Gå til innhold

Skal jeg levere selvangivelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet til England i fjor, saa jeg antar jeg skal levere selvangivelse for den korte tiden jeg var i Norge i 2009. Men jeg har ikke mottatt selvangivelsen ennaa. Burde jeg etterlyse den?

Skal jeg ogsaa levere selvangivelse til England for 2009?

*forvirret*

Gjest Dolores77
Skrevet

Har du prøvd å logge deg på www.altinn.no?

Du kan bruke pinkoder fra skattekort, evnt sende sms,

eller evnt bruke smartkortet til norsk tipping for å komme deg inn og se den elektronisk :)

Gjest mittsvar
Skrevet

''Jeg flyttet til England i fjor, saa jeg antar jeg skal levere selvangivelse for den korte tiden jeg var i Norge i 2009.''

Ja, det tar lang tid å bli skattemessig utflyttet, så du må regne med å levere selvangivelse i mange år fremover.

Du bør oppgi til beskatning i Norge inntekt opptjent mens du var her, men legg også ved et skriv der du redegjør for at du anser deg for utlfyttet og opplys også hva du har tjent i England etter utflyttingen, slik at du ikke kan "tas" på at du har gitt "uriktige eller ufullstendige opplysninger", som er kriteriet for å ilegge tilleggsskatt.

''Men jeg har ikke mottatt selvangivelsen ennaa. Burde jeg etterlyse den?''

Mange får selvangivelsen først nå etter påske, så du kan jo vente noen dager til først. Du kan også be om utsatt leveringsfrist til 31. mai - det at du har flyttet til utlandet er mer enn god nok begrunnelse for å få utsettelse.

''Skal jeg ogsaa levere selvangivelse til England for 2009?''

Dette kommer an på engelske regler, men jeg ville bli overrasket om ikke svaret var "ja her.

Skrevet

Har du prøvd å logge deg på www.altinn.no?

Du kan bruke pinkoder fra skattekort, evnt sende sms,

eller evnt bruke smartkortet til norsk tipping for å komme deg inn og se den elektronisk :)

Kommer meg ikke inn der, men har naa faatt selvangivelsen. Takk for forslaget :)

Skrevet

''Jeg flyttet til England i fjor, saa jeg antar jeg skal levere selvangivelse for den korte tiden jeg var i Norge i 2009.''

Ja, det tar lang tid å bli skattemessig utflyttet, så du må regne med å levere selvangivelse i mange år fremover.

Du bør oppgi til beskatning i Norge inntekt opptjent mens du var her, men legg også ved et skriv der du redegjør for at du anser deg for utlfyttet og opplys også hva du har tjent i England etter utflyttingen, slik at du ikke kan "tas" på at du har gitt "uriktige eller ufullstendige opplysninger", som er kriteriet for å ilegge tilleggsskatt.

''Men jeg har ikke mottatt selvangivelsen ennaa. Burde jeg etterlyse den?''

Mange får selvangivelsen først nå etter påske, så du kan jo vente noen dager til først. Du kan også be om utsatt leveringsfrist til 31. mai - det at du har flyttet til utlandet er mer enn god nok begrunnelse for å få utsettelse.

''Skal jeg ogsaa levere selvangivelse til England for 2009?''

Dette kommer an på engelske regler, men jeg ville bli overrasket om ikke svaret var "ja her.

Takk for godt svar :)

Som du sa fikk jeg selvangivelsen naa for ett par dager siden, saa da er alt i orden saa langt (fra Norges side).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...