Gå til innhold

Naboen "tar over" kattene våre...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Jeg hadde det samme problemet med en katt jeg hadde for noen år siden da jeg bodde i et byggefelt. Katten min var stadig borte i flere dager. Etter hvert kom det fram at det var en av naboene som tok den inn, ga den mat og lot den være hos dem så lenge den ville. Oppdaget de en pelsfloke før jeg fikk tatt den, så kom katten hjem barbert på deler av kroppen.'' DA hadde jeg blitt skikkelig sinna!

''Jeg husker enda hvordan det var å gå rundt å lete og rope etter den og blir mer og mer fortvilet, for deretter å få vite at den hadde vært hos naboen hele tiden..'' Denne kjenner jeg meg igjen i - vår forrige katt ble påkjørt og drept, og vi har kjent veldig på litt angst når pus ikke kommer som vanlig.. Særlig når det går en del timer ut over det den vanligvis pleier å være vekke... Dette vet jo også naboen!

''Jeg skjønte at naboen tok seg til rette med vår katt, for å kunne ha katt uten de forpliktelsene/ansvaret det innebærer. Det var sikkert fint å ha katt når det passet dem, og så slippe ansvaret som en katteeier har når de dro på ferier o.l.'' Ja, det kjenner jeg også litt igjen. Jeg tror de ønsker seg katt, men ikke kan ha pga allergi. Det er tydeligvis ikke et problem lenger, siden kattene er der såpass mye, at den allergiske må ha opplevd problemer om det var tilfelle...

''Jeg vet ikke annen råd enn at du må si i fra om at man ikke tar seg til rette med andres dyr. Kattene benytter seg jo bare av de godene de finner til enhver tid :-)'' Takk for det.. ja må nok ha en prat til med de. Har snakket med andre naboer som tidligere tok dem inn, og de har i stor grad sluttet med det. En gang i blant er helt ok og bare hyggelig, men i den grad denne naboen har "tatt av", så er det ikke koselig lenger.

Jeg vil nok påstå at mennesker som forsyner seg av andres dyr på denne måten, ofte er egoister som gjerne vil ha husdyr, men "ikke på permanent basis. Det er ansvaret på heltid de vegrer seg for. Det stemmer i hvert fall godt med den naboen jeg hadde. De var et barnløst ektepar, som elsket katter, men som også elsket å reise på utenlandsferier flere ganger i året.

I hvert fall når man har gitt uttrykk for hva man mener om saken, og det enda ikke blir respektert. Min datter har 4 katter, hvor av hun deler 2 av av dem med den nærmeste naboen. Men dette synes begge parter er ok, og da blir saken helt annerledes:-)

Fortsetter under...

Skrevet

Katteeieren skriver jo at kattene sannsynligvis blir holdt inne der om natten av og til. Det synes jeg virker helt galt for min del. Det hadde ikke heftet meg at det ikke var ulovlig. Jeg hadde ikke godtatt det.

Men det er du som har ansvar for å holde styr på kattene dine, og ikke naboen som har ansvar for å kaste dem ut hvis kattene går inn dit.

Med vennlig hilsen

Flimmer1365381250
Skrevet

Men det er du som har ansvar for å holde styr på kattene dine, og ikke naboen som har ansvar for å kaste dem ut hvis kattene går inn dit.

Med vennlig hilsen

Det var ikke snakk om at kattene gikk inn dit, men at naboene hoder dem inne og mater dem. Stor forskjell!

Skrevet

Det var ikke snakk om at kattene gikk inn dit, men at naboene hoder dem inne og mater dem. Stor forskjell!

Det er ikke ulovlig å mate katter, og dersom kattene selv har for vane å gå inn i andres hus, så kunne strengt tatt naboen klage.

Med vennlig hilsen

Flimmer1365381250
Skrevet

Det er ikke ulovlig å mate katter, og dersom kattene selv har for vane å gå inn i andres hus, så kunne strengt tatt naboen klage.

Med vennlig hilsen

Japp, der har du kjernen i problemet.

/facepalm

Skrevet

Med vennlig hilsen

Men det er da jammen litt underlige naboer som mater og holder inne andres katter - de fleste ville vel skjønt at det ikke er helt som det skal være...?

Annonse

Skrevet

Men det er da jammen litt underlige naboer som mater og holder inne andres katter - de fleste ville vel skjønt at det ikke er helt som det skal være...?

Enig, men her var det Flimmer som ville anmelde naboene. Derfor påpekte jeg at det neppe var mye man kunne anmelde dem for, ettersom det ikke er ulovlig å mate katter, ei heller å la vinduet osv. stå åpent slik at katter kommer inn.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...