Gå til innhold

Hva gjør en?

Anbefalte innlegg

Gjest Oddeall/partall
Skrevet

En venninne gikk nylig gjennom samlivsbrudd. Avtale rundt samvær ble inngått hos megler. Annenhver helg og hver onsdag hos faren. Det ble ikke spesifisert når avtalen skulle begynne.

Faren har til nå ikke hatt barna onsdager, men annenhver helg har fungert. Min venninne hadde barna i påska, noe som fører til at hun har barna 3 helger etter hverandre om hun har dem kommende helg.

Faren sier at han _skal_ ha dem kommende helg, men da kommer de ut av annenhver helg som de hadde. Venninna har ordnet avtaler utfra den avtalen de inngikk. Dette gjelder ting hun skal gjøre uten barna, men også ting hun skal gjøre sammen med dem.

Hun har tilbydt han å ha dem en eller to netter kommende helg, men at han fremdeles skal ha dem ut fra først inngåtte avtale. Han er ikke interessert i den avtalen.

Hva gjør hun? De vil jo garantert havne i lignende situasjoner senere i forbindelse med jul, påske og sommerferie.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

13

• Lillemus

7

• morsan

3

• jubalong70

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kan ikke faren ha dem kommende helg + helgen etterpå, og så er de tilbake til den vanlige avtalen?

mariaflyfly
Skrevet

Man å lage en detaljert ferieplan som vedlegg til samværsavtalen for flere år framover i tid. F.eks. "Vinterferien 2010: XXX skal være hos far. Ferien starter fredag kl 16.30 og varer til mandag kl 16.30. 17. mai 2010 skal XXX være hos mor. Far leverer XXX dagen før kl 16.30, og blir hod mor den kommende helgen".

Det er bare å sette seg ned med www.kalender.no

*Erfaren*

Skrevet

Jeg skjønner godt farens behov her, siden han ikke har hatt dem på lenge, og jeg mener moren bør vise fleksibilitet. Forslaget lenger ned var en god ide, nemlig at faren nå har dem to helger på rad.

Gjest prust
Skrevet

Man å lage en detaljert ferieplan som vedlegg til samværsavtalen for flere år framover i tid. F.eks. "Vinterferien 2010: XXX skal være hos far. Ferien starter fredag kl 16.30 og varer til mandag kl 16.30. 17. mai 2010 skal XXX være hos mor. Far leverer XXX dagen før kl 16.30, og blir hod mor den kommende helgen".

*Erfaren*

Ser at vi er på en helt annen planet - vi blir enige dagen før eller samme dag om hvem som skal hente og levere i barnehagen ;-)

Urrk - det må være rart å planlegge sååååå langt frem - men en venner seg vel kanskje til det?

Gjest Oddetall/partall
Skrevet

Kan ikke faren ha dem kommende helg + helgen etterpå, og så er de tilbake til den vanlige avtalen?

Problemet er at faren ikke ønsker å ha barna to helger etter hverandre. Det mistenskes at far ønsker å sabotere en aktivitet mor skal være med på. Ut fra da avtalen startet regnet hun seg til barnefri den helgen.

Gjest Oddetall/partall
Skrevet

Jeg skjønner godt farens behov her, siden han ikke har hatt dem på lenge, og jeg mener moren bør vise fleksibilitet. Forslaget lenger ned var en god ide, nemlig at faren nå har dem to helger på rad.

Faren ønsker ikke å ha barna to helger etter hverandre. Han avviste det sterkt.

mariaflyfly
Skrevet

Ser at vi er på en helt annen planet - vi blir enige dagen før eller samme dag om hvem som skal hente og levere i barnehagen ;-)

Urrk - det må være rart å planlegge sååååå langt frem - men en venner seg vel kanskje til det?

Greit å ha feriene sine planlagt fram til og med 2011...

Gjest prust
Skrevet

Greit å ha feriene sine planlagt fram til og med 2011...

Vi har såvidt begynt å snakke om sommerferien i år. Men har absolutt ikke kommet langt...

Men det er jo typisk oss da! Mallorcaturen i høst ble kjøpt ca 3 uker før avreise :-))))

mariaflyfly
Skrevet

Vi har såvidt begynt å snakke om sommerferien i år. Men har absolutt ikke kommet langt...

Men det er jo typisk oss da! Mallorcaturen i høst ble kjøpt ca 3 uker før avreise :-))))

Har ikke planlagt feriene, altså. Veit bare når ungene skal være hvor. Vi lagde plan sammen med samværsavtalen i 2006, og den gjalt ut 2009. Og så lagde jeg ny plan sommeren 2009 som varer ut 2011.

Skrevet

Jeg mener man må ha egne avtaler i forhold til høytidene. Vi har nedfelt i samværsavtalen at ungene er annethvert år hos meg i julehelgen og påfølgende palmehelg og motsatt. Blir det da to mammahelger eller to pappahelger på rad så lar vi det bare være sånn.

I din venninnes tilfelle - siden mamman nå har hatt dem to helger på rad, kan ikke pappan gjøre det samme? Da havner de jo i vanlig turnus etterpå.

Skrevet

*Erfaren*

Og jeg som trodde vi hadde en detaljert samværsavtale...

Skrevet

Hun står på sitt. Det er det vanligste at alle hverdagsløsninger suspenderes i ferier, og at ferieløsningen da trer inn istedenfor, men uten at ferien forskyver noe i forhold til hverdagen. Egentlig burde hun ha passet på å få avtalt ikke bare annenhver helg, men helgen i enten partallsuker eller oddetallsuker.

Men gjort er gjort. Hennes tolkning er ikke feil, og som den som har omsorgen er det hun som har siste ord. Venter hun trøbbel i forhold til henting i barnehage/skole bør hun ordne det slik at barnet er et annet sted den dagen.

Skrevet

Problemet er at faren ikke ønsker å ha barna to helger etter hverandre. Det mistenskes at far ønsker å sabotere en aktivitet mor skal være med på. Ut fra da avtalen startet regnet hun seg til barnefri den helgen.

Kan ikke mor ordne seg med barnevakt på annen måte akkurat den helgen da?

Besteforeldre, venner, klassekamerater av barna?

mariaflyfly
Skrevet

Og jeg som trodde vi hadde en detaljert samværsavtale...

Dette er ingenting. ;)

''Tilpasning påskeferie 2011:

Det er Far sin tur til å ha barna i påskeferien. Palmesøndag er 17. april (uke 15).

Bytte skjer som vanlig mandag 18. april kl 16.30.

Mor overtar barna tirsdag 26. april kl 16.30.

Tilpasning til 17. mai 2011:

Dette er på en tirsdag. Mor har barna uka før (uke 19). Barna blir hos Mor mandag og tirsdag, bytte skjer onsdag 18. mai kl 16.30.''

Detaljerte planer uten rom for fleksibilitet gir mindre sjanser for diskusjoner. Enkelt og greit.

Skrevet

Men hvis jeg forstår trådstarter rett, så vil farens forslag innebære at de bytter fra f eks oddetallsuker til partallsuker, og det kan jo ødelegge for mange planer fremover, både de helgene hun trodde hun hadde 'barnefri' og de helgene hun trodde hun skulle ha barna.

Gjest Oddetall/partall
Skrevet

Hun ønsker at helgene framover skal være forutsigbare, og frykter at han senere også plutselig endrer helger. Hun har lagt planer helger framover både med og uten barn. Bytte av helg nå lager kaos i planene.

Skrevet

Dette er ingenting. ;)

''Tilpasning påskeferie 2011:

Det er Far sin tur til å ha barna i påskeferien. Palmesøndag er 17. april (uke 15).

Bytte skjer som vanlig mandag 18. april kl 16.30.

Mor overtar barna tirsdag 26. april kl 16.30.

Tilpasning til 17. mai 2011:

Dette er på en tirsdag. Mor har barna uka før (uke 19). Barna blir hos Mor mandag og tirsdag, bytte skjer onsdag 18. mai kl 16.30.''

Detaljerte planer uten rom for fleksibilitet gir mindre sjanser for diskusjoner. Enkelt og greit.

''Detaljerte planer uten rom for fleksibilitet gir mindre sjanser for diskusjoner. Enkelt og greit.''

Joda, jeg ser den og har skjønt såpass at i en del tilfeller er det faktisk helt nødvendig med så konkrete og detaljerte samværsavtaler.

Vi har ikke hatt behov for å ta den frem en eneste gang og det er nå 6 år 4-5 mnd siden vi flyttet fra hverandre.

mariaflyfly
Skrevet

Hun står på sitt. Det er det vanligste at alle hverdagsløsninger suspenderes i ferier, og at ferieløsningen da trer inn istedenfor, men uten at ferien forskyver noe i forhold til hverdagen. Egentlig burde hun ha passet på å få avtalt ikke bare annenhver helg, men helgen i enten partallsuker eller oddetallsuker.

Men gjort er gjort. Hennes tolkning er ikke feil, og som den som har omsorgen er det hun som har siste ord. Venter hun trøbbel i forhold til henting i barnehage/skole bør hun ordne det slik at barnet er et annet sted den dagen.

''Egentlig burde hun ha passet på å få avtalt ikke bare annenhver helg, men helgen i enten partallsuker eller oddetallsuker.

''

Det forundrer meg at en avtale som er inngått ved mekling, antagelig på et familievernkontor, ikke tar høyde for dette. Sikkert ikke første gang de er med på å lage slike avtaler, og at ferietid betyr diskusjoner om hvor barna skal være, burde ikke komme som julekvelden på kjerringa på familievernkontoret.

Men dette fyrer jo opp under mine fordommer mot familievernkontoret og deres inkompetanse, hehe. ;)

mariaflyfly
Skrevet

''Detaljerte planer uten rom for fleksibilitet gir mindre sjanser for diskusjoner. Enkelt og greit.''

Joda, jeg ser den og har skjønt såpass at i en del tilfeller er det faktisk helt nødvendig med så konkrete og detaljerte samværsavtaler.

Vi har ikke hatt behov for å ta den frem en eneste gang og det er nå 6 år 4-5 mnd siden vi flyttet fra hverandre.

''Vi har ikke hatt behov for å ta den frem en eneste gang og det er nå 6 år 4-5 mnd siden vi flyttet fra hverandre.

''

Men så er jo dere bare en eneste stor og lykkelig familie hele gjengen også. :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...