Gå til innhold

artig sak for folk med godt gehør

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Jeg satte lyden på full guffe, og fikk meg en skikkelig gapskratt!!! Min kjære lurte veldig på hva jeg hørte på ;-))))

Stakkar.... ;-)

Skrevet

Oj, oj, oj, oj - vanskelig å finne passende ord til dette :D

Skrevet

Djeez! Ansiktsuttrykkene tok nesten kaka!

Skrevet

Djeez! Ansiktsuttrykkene tok nesten kaka!

Ja, særlig øyebrynene...

Skrevet

Utenfor tema, håper det er greit:

Jeg tror du har unger i korps? Jeg er i en rekrutteringsgruppe i skolekorpset her og lurer på om du har noen tips til hvordan man kan øke rekrutteringen?

Skrevet

Jeg tror du har unger i korps? Jeg er i en rekrutteringsgruppe i skolekorpset her og lurer på om du har noen tips til hvordan man kan øke rekrutteringen?

Vi har hatt 3 år nå med over 30 nye aspiranter.

Det vi gjør er følgende:

Rett etter 17. mai har korpset (hos oss juniorkorpset) skolekonserter på 3 av skolene i byen. Vi inviterer alle i 2. og 3. klasse fra tilsammen 5 skoler (to av skolene er da på besøk for å høre konsert) Vi passer på å ha et ok program, lar publikum være "dirigenter", synge med, gjette på instrumenter, vi presenterer de forskjellige instrumentene og demonstrerer hvordan de høres ut og peker ut de av våre medlemmer som går på skolen deres. Så deler vi ut lapper med invitasjon som kontaktlærerne legger i "postkassene" til elevene.

På invitasjonen står det at neste uke er det "Åpen Dag" hos koprset. Vi rigger til et klasserom for hvert instrument der gjestene kan prøve instrumentene. De får en liten konsert med hovedkorpset, de får marsjere en runde med juniorkorpset, og de får en is. Foreldrene får litt info mens ungene deres er med på marsjrunden, og de får kaffe.

Så kan de melde ungene på der og da, eller de sender en mail.

Vips så har vi 35 aspiranter, fordeler instrumenter og de kan begynne med en gang skolen starter etter sommerferien.

Skrevet

Det vi gjør er følgende:

Rett etter 17. mai har korpset (hos oss juniorkorpset) skolekonserter på 3 av skolene i byen. Vi inviterer alle i 2. og 3. klasse fra tilsammen 5 skoler (to av skolene er da på besøk for å høre konsert) Vi passer på å ha et ok program, lar publikum være "dirigenter", synge med, gjette på instrumenter, vi presenterer de forskjellige instrumentene og demonstrerer hvordan de høres ut og peker ut de av våre medlemmer som går på skolen deres. Så deler vi ut lapper med invitasjon som kontaktlærerne legger i "postkassene" til elevene.

På invitasjonen står det at neste uke er det "Åpen Dag" hos koprset. Vi rigger til et klasserom for hvert instrument der gjestene kan prøve instrumentene. De får en liten konsert med hovedkorpset, de får marsjere en runde med juniorkorpset, og de får en is. Foreldrene får litt info mens ungene deres er med på marsjrunden, og de får kaffe.

Vips så har vi 35 aspiranter, fordeler instrumenter og de kan begynne med en gang skolen starter etter sommerferien.

Tusen takk!

30 aspiranter er jo supert! Vi har de siste årene hatt 10-15 og skulle gjerne hatt noen flere.

Skrevet

* blander meg inn *

I evt. ranselpost eller andre tiltak overfor potensielle medlemmer, bør det inngå en konkret beskrivelse av hva korpsmedlemsskap innebærer for foreldrene. Hvis det f.eks. ikke er noen helgestevner eller loppehenting for foreldrene til de minste, så skriv det i klartekst. Er det to helger i året for de minste og loppekjøring annenhver helg pluss en bingovakt fra og med 5. klasse, så skriv det. Det er bedre å gå ut med sannheten enn å la ryktene råde.

Skrekkhistorier om at korps umuliggjør alt annet liv utenom jobb, ødelegger for korpsene. Ikke alle korps er med på stevner og konkurranser hver helg og arrangerer fylkes største loppemarked, men det er dette mange ser for seg. På den annen side har kanskje ikke korpset bruk for medlemmer som ikke får lov å være med på noen verdens ting som foregår i helgene fordi de må på hytta, så det er like greit å legge kortene på bordet.

Skrevet

* blander meg inn *

I evt. ranselpost eller andre tiltak overfor potensielle medlemmer, bør det inngå en konkret beskrivelse av hva korpsmedlemsskap innebærer for foreldrene. Hvis det f.eks. ikke er noen helgestevner eller loppehenting for foreldrene til de minste, så skriv det i klartekst. Er det to helger i året for de minste og loppekjøring annenhver helg pluss en bingovakt fra og med 5. klasse, så skriv det. Det er bedre å gå ut med sannheten enn å la ryktene råde.

Skrekkhistorier om at korps umuliggjør alt annet liv utenom jobb, ødelegger for korpsene. Ikke alle korps er med på stevner og konkurranser hver helg og arrangerer fylkes største loppemarked, men det er dette mange ser for seg. På den annen side har kanskje ikke korpset bruk for medlemmer som ikke får lov å være med på noen verdens ting som foregår i helgene fordi de må på hytta, så det er like greit å legge kortene på bordet.

Takk for innspill!

''Skrekkhistorier om at korps umuliggjør alt annet liv utenom jobb, ødelegger for korpsene.''

Det har du nok rett i.

Det har vært jobbet med denne problemstillingen en stund, men ryktene er relativt hardnakkede.

''På den annen side har kanskje ikke korpset bruk for medlemmer som ikke får lov å være med på noen verdens ting som foregår i helgene fordi de må på hytta, så det er like greit å legge kortene på bordet.''

Det har du nok også rett i :-)

Skrevet

* blander meg inn *

Jeg gikk på ridekurs med en korpsmamma som sto vakt i Olavshallen stadig vekk i helgene i vinterhalvåret, til inntekt for korpset. Jobber også sammen med en fotball- og håndballmamma som flyr halve byen rundt og deler ut reklame i postkassene omtrent hver uke + at de står parkeringsvakter i Bymarka i helgene vinterstid.

Gjest prust
Skrevet

Det vi gjør er følgende:

Omtrent slik er det hos oss også. Tror det var 23 nye aspiranter som kom med i høst :-)

Jeg, som aldri har hatt ei lilletå innenfor korpsmiljøet før, er vanvittig imponert!

Ikke er det mye arbeid på oss foreldre heller, synes jeg. Ikke for aspirantforeldrene i alle fall.

Skrevet

Jeg gikk på ridekurs med en korpsmamma som sto vakt i Olavshallen stadig vekk i helgene i vinterhalvåret, til inntekt for korpset. Jobber også sammen med en fotball- og håndballmamma som flyr halve byen rundt og deler ut reklame i postkassene omtrent hver uke + at de står parkeringsvakter i Bymarka i helgene vinterstid.

Ja, de fleste har hørt om denslags. Men det er store variasjoner. Derfor er det lurt å presentere hva det innebærer for de som begynner i akkurat dette korpset.

F.eks. er det nyttig å vite om det blir stor belastning på de ferske, eller om trøkket settes inn først om noen år, når avkommet virkelig har bestemt seg for å satse litt, ikke bare vil bli med fordi venninnene eller kompisene skal.

Skrevet

Det er ofte en del arbeid forbundet med barnas aktiviteter, mitt inntrykk er at korps ikke medfører mer arbeid enn andre aktiviteter.

Jeg selv har/har hatt barn med på fotball, ski, skiskyting, judo, allidrett og korps/kulturskole. Av disse er det judo og korps som krever minst av foreldrene.

Skrevet

Sikkert, men det er et annet korps og en helt annen organisasjon.

Vi står av naturlige årsaker ikke vakt i Olavshallen...

Skrevet

* blander meg inn *

dette informeres i vårt tilfelle om på foreldremøtet på den åpne dagen. Jeg har aldri vært tilstede på dette, men de viser en grei presentasjon av organisasjonen. Såvidt jeg husker står det bittelitt om dugnadsmengde i brosjyra vår, men den er mest ment som en "teaser" ikke som informasjon.

Vi har mer enn nok rekruttering, så i vårt tilfelle har det ikke virket avskrekkende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...