Gå til innhold

Hvor mye koster en konfirmasjon?

Gjest ser for meg at det kan bli dyrt

Anbefalte innlegg

Gjest ser for meg at det kan bli dyrt

Jeg vil høre eksempler på både billige og kostbare konfirmasjoner.

Klær + sko til familie

Bunad/finklær til konfirmant. Annendagsklær?

Sølv - er dette gaver fra andre gjester, eller?

Mat og kaker

Drikke

Lokale

Fotograf

Visittkort - er det vanlig lengre?

Hvor mye/hva gir dere i gave til husets datter/sønn?

Kom gjerne med innspill

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345330-hvor-mye-koster-en-konfirmasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Bare innspill til et par av punktene:

''Klær + sko til familie''

Alle trenger vel ikke alt nytt til konfirmasjon, mange har vel penklær eller sko som kan brukes. Og om det må kjøpes nytt er det jo ikke bare en kostnad til konfirmasjonen; klærne og skoene kan vel brukes flere ganger og noe penklær må en jo ha.

''Bunad/finklær til konfirmant. Annendagsklær?''

Ja, konfirmanten må vel ha nye klær, evt. bunad (om han er heldig/ønsker). Annendagsklær har jeg ikke hørt om.

''Sølv - er dette gaver fra andre gjester, eller?''

Har aldri hørt om noen som kjøper sølv til konfirmasjon, ei heller at man får det i gave fra gjestene.

Alle trenger vel ikke alt nytt til konfirmasjon, mange har vel penklær eller sko som kan brukes. Og om det må kjøpes nytt er det jo ikke bare en kostnad til konfirmasjonen; klærne og skoene kan vel brukes flere ganger og noe penklær må en jo ha.

Ja, konfirmanten må vel ha nye klær, evt. bunad (om han er heldig/ønsker). Annendagsklær har jeg ikke hørt om.

Har aldri hørt om noen som kjøper sølv til konfirmasjon, ei heller at man får det i gave fra gjestene.

Mulig det dreier seg om bunadssølv...

tja, ikke mye nytt til de andre i familien, ikke mer enn til en hviken som helst annen finklær-dag - hvor noen kanskje har vokst ut av noe...

Gutt: dress, sko, skjorte, slips et par-tre tusen kom det sikkert på? Bunad blir jo en del mer....

Annendagsklær?? Nei.

Til bunaden fikk datteren det meste av sølvet av oss - men siden jeg sydde noe selv, ble den ikke så dyr som den kunne vært.

''Mat og kaker''

Bestilte mat. Kom sikkert på noen tusen, ja. Kaker bakte vi selv.

''Drikke''

Det var vel ikke så mye - i den store sammenheng.

''Lokale''

Hadde mesteparten hjemme. Det vi hadde ute, var inkludert i matregningen.

''Fotograf''

Nei, tok da selv bilder.

''Visittkort - er det vanlig lengre?''

?

''Hvor mye/hva gir dere i gave til husets datter/sønn?''

Ble vel sikkert 10.000 eller deromkring. Noe mer ang. bunaden.

Tilsammen kan det bli noe dyrt, ja.

Gaver & kort til kamerater, hadde du forresten glemt - hender jo det er noen andre å gi til... Men, det blir jo peanuts i denne sammenhengen.

Annonse

Gjest en konfirmasjon att

hva klærne til resten av fam kom på, vet jeg ikke. men, det var hos oss slik som de ande her sier, de som trengte nytt fikk nye klær. klærne til konfirmanten kom på ca kr 4000 inkl sko. lokale/mat/hjelpere ca kr15000. fotograf kr 2200. jeg valgte å dekorere bordene selv, ca 1000 kr. vi hadde mange gjester, så jeg synes dette ble rimelig. som noen sier her gikk det og penger til gaver til andre konfirmanter. her vi bor er det faktisk ikke vanlig at konfirmanten får stor gave av foreldrene.

Gjest solfryd

''Bunad/finklær til konfirmant.''

Vil bare si at _festdrakt_ til jentekonfirmasjon går like bra som bunad som jo er svindyrt.

Jeg har første konfirmant om fire år, og har begynt å spare. Begge jentene mine skal få festdrakt istedet for bunad. Mange flotte festdrakter! Har nemlig ikke råd til bunader til dem.

En festdrakt kan du få for rundt 10.000, og det går an å ønske seg sølvet til den i konfirmasjonsgave.

''Annendagsklær har jeg ikke hørt om''

Dette var ihvertfall viktige ting på landet på den tiden da min mor ble konfirmert, og derfor insisterte hun på at vi også skulle ha det... Det var for meg bare et ekstra sett med litt finere klær, men ikke festklær, og jeg hadde det på meg den dagen jeg gikk "takkerunde".... Ut på tur og gå fra hus til hus og levere "visittkort" og takke for gaven.... ;-)

Dagens unge har det alt for lett der de bare sender takkekort med bilde i posten!! ;-)

Gjest Elextra

''Annendagsklær har jeg ikke hørt om''

Dette var ihvertfall viktige ting på landet på den tiden da min mor ble konfirmert, og derfor insisterte hun på at vi også skulle ha det... Det var for meg bare et ekstra sett med litt finere klær, men ikke festklær, og jeg hadde det på meg den dagen jeg gikk "takkerunde".... Ut på tur og gå fra hus til hus og levere "visittkort" og takke for gaven.... ;-)

Dagens unge har det alt for lett der de bare sender takkekort med bilde i posten!! ;-)

''Dagens unge har det alt for lett der de bare sender takkekort med bilde i posten!! ;-)

''

Tja, sender de det ikke på mail, altså? ;)

Forøvrig sendte jeg også bare kort, og husker det som helt vanlig - enda jeg er ørlite eldre enn deg. Men nå er ikke jeg fra samme grisgrendte strøk, da! ;)

''Dagens unge har det alt for lett der de bare sender takkekort med bilde i posten!! ;-)

''

Tja, sender de det ikke på mail, altså? ;)

Forøvrig sendte jeg også bare kort, og husker det som helt vanlig - enda jeg er ørlite eldre enn deg. Men nå er ikke jeg fra samme grisgrendte strøk, da! ;)

Antar ungdommen nå tildags nøyer seg med en statusoppdatering på Facebook! ;-)

Annonse

Vil bare si at _festdrakt_ til jentekonfirmasjon går like bra som bunad som jo er svindyrt.

Jeg har første konfirmant om fire år, og har begynt å spare. Begge jentene mine skal få festdrakt istedet for bunad. Mange flotte festdrakter! Har nemlig ikke råd til bunader til dem.

En festdrakt kan du få for rundt 10.000, og det går an å ønske seg sølvet til den i konfirmasjonsgave.

Har du tenkt på at du kan få en brukt bunad for den summen?

Det ligger til enhver tid ute flott brukte bunader på finn. Litt avhengig av type, koster de fra 10-15 tusen. Med en god rens er de som nye.

Vi har hatt tre konfirmasjoner her i huset. Da den eldste ble konfirmert, var jeg syk så vi måtte sette bort selskapet. Der kom totalprisen på lokale og mat på 10000. I tillegg invitasjoner,blomster og bunad(som jeg syr selv)

Alt i alt kom den konfirmasjonen på ca 18000.

Da de to neste skulle konfirmeres holdt vi selskapene hjemme. Jeg lagde koldbord, og ordnet blomster. I tillegg måtte vi kjøpe inn servise, men det fikk vi billig på ikea. Siden vi hadde selskapene med tre ukers mellomrom, kjøpte jeg mat og drikke i sverige, og sparte veldig mye penger på den turen.

Alt i alt kom de to selskapene med mat, drikke, klær, blomster etc på under 12000.

''Vil bare si at _festdrakt_ til jentekonfirmasjon går like bra som bunad som jo er svindyrt.''

Jeg derimot synes ikke at festdrakt og bunad er sammenlignbart. :o) Jentungen her får bunad til konfirmasjonen. Jeg har selvfølgelig ikke råd til å betale den sånn uten videre, men når den tid kommer ser jeg ikke bort fra at jeg tar opp et lite lån, huslånet mitt er minimalt alt nå så det er ikke noe problem. :o)

Sølvet skal jeg avtale med familien at hun får i julegave julen før konfirmasjonen f.eks.

Gjest harikkenickfortiden

''Vil bare si at _festdrakt_ til jentekonfirmasjon går like bra som bunad som jo er svindyrt.''

Jeg derimot synes ikke at festdrakt og bunad er sammenlignbart. :o) Jentungen her får bunad til konfirmasjonen. Jeg har selvfølgelig ikke råd til å betale den sånn uten videre, men når den tid kommer ser jeg ikke bort fra at jeg tar opp et lite lån, huslånet mitt er minimalt alt nå så det er ikke noe problem. :o)

Sølvet skal jeg avtale med familien at hun får i julegave julen før konfirmasjonen f.eks.

Festdrakt er ikke det samme som bunad. Vår jente som ble konfimert i fjor, fikk bunad og sølv av oss. tilsammen kr 27000 kr. vår minste jente får også det når hun blir konfirmert neste år. har da spart i mange år. setter av et beløp fast hver måned. konfirmasjonen er jo noe alle foreldre vet om kommer, det er ikke noe som plutselig skjer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...