poenget? Skru ned innetemperaturen, fast, til 18 grader hvis du virkelig mener dette.''

Sånne kommentarer treffer relativt dårlig på meg. Jeg har allerede tidsinstillte termostater, bruker kollektiv transport og sykkel så langt det er mulig. Jeg spiser heller ikke kjøtt og prøver å kjøpe det mest kortreiste og miljøvennlige alternativet. Jeg har stor tro på at en person kan gjøre stor forskjell, blant annet ved å påvirke andre, og Earth Hour er ment å bevisstgjøre folk på dette.

Jeg har mine miljøsynder jeg også og kunne helt klart gjort mer- Likevel tør jeg påstå at mye handler om innstilling. Og din innstilling hjelper i hvert fall fint lite.

Men hva i all verden gjør du på nett nå? Har du ikke slått av all strøm?

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Ja;)

Glemte du å slå av PCen?

Gjest Hvorfor ikke?
Skrevet

Men hva i all verden gjør du på nett nå? Har du ikke slått av all strøm?

Følte du deg lur nå?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...