Gå til innhold

Har en lov å observere noen uten lov/samtykke?

Anbefalte innlegg

Gjest i teamet ja
Skrevet

Noen på jobben ba meg observere en bruker på forskjellige områder som hygiene ovs. Dette i form av ustrukturerte observasjoner. Jeg kjente magefølelsen strittet i mot, men sa ingenting. Dette fordi den som sa det ofte er overkjørende, og ønsker bestemme i vårt team, uten at folk tørr si noe. Da blir det bare diskusjoner og bråk. Føler meg litt handlingslammet. Liker ikke å observere noen uten at vedkommende vet hva som foregår. Føles som å gå bak ryggen på noen. Dette er i rehabiliteringssammenheng. Dette er vel neppe etisk riktig eller?

Gjest i teamet ja
Skrevet

Glemte å si at brukeren er oppegående, og har rimelig innsikt. Dog misstanke om en liten kognitiv svikt som følgetilstand.

Gjest jobber i psykiatrien
Skrevet

Jeg ville følt meg veldig ukomfortabel med det. Om det er ulovlig vet jeg ikke, men uetisk og resepktløst mener jeg det er.

Dersom det er en rehabiliteringsinstitusjon så er det vel meningen at brukeren på sikt skal klare seg i egen bolig? Da mener jeg man bør jobbe i team, hvor brukeren er en aktiv part i dette teamet.

Skrevet

Jeg synes at det kommer litt an på hvordan det gjøres. Hvis du likevel skal være i leiligheten til denne brukeren og at du bare skal holde litt øye med hvordan ting foregår og at h*n vet at du er der så synes jeg det er greit nok.

Men om du skal "spionere" uten at brukeren vet at du er i nærheten så synes jeg ikke det høres helt greit ut. Hvis brukeren plutselig oppdager deg vil jeg tro at h*n kan bli litt paranoid, miste tilliten til dere og føle seg umyndiggjort. Og hvis det skal settes i gang tiltak etterpå så synes jeg at brukeren har rett til å vite på hvilket grunnlag disse tiltakene bestemmes.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selvsagt er det lov. Det er noe de fleste helsearbeidere gjør hver eneste dag.

Gjest jobber i psykiatrien
Skrevet

Selvsagt er det lov. Det er noe de fleste helsearbeidere gjør hver eneste dag.

Slik jeg har forstått det så jobber du på akuttpsykiatrisk avdeling. Når man er innlagt på en akuttavdeling blir jo alt observert og skrevet ned. Det er man som pasient inneforstått med.

Men jeg tenker at på en rehabiliteringsinstisjon blir det annerledes. Man bor i egne hybler/leiligheter med personal tilgjengelig. Jeg tror på et samarbeid med pasienten, der pasienten faktisk har noe å si ifht tiltak og målsettinger. Bor man på en insititusjon blir man automatisk observert og det blir skrevet rapporter. Dersom man skal observere noe spesielt mener jeg man bør være åpen om det, noe annet synes jeg er manglende respekt for pasienten.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Slik jeg har forstått det så jobber du på akuttpsykiatrisk avdeling. Når man er innlagt på en akuttavdeling blir jo alt observert og skrevet ned. Det er man som pasient inneforstått med.

Men jeg tenker at på en rehabiliteringsinstisjon blir det annerledes. Man bor i egne hybler/leiligheter med personal tilgjengelig. Jeg tror på et samarbeid med pasienten, der pasienten faktisk har noe å si ifht tiltak og målsettinger. Bor man på en insititusjon blir man automatisk observert og det blir skrevet rapporter. Dersom man skal observere noe spesielt mener jeg man bør være åpen om det, noe annet synes jeg er manglende respekt for pasienten.

Når jeg er i arbeid observerer jeg absolutt alt jeg kan vedr pasienten hele tiden. Dette er uavhengig av i hvilken avd/setting jeg er i. Det samme forventer jeg av medarbeiderne av ulike yrkesgrupper.

Skrevet

Mannen min jobbet en stund på et rehab/kompetansesenter for mennesker med erverved hjerneskade. Der var det helt naturlig at personalet observerte brukeren for å finne ut hvor hjelpebehovet lå. En ting var å trene opp brukeren etter hjerneskaden, men like viktig var å få på plass hygiene/ernæring/sosial komptanse.

Gjest just meg
Skrevet

Håper det er greit at jeg forteller om en opplevelse i forbindelse med hygiene.

Jeg har vært en del i kontakt med DPSet der jeg bor. Der møtte jeg en pasient som var med på samme aktiviteter som meg. Det luktet "død og pine" av pasienten! Det var umulig å ikke legge merke til lukten da den var så intens at jeg nesten ble kvalm. "Ny" svettelukt er som parfyme til sammenligning.

Det jeg ikke forstår er at ingen av de som jobbet på DPSet virket til å ta opp problematikken med vedkommende. (Det luktet like ille hver bidige gang). Hvis de som jobbet på DPSet allerede hadde oppfordret vedkommende til bedre hygiene og det ikke hjalp, hadde det da ikke vært mulig å stille "god hygiene" som kriterie for å få delta på aktivitene?

Jeg håper du vil se på denne oppgaven som en del av det å yte/gi hjelp :-)

Det er kanskje flere som får hjelp i samme slengen...

Skrevet

Dette gjøres jevnlig av folk som jobber innen omsorgssektoren, og i ulike sammenhenger registreres også slike opplysninger vedrørende den enkelte pasient.

Jeg er ikke mest bekymret for at brukerne observeres, selv om jeg mener det bør være størst mulig åpenhet om dette - men er derimot svært skeptisk dersom den enkeltes vurderinger ikke drøftes og evt. problematiseres av kollegaer. Det er som regel ikke de konkrete observasjonene - men derimot vurderingene knyttet til disse - som kan gi negative konsekvenser for brukeren. (Hvis en bruker "stemples" som f.eks. uhygienisk, så vil det fort kunne påvirke også måten vedkommende behandles på av andre helsearbeidere. )

Skrevet

Dette gjøres jevnlig av folk som jobber innen omsorgssektoren, og i ulike sammenhenger registreres også slike opplysninger vedrørende den enkelte pasient.

Jeg er ikke mest bekymret for at brukerne observeres, selv om jeg mener det bør være størst mulig åpenhet om dette - men er derimot svært skeptisk dersom den enkeltes vurderinger ikke drøftes og evt. problematiseres av kollegaer. Det er som regel ikke de konkrete observasjonene - men derimot vurderingene knyttet til disse - som kan gi negative konsekvenser for brukeren. (Hvis en bruker "stemples" som f.eks. uhygienisk, så vil det fort kunne påvirke også måten vedkommende behandles på av andre helsearbeidere. )

Lurer bare på jeg, er det ikke forskjell på å "observere" og å observere?

Om man blir bedt om å følge med en spesiell pasient/bruker/klient av forskjellige årsaker. Eller om man blir bedt om å registrere, skrive ned, ta bilder, rapportere, og lage materiale som andre senere (ute av kontekst) kan og skal bruke?

Nummer en kan jeg forstå NHD sin kommentar. Men nummer to lukter litt ubehagelig.

Skrevet

Lurer bare på jeg, er det ikke forskjell på å "observere" og å observere?

Om man blir bedt om å følge med en spesiell pasient/bruker/klient av forskjellige årsaker. Eller om man blir bedt om å registrere, skrive ned, ta bilder, rapportere, og lage materiale som andre senere (ute av kontekst) kan og skal bruke?

Nummer en kan jeg forstå NHD sin kommentar. Men nummer to lukter litt ubehagelig.

For en tid tilbake var det en ganske intens debatt knyttet til IPLOS. (Tipper debatten kommer tilsyne ved googling.) Et av temaene her var nettopp det at funksjonshemmede fant det krenkende at kommunens ansatte skulle fylle ut skjemaer hvor de uttalte seg om blant annet brukerne personlige hygiene (de skulle ikke spørre brukerne om hva de selv mente om sin hygiene, men kun registrere hvordan de selv oppfattet at situasjonen var.).

Jeg tror ikke man kommer unna at helsearbeidere observerer, det gjør vi jo alle hele døgnet, og vi danner oss også oppfatninger på grunnlag av våre observasjoner. Men det er nødvendig med en reflektert holdning til hvilke slutninger man treffer som følge av sine observasjoner i en profesjonell sammenheng.

Skrevet

Når jeg er i arbeid observerer jeg absolutt alt jeg kan vedr pasienten hele tiden. Dette er uavhengig av i hvilken avd/setting jeg er i. Det samme forventer jeg av medarbeiderne av ulike yrkesgrupper.

Jeg mener at det er en forskjell på å observere og å spionere. Synes ikke det kommer klart frem i innlegget hva det dreier seg om i det tilfellet.

De gangene jeg har vært innlagt så vet jeg at jeg blir observert når jeg er sammen med personalet og jeg har også sett at det blir kommentert om man er velstelt eller ikke i epikriser. Men jeg forventer ikke at personalet lusker rundt og spionerer på meg uten at jeg kan se dem, ved hjelp av kameraer eller at de sniker seg inn og ser påmeg uten at jeg vet det. Det hadde vært ubehagelig!

Skrevet

Godt poeng-

Skrevet

ja, når det gjelder brukere/kunder er det lov. er litt strengere reglement hva kolleger/ansatte gjelder, om jeg husker riktig fra verneombudkurset (da skal man ha veldig god grunn for å "spionere" på en ansatt/kollega).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...