Gå til innhold

kan man lære hunder å like hverandre?

Anbefalte innlegg

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Vi har en hytte som vi deler med en annen familie. Problemet er at hundene våre ikke liker hverandre og er i totta på hverandre hele tiden. Det er stadig gneldring og biting, og masse bråk. Vår hund er det vanligvis ikke noe trøbbel med, og jeg har heller ikke inntrykk av at deres "barn" eller er spesielt vanskelig.

Er det noe man kan gjøre for at disse hundene skal respektere hverandre? det er kanskje for mye forlangt at de skal bli venner?

Gjest majas mamma
Skrevet

''Er det noe man kan gjøre for at disse hundene skal respektere hverandre? det er kanskje for mye forlangt at de skal bli venner?''

Det bare en ting å gjøre , og det er å la de sloss seg ferdig. Etter det har de bestemt rangstigen, og hvem som skal være "sjef" og da vil der roe seg! Hvis vi mennesker bryter inn hele tiden vil de aldri få en relasjon i fht hverandre og fortsette å krangle.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Er det noe man kan gjøre for at disse hundene skal respektere hverandre? det er kanskje for mye forlangt at de skal bli venner?''

Det bare en ting å gjøre , og det er å la de sloss seg ferdig. Etter det har de bestemt rangstigen, og hvem som skal være "sjef" og da vil der roe seg! Hvis vi mennesker bryter inn hele tiden vil de aldri få en relasjon i fht hverandre og fortsette å krangle.

Er du steingal?

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, det er ikke mye forlangt;)

Har du aldri sett på "hundeviskeren"?

Vær rolig og bestemt i forhold til hundene, og ta dem med på tur sammen, på hver side av deg. Ikke vis nervøsitet eller urolighet, bare vær bestemt og sikker. Må du gi korreksjon til en av hundene, så drar du båndet til siden.

Gjest majas mamma
Skrevet

Er du steingal?

Nei, men jeg er vant til hunder, og det er enkel hundepsykologi. Men jeg mener jo selvfølgelig ikke at man skal la dem sloss så blodet flyter da. og selvfølgelig holde dem under oppsyn mens de finner sin plass. Men lar man dem holde på med litt ypping og tøffing overfor hverandre vil de sannsynligvis finne ut av det selv.

Det går som regel veldig greit.

Gjest bikkjeeier
Skrevet

Hvor lang tid tar det før de sloss seg ferdig da? De sloss jo hele tiden. Vår hund har fått et stort bitt i øret av den andre hunden nå fordi hun gikk først når vi gikk tur, og det var ikke lov i følge den andre hunden.

Skrevet

Er du steingal?

Gal? Hvordan tror du det fungerer i dyreverden?

Dette gjør de fleste flokkdyr når de skal oppholde seg sammen, trenger ikke gå lengre enn til noe så "miljøvennlig og bra" som en løsdriftsfjøs for melkekyr. Der skambanker de hverandre til alle har funnet sin plass i flokken. Det er ikke et pent syn, men det er slik det er.

candyqueen_83
Skrevet

Nei, det er ikke mye forlangt;)

Har du aldri sett på "hundeviskeren"?

Vær rolig og bestemt i forhold til hundene, og ta dem med på tur sammen, på hver side av deg. Ikke vis nervøsitet eller urolighet, bare vær bestemt og sikker. Må du gi korreksjon til en av hundene, så drar du båndet til siden.

Jeg ville gjort som deg, og ikke som de under her. Hundene lever ikke i det fri nå, så å tenke at de opprinnelig vile sloss blir ikke helt riktig mener jeg.

Jeg ville brukt god tid, og gått mange turer sammen. Gjerne starte et gost stykke fra hverandre. Gjerne på hver sin side av veien eller mer, og så nærmere og nærmere. Men det er ikke gjort på kun en tur.

Man er fortsatt ikke garantert at de vil like hverandre, så jeg ville aldri latt de være alene sammen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Gal? Hvordan tror du det fungerer i dyreverden?

Dette gjør de fleste flokkdyr når de skal oppholde seg sammen, trenger ikke gå lengre enn til noe så "miljøvennlig og bra" som en løsdriftsfjøs for melkekyr. Der skambanker de hverandre til alle har funnet sin plass i flokken. Det er ikke et pent syn, men det er slik det er.

Absolutt ikke:(

Har du ikke sett "hundehviskeren" på TV?

Han ville aldri latt to hunder sloss om plassen som leder av flokken, fordi menneske skal være flokk leder _ikke_ hunden...

Skrevet

Dette er ikke et hundeforum, det ser man GODT på kommentarene under her! Spør på www.canis.no eller f.eks www.hundesonen.no, så kanskje du faktisk får noen brukbare tips fra folk som vet hva de snakker om....

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg ville gjort som deg, og ikke som de under her. Hundene lever ikke i det fri nå, så å tenke at de opprinnelig vile sloss blir ikke helt riktig mener jeg.

Jeg ville brukt god tid, og gått mange turer sammen. Gjerne starte et gost stykke fra hverandre. Gjerne på hver sin side av veien eller mer, og så nærmere og nærmere. Men det er ikke gjort på kun en tur.

Man er fortsatt ikke garantert at de vil like hverandre, så jeg ville aldri latt de være alene sammen.

"Hundehviskeren" har klare råd til alle hundeeiere;)

Alt om å være rolig og bestemt, fordi hunder føler energi, ikke menneskelige tanker, kun energi.

Skrevet

"Hundehviskeren" har klare råd til alle hundeeiere;)

Alt om å være rolig og bestemt, fordi hunder føler energi, ikke menneskelige tanker, kun energi.

Hva mener du med "energi"?

Jeg slutter ikke å bli overrasket over alle som lar seg så ukritisk begeistre av Cæsar Milan...

Gjest majas mamma
Skrevet

Absolutt ikke:(

Har du ikke sett "hundehviskeren" på TV?

Han ville aldri latt to hunder sloss om plassen som leder av flokken, fordi menneske skal være flokk leder _ikke_ hunden...

''fordi menneske skal være flokk leder _ikke_ hunden...''

Men disse hundene sloss jo ikke om plassen med eieren, men seg i mellom.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hva mener du med "energi"?

Jeg slutter ikke å bli overrasket over alle som lar seg så ukritisk begeistre av Cæsar Milan...

''Jeg slutter ikke å bli overrasket over alle som lar seg så ukritisk begeistre av Cæsar Milan...''

Hva han gjør for hunder verden over, skal bare feies under teppet, fordi du er skeptisk?

Så da skal vi følge alle de som mislykkes i sin ferd...?

Gjest kongen dy.
Skrevet

''Jeg slutter ikke å bli overrasket over alle som lar seg så ukritisk begeistre av Cæsar Milan...''

Hva han gjør for hunder verden over, skal bare feies under teppet, fordi du er skeptisk?

''Hva han gjør for hunder verden over, skal bare feies under teppet, fordi du er skeptisk?''

Man skal være klar over at dette er arrangert for tv.

Skrevet

Haha, nei? Det har jeg ikke sagt.

Men jeg stiller spørsmål ved treningsmetodene hans, filosofien generelt, måten han trener hundeeierne på og ikke minst om de hundene han "hjelper" faktisk blir bedre i etterkant.

Se f.eks her om du er interessert:

Gjest majas mamma
Skrevet

Hvor lang tid tar det før de sloss seg ferdig da? De sloss jo hele tiden. Vår hund har fått et stort bitt i øret av den andre hunden nå fordi hun gikk først når vi gikk tur, og det var ikke lov i følge den andre hunden.

Noen hunder kommer jo aldri overens uansett. Men min erfaring er at de gjør opp best seg imellom, dog under oppsyn. Men man skal jo ikke godta at de skambiter hverandre, selvfølgelig. Har selv hatt hunder som har "flydd på" hverandre, og det har sett ille ut. Men etterpå har ingen vært skadet på noe hvis. Det er stort sett bare en maktdemonstrasjon for å vise hvem som er tøffest. Problemet her kan mulignes være at hundene er veldig jevnnlike både av strørrelse og temperament, og da vil ingen av dem gi seg. Tisper kan også være noe striere enn hannhunder. .

hidi, the scorpion
Skrevet

Haha, nei? Det har jeg ikke sagt.

Men jeg stiller spørsmål ved treningsmetodene hans, filosofien generelt, måten han trener hundeeierne på og ikke minst om de hundene han "hjelper" faktisk blir bedre i etterkant.

Se f.eks her om du er interessert:

Kun misunnelige mennesker som ønsker å ødelegge for han...

Skrevet

Kun misunnelige mennesker som ønsker å ødelegge for han...

Javel.

Gjest Dolores77
Skrevet

Cesar Milan har et bra program på tvn,

der han hjelper folk med hundeproblemer. Ofte sitter problemet hos eierne selv. Hvordan dere ter dere. Kan være hundene aner at

dere eierne er usikre.... og hunden ter seg deretter.

Dessuten handler det vel om å ta ledelsen.

Hvis begge hundene vil ta ledelsen er det et problem,

så en av hundene må underdane seg den andre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...