Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min første nevø konfirmeres snart, vi er faddere og har kun 4 nevøer/nieser. Er veldig i tvil om hvor mye vi skal legge i gaven (penger). Synes 1000 kr er for lite og 10 000 for mye. Hva er vanlig...

Foreldrene til konfirmanten har 12 nevøer/nieser (som konfirmeres på rekke og rad i årene som kommer), de tjener godt, men ønsker ikke å legge "standarden" for høyt heller...

Skrevet

1000 kr må vel være greitt vel?!

Vi har ikke noen nære slekninger i den alderen nå, men sist gang tantebarn ble konfirmert gav jeg slipsnål som kostet en snau tusenlapp da. Det er noen år siden.

Gjest annlovinda
Skrevet

Vårt tantebarn som ble konfirmert i fjor høst (min mann er fadder) ga vi 1200,-.

Vi syntes det var en grei sum å gi da.

Gjest min konfirmasjon
Skrevet

Da jeg ble konfirmert for nærmere tyve år siden fikk jeg tilsammen 6000 kr i rene pengegaver. I tillegg fikk jeg smykker og div. Jeg syntes 6000 kr var kjempemye men ble mildt sagt overrasket da jeg kom på skolen mandagen etter. De fleste hadde fått mellom 30 og 60 tusen! i samlet pengegave i tillegg til andre gaver. Som tenåring ble jeg sjokkert over dette og syntes det var altfior mye.

Er enig i at 1000 kr er et fint beløp. Det er noe med hvor man legger listen. Og foreldrene til konfirmanten har jo tydeligvis ganske mange kommende konfirmasjonsgaver å gi. 10 000 til hver blir jo helt uoverkommelig. En annen ting er at jeg ikke synes noe om konfirmasjoner hvor penger og gaver tar helt av. Det skal ikke være grunnen til at man konfirmerer seg.

Gjest kahloli
Skrevet

Jeg synes 1000kr. høres greit ut.

Til nevø/niese hadde jeg gitt mellom 500 - 1000. Det er vanleg i vår familie. Sjelden noen gir mer enn 600 hos oss faktisk.

Men så har søsken flere barn selv.

Som fadder tenker jeg det er passelig med 1000 kr.

Synes også det kommer ann på hvor tett dere føler dere på familien i dag også.

Det er sykt hvor mye penger enkelte får nå for tiden, vi toner det veldig ned i vår familie.

Sett det i perspektiv med fattige barn i u-land er det jo kvalmende sykt. Føler en fest og noen smågaver hadde vært nok.

Skrevet

Min sønn konfirmerte seg i fjor. Fikk da rundt 1000-1500 fra faddere. Fra fadder+tante (samme person) m familie fikk han en (dyr) klokke til rundt 3000 kr.

Skrevet

Synes 1000 høres helt greit ut, vi gir selv 500 til nevøer/nieser, hadde gitt 1000 hvis vi var fadder.

Jeg synes også konfirmasjonsgavene har tatt fullstendig av, når man hører om konfirmanter som får 50-60-70 tusen i pengegaver da er toppen nådd synes jeg.

Skrevet

Synes 1000 høres helt greit ut, vi gir selv 500 til nevøer/nieser, hadde gitt 1000 hvis vi var fadder.

Jeg synes også konfirmasjonsgavene har tatt fullstendig av, når man hører om konfirmanter som får 50-60-70 tusen i pengegaver da er toppen nådd synes jeg.

Hvis man har stor familie, og ikke har så mange gave-ønsker kan det nok komme opp i høye summer... Eller hvis f.eks. beste/oldeforeldre gir store summer.

Gjest sjokka fadder
Skrevet

''Synes 1000 kr er for lite og 10 000 for mye. ''

Dette syns jeg tar helt av. 1000 er jammen MYE penger. Og jeg skjønner at heretter må jeg si nei til å være fadder pga den høye inflasjonen i konfirmasjonsgaver.

Gjest falskt nick
Skrevet

''Synes 1000 kr er for lite og 10 000 for mye. ''

Dette syns jeg tar helt av. 1000 er jammen MYE penger. Og jeg skjønner at heretter må jeg si nei til å være fadder pga den høye inflasjonen i konfirmasjonsgaver.

Helt enig. 1000 kronasjer bør være mer enn nok!

Mrs. Wallace
Skrevet

1000 kroner er da vitterlig en raus og fin pengegave. Herlighet, det er snakk om femtenåringer!

tzatziki1365380058
Skrevet

Som fadder synes jeg 2000 eller 2500 er passe.

2000 - 2500 fordi man er FADDER??? Gjelder det for deg, eller er det dette beløpet du mener "faddere flest" bør spytte i?

Ett av mine fadderbarn er konfirmant neste år, og vi kommer til å gi maks 1000 kroner.

Gjest synes nå denne damen
Skrevet

Synes 1000 kr er akkurat passe til fadder/tantebarn :)

Skrevet

2000 - 2500 fordi man er FADDER??? Gjelder det for deg, eller er det dette beløpet du mener "faddere flest" bør spytte i?

Ett av mine fadderbarn er konfirmant neste år, og vi kommer til å gi maks 1000 kroner.

På direkte spørsmål så synes jeg det er passelig når man er fadder ja. Og det har jeg gitt ved et par anledninger. Når jeg ikke er fadder og det er nær familie (nevøer/nieser) så har jeg gitt 1500.

tzatziki1365380058
Skrevet

På direkte spørsmål så synes jeg det er passelig når man er fadder ja. Og det har jeg gitt ved et par anledninger. Når jeg ikke er fadder og det er nær familie (nevøer/nieser) så har jeg gitt 1500.

Enten kommer dere fra en familie med veldig god råd, eller du er bare spesielt raus. Nivået ligger LANGT over det jeg kjenner til er vanlig, i alle fall, og også over det de fleste her inne synes å mene er ok.

Skrevet

Hvis dere synes 1000 er for lite, hadde jeg gitt resten i form av en gave eller et gavekort. Altså f.eks. 1000 i kontanter og 500 - 1000 (som burde være rikelig nok!) på annen måte. Da vet dere at i hvert fall noen av pengene går til et eller annet som varer en stund, ikke bare "i sluket".

Hvis dere vet at mottakeren har et dyrt sparemål som alle pengene kommer til å gå til, blir det noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...