Gå til innhold

Amerikanisering

Anbefalte innlegg

Gjest Importert
Skrevet

Det har blitt importert mye kultur og materielle goder fra USA. Synest dere at det er blitt for mye USA preg i Norge, eller synest dere det er helt passelig ?

Caloni Makaroni
Skrevet

''Synest dere at det er blitt for mye USA preg''

Jeg synes det har blitt for mye amerikansk orddeling ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Hehe, enig.

Skrevet

Tenkte _akkurat_ det samme selv! *he he*

Gjest segunda
Skrevet

Språklig synes jeg det er for mye, men amerikansk høflighet, varme osv. er for lite av. Skulle ønske at nordmenn kunne bli mer åpne overfor mennesker rundt seg uten å se på dem som bestevenner.

Skrevet

HELT enig!

Skrevet

Jeg synes endel av det vi importerer fra USA kunne holdt seg i USA. Bl.a synes jeg at endel av de engelske/amerikanske ordene og uttrykkene vi bruker daglig godt kunne vært bytta ut med adekvate norske ord! Hurtigmatvaner som burgere og pommes frites kunne jeg godt vært uten, mens tex-mex-mat er jeg glad vi får kjøpt nå.

Jeg synes det er fint at vi ikke er like opptatte av det å være overstrømmende utadvendt, ikke er like pripne seksuellt (tåler ikke se en pupp på film, mens mord og blod er helt ok)

Jeg synes amerikanere virker veldig overfladiske, de er overstrømmende høflige utenpå men det er ikke sikkert de er bestevennen din for det. Jeg synes det er bedre som her i Norge at man holder litt høflig avstand til man blir bedre kjent.

Jeg synes det er synd at det ikke er mer tv-serier og film fra ander land enn usa og england. Mye bra tysk, spansk og fransk som kunne vært vist på tv f.eks.

Skrevet

Så utrolig enig med deg!!!

Skrevet

Jeg liker ikke at det norske språket ser ut til å vike for det engelske/amerikanske.

Jeg liker ikke at vi ser ut til å adoptere fast-food vanene til amerikanerne.

Jeg ser heller ikke noen grunn til at vi skal adoptere alle engelske/amerikanske merkedager (Halloween, Valentines - snart kommer vel St. Patricks og Thanksgiving også...)

Jeg hadde likt det bedre om vi gjorde f.eks. julebukk til en flott tradisjon igjen.

Jeg synes godt vi kan lære litt av amerikanerene når det kommer til selvfølelse og omgjengelighet. I tillegg liker jeg måten amerikanske menn ønsker å varte opp kvinnene ;)

Prippenheten i forhold til sex forstår jeg meg IKKE på, og heller ikke den selvgode kristenheten...

Den liberale holdningen til våpen hos de erkekonservative synes jeg også er merkelig.

Helsevesenet håper jeg ikke vi ser noen grunn til å lære særlig mye av.

Hmmmm, mye rot og lite svar på spørsmålet ditt - men jeg fikk ut litt grums ;)

Caloni Makaroni
Skrevet

Så utrolig enig med deg!!!

''Så utrolig enig med deg!!!''

Ikke få meg til å gå inn på dette med unødvendig tegnsetting! *hytte med pekefingeren*

Gjest Elextra
Skrevet

Språklig synes jeg det er for mye, men amerikansk høflighet, varme osv. er for lite av. Skulle ønske at nordmenn kunne bli mer åpne overfor mennesker rundt seg uten å se på dem som bestevenner.

''Språklig synes jeg det er for mye, men amerikansk høflighet, varme osv. er for lite av. Skulle ønske at nordmenn kunne bli mer åpne overfor mennesker rundt seg uten å se på dem som bestevenner.

''

Helt enig med deg her, her har vi mye å lære! Mange nordmenn kaller slik amerikansk omgang overflatisk, og i stedet holder de kjeft og overser alle de ikke kjenner meget godt.

Skrevet

Jeg liker ikke at det norske språket ser ut til å vike for det engelske/amerikanske.

Jeg liker ikke at vi ser ut til å adoptere fast-food vanene til amerikanerne.

Jeg ser heller ikke noen grunn til at vi skal adoptere alle engelske/amerikanske merkedager (Halloween, Valentines - snart kommer vel St. Patricks og Thanksgiving også...)

Jeg hadde likt det bedre om vi gjorde f.eks. julebukk til en flott tradisjon igjen.

Jeg synes godt vi kan lære litt av amerikanerene når det kommer til selvfølelse og omgjengelighet. I tillegg liker jeg måten amerikanske menn ønsker å varte opp kvinnene ;)

Prippenheten i forhold til sex forstår jeg meg IKKE på, og heller ikke den selvgode kristenheten...

Den liberale holdningen til våpen hos de erkekonservative synes jeg også er merkelig.

Helsevesenet håper jeg ikke vi ser noen grunn til å lære særlig mye av.

Hmmmm, mye rot og lite svar på spørsmålet ditt - men jeg fikk ut litt grums ;)

St. Patricks er Irlands nasjonaldag. At mange amerikanere med irsk avstamning feirer den, endrer ikke på det.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes endel av det vi importerer fra USA kunne holdt seg i USA. Bl.a synes jeg at endel av de engelske/amerikanske ordene og uttrykkene vi bruker daglig godt kunne vært bytta ut med adekvate norske ord! Hurtigmatvaner som burgere og pommes frites kunne jeg godt vært uten, mens tex-mex-mat er jeg glad vi får kjøpt nå.

Jeg synes det er fint at vi ikke er like opptatte av det å være overstrømmende utadvendt, ikke er like pripne seksuellt (tåler ikke se en pupp på film, mens mord og blod er helt ok)

Jeg synes amerikanere virker veldig overfladiske, de er overstrømmende høflige utenpå men det er ikke sikkert de er bestevennen din for det. Jeg synes det er bedre som her i Norge at man holder litt høflig avstand til man blir bedre kjent.

Jeg synes det er synd at det ikke er mer tv-serier og film fra ander land enn usa og england. Mye bra tysk, spansk og fransk som kunne vært vist på tv f.eks.

''Jeg synes amerikanere virker veldig overfladiske, de er overstrømmende høflige utenpå men det er ikke sikkert de er bestevennen din for det. Jeg synes det er bedre som her i Norge at man holder litt høflig avstand til man blir bedre kjent.

''

Der er jeg veldig uenig med deg! Jeg synes det er helt topp at amerikanere snakker med også de som de ikke er bestevenn med, og skulle ønske nordmenn kunne lære litt her.

Skrevet

''Så utrolig enig med deg!!!''

Ikke få meg til å gå inn på dette med unødvendig tegnsetting! *hytte med pekefingeren*

LOL!!!!!!! :D:D:D:D:D:D:D:D

Skrevet

St. Patricks er Irlands nasjonaldag. At mange amerikanere med irsk avstamning feirer den, endrer ikke på det.

Det stemmer, men det ville ikke forbause meg om Norge (eller den norske handelsstanden) fant ut at det var kuult å feire den ;)

Skrevet

Det stemmer, men det ville ikke forbause meg om Norge (eller den norske handelsstanden) fant ut at det var kuult å feire den ;)

Det er mange år siden jeg så at irske pubber i Oslo feirer denne dagen:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Det er mange år siden jeg så at irske pubber i Oslo feirer denne dagen:-)

''Det er mange år siden jeg så at irske pubber i Oslo feirer denne dagen:-)

''

Kan det ha noe med din pubfrekventering å gjøre? ;)

Gjest Tatjana
Skrevet

Helt enig med deg!

Skrevet

''Jeg synes amerikanere virker veldig overfladiske, de er overstrømmende høflige utenpå men det er ikke sikkert de er bestevennen din for det. Jeg synes det er bedre som her i Norge at man holder litt høflig avstand til man blir bedre kjent.

''

Der er jeg veldig uenig med deg! Jeg synes det er helt topp at amerikanere snakker med også de som de ikke er bestevenn med, og skulle ønske nordmenn kunne lære litt her.

Mnjo, sånne man bare møter i forbifarten. på nutikken eller bussen er jo helt ok å småprate med - det er de gode på og bedre enn oss nordboere.

Jeg mente mer neste steg, de man f.eks går i klasse med som er kjempehyggelige utenpå men som egentlig ikke liker deg. Har opplevd det noen ganger, litt kulturkræsj når de oppfører seg som de er bestevennen din og spør masse personlige spørsmål, og så er det "bare høflighet".

Skrevet

''Det er mange år siden jeg så at irske pubber i Oslo feirer denne dagen:-)

''

Kan det ha noe med din pubfrekventering å gjøre? ;)

He he... ja, jeg mente "siden _første gang_ jeg så...osv", men det er ikke det samme som å si at din teori om nedadgående pub-besøks-frekvens ikke medfører riktighet! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...