Gå til innhold

Må nok spare inn penger... men hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke røyker vi, ikke drikker vi, ikke går vi ut på restauranter og spiser, handler lite klær - kun det nødvendige...

Og vi bruker 1500,- i uken på mat. Vi er to voksne og to unge ungdommer, er det mye?

SKjønner ikke hvordan vi kan spare inne jeg...

Tips til meg?

Skrevet

syns ikke det hørtes så mye ut jeg men...

Gjest Dolores77
Skrevet

Det spørs hva dere kjøper.

Sett opp ukesmeny og planlegg middager,

det er mye å spare på billige middager.

Kjøp billigste brødet, frys ned, evnt. bak selv om dere har tid, litt å spare på det.

Kjøp inn pålegg som varer, f.eks. sylte, ost osv.

Sjekk tilbudsaviser, handle inn der det er tilbud.

Er det tilbud på kjøttdeig, hamstre, så har dere middager en stund.

Kjøp basisvarer.

Velg billigmerker der det går an, first price er faktisk bra :)

Kjøp en stor potetsekk, en stor pakke ris,

spaghetti, macaroni osv, basismatvarer,

så har dere en del å lage middag av.

Jeg syns ikke 1500 er så mye når dere tross alt er 4 - to ungdommer spiser vel som to voksne....

Vi er selv 2 voksne og et barn på 2 år, prøver handle for under 1000 i uka,

men hender seg det blir litt mer... men da går det jo litt i bleier og slike ting da.

Så eneste rådet er bare å planlegge.

Dere kan jo sette opp at dere maks skal bruke 1200.

Kjøp kun det som står på handlelista,

tenk over sånn omtrentpris på hver vare,

blir det over 1200, tenk på om det er noe dere kan utelate.

Ikke kjøp ukeblader, godteri og brus.

Dette er unødvendige utgifter.

Skrevet

Tror ikke det er noe særlig å hente på dagligvarehandelen. Dere bruker allerede svært lite der, og mat og litt variasjon må man tross alt ha.

Tenker mer på hva dere bruker ellers. Er det mulig å handle klær på tilbud? Kjøp vintertøy, støvler osv. nå for neste sesong, det er mye å spare på det, fremfor å kjøpe det om et halvt år.

Gaver kan også kjøpes rimeligere; både interiørting, bøker og smykker er mulig å kjøpe på tilbud. Ha litt gaver i bakhånd til bursdager og gjerne jul.

Skrevet

Kjøp billigste brødet, frys ned, evnt. bak selv om dere har tid, litt å spare på det.

Kjøp basisvarer.

Jeg syns ikke 1500 er så mye når dere tross alt er 4 - to ungdommer spiser vel som to voksne....

men hender seg det blir litt mer... men da går det jo litt i bleier og slike ting da.

Hei igjen

Godteri og brus MÅ vi jo nesten ha i helgene syns jeg, kan ikke ta fra barna våre det...

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det eneste jeg kan komme på er at dersom dere har diverse abonnement på blader/bøker, er å si opp disse.

Se over mobilabbonement, har dere gunstige? Og evnt skaffe fri familie om dere ikke har det, dersom dere er kunder hos selskap som tilbyr dette.

Få avtalegiro eller efaktura på regninger dersom dere får papirregninger hvor det kreves fakturaavgift, vi har det bl.a på internett og telefon. Det er jo ikke store summene, men alle monner drar.

For å slippe månedsgebyr på parabolen vår, betaler vi hele regningen en gang i året, det samme med forsikringen før de tok vekk månedsgebyret sitt. Slike ting kan dere jo gå igjennom dersom dere ikke allerede har gjort det.

Skrevet

Kjøp basisvarer.

''Ikke kjøp ukeblader, godteri og brus. Dette er unødvendige utgifter.''

Jeg hadde heller ikke kuttet ut godteri og brus helt. Kunne godt ha gjort det om barnet mitt var 2 år, ja, slik som ditt. Men trådstarter har ungdom i huset. Kan ikke sammenlignes.

Skrevet

Tja.. jeg har vanskelig med å se hvor dere kan spare inn penger, for hva bruker dere penger på da? Bortsett fra husleie/lån, strøm og mat?

Trener noen av dere på treningssenter? Dette er ofte rådyrt..

Mat bruker dere ikke mye penger på, det er det vi bruker (pluss litt til),og vi er 2 voksne og en fireåring. I tillegg kommer restaurantbesøk.

Skrevet

Hei igjen

Godteri og brus MÅ vi jo nesten ha i helgene syns jeg, kan ikke ta fra barna våre det...

Men dere trenger ikke mengder. Rema: billig brus, kjøp max 2 enogenhalvlitere. = 12 kr. En 3-pk micropopcorn = 15 kr Litt smågodt = 40 kr. Som et eksempel, bare..

Gjest Dolores77
Skrevet

''Ikke kjøp ukeblader, godteri og brus. Dette er unødvendige utgifter.''

Jeg hadde heller ikke kuttet ut godteri og brus helt. Kunne godt ha gjort det om barnet mitt var 2 år, ja, slik som ditt. Men trådstarter har ungdom i huset. Kan ikke sammenlignes.

Ungdom har ikke godt av godteri :)

Det går an å begrense det, er lett å bli avhengig av sukker.

Kjøp en stor brus og en stor sjokolade på deling,

ikke masse brus, sjokolade, potetgull osv... hver helg.

Skrevet

Ungdom har ikke godt av godteri :)

Det går an å begrense det, er lett å bli avhengig av sukker.

Kjøp en stor brus og en stor sjokolade på deling,

ikke masse brus, sjokolade, potetgull osv... hver helg.

Enig med deg i det :-)

Mener bare at det ville vært trist om de ikke kunne unne seg litt godteri og brus én gang i uken...

Det er nok mange områder de allerede sparer, og som barna helt sikkert merker, og da svir det litt om den lille kosen de unner seg hver lørdag skulle forsvinne..

Skrevet

1500 på mat i uken på fire stykker? Det er 6000 i måneden det...

Jeg bruker maks 2000 i måneden på mat, til sammenligning, og vi er også fire stykker. Det er ikke noe moro, men så lenge man handler der det er rimeligst, hamstrer litt når det er tilbud, og handler litt kjøtt i Sverige, så går det da rundt på et vis.

Har dere pannekaker til middag et par ganger i måneden, så er litt penger allerede spart inn. :)

Gjest Dolores77
Skrevet

Enig med deg i det :-)

Mener bare at det ville vært trist om de ikke kunne unne seg litt godteri og brus én gang i uken...

Det er nok mange områder de allerede sparer, og som barna helt sikkert merker, og da svir det litt om den lille kosen de unner seg hver lørdag skulle forsvinne..

De kan jo kose seg, men begrense seg.

Jeg vil anbefale å kjøpe en stor krukke popcorn,

det har de lenge og er billig og sunt - og godt :)

Så kan de godt ha en stor flaske eller to på deling med brus,

men ellers bruke saft som kosedrikk, den er mer økonomisk og varer lengre.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1270707442' post='4337315]

Det eneste jeg kan komme på er at dersom dere har diverse abonnement på blader/bøker, er å si opp disse.

Se over mobilabbonement, har dere gunstige? Og evnt skaffe fri familie om dere ikke har det, dersom dere er kunder hos selskap som tilbyr dette.

Få avtalegiro eller efaktura på regninger dersom dere får papirregninger hvor det kreves fakturaavgift, vi har det bl.a på internett og telefon. Det er jo ikke store summene, men alle monner drar.

For å slippe månedsgebyr på parabolen vår, betaler vi hele regningen en gang i året, det samme med forsikringen før de tok vekk månedsgebyret sitt. Slike ting kan dere jo gå igjennom dersom dere ikke allerede har gjort det.

Har sagt opp alt av bladabbonnement for et år siden, har ikke det, og vi har fri familie + at mannen har fri mobil og internet gjennom jobben...

Bruker mye på trening, men det gjør vel alle andre og? Koster endel med håndball og fotball på begge ungene, men kan ikke be de slutte med det!

Mannen trener på SATS, det koster vel en 400,- mnd, men han er der 4 ganger i uken, så det er vel verdt pengene syns jeg...

Skrevet

1500 på mat i uken på fire stykker? Det er 6000 i måneden det...

Jeg bruker maks 2000 i måneden på mat, til sammenligning, og vi er også fire stykker. Det er ikke noe moro, men så lenge man handler der det er rimeligst, hamstrer litt når det er tilbud, og handler litt kjøtt i Sverige, så går det da rundt på et vis.

Har dere pannekaker til middag et par ganger i måneden, så er litt penger allerede spart inn. :)

Wow, 2000,- i mnd på mat for 4 stk??? Imponerende!

Men er alt iberegnet da, eller KUN mat?

Her er det alt...

Har ca 200,- dagen og handle for, hver dag må vi ha middag - koster fra 80-140 for oss 4 + brød, melk og litt frukt hver dag. Et par ganger i uken kjøpes det pålegg, syltetøy, ost, leverpostei, salami og makrell i tomat.

Så kommer dopapir, vaskemidler til klær, rengjøringsartikler, sjampoo/balsam, bind, såper, tannkrem osv... det må jo også kjøpes innimellom... Ingen røyk eller ukeblader.

+ at vi kjøper brus og snop i helgene...

Det er hva de 6000,- i mnd må dekke!

Gjest befes
Skrevet

Har sagt opp alt av bladabbonnement for et år siden, har ikke det, og vi har fri familie + at mannen har fri mobil og internet gjennom jobben...

Bruker mye på trening, men det gjør vel alle andre og? Koster endel med håndball og fotball på begge ungene, men kan ikke be de slutte med det!

Mannen trener på SATS, det koster vel en 400,- mnd, men han er der 4 ganger i uken, så det er vel verdt pengene syns jeg...

At alle andre bruker mye penger på trening behøver ikke bety at dere også skal det, spesielt ikke hvis dere er nødt til å spare. Denne tiden er den beste tiden å spare penger på å sykle og løpe ute i stedet for inne på svett treningssenter. Jeg skjønner at barna fortsetter på sine fritidsaktiviteter, men voksne kan droppe det, hvis det er det som må til.

Skrevet

''Bruker mye på trening, men det gjør vel alle andre og? Koster endel med håndball og fotball på begge ungene, men kan ikke be de slutte med det! Mannen trener på SATS, det koster vel en 400,- mnd, men han er der 4 ganger i uken, så det er vel verdt pengene syns jeg...''

Men du, hvis dere ikke har noe opplagt å skrelle av, så må dere gå til slike ting som dette for å spare penger - selv om dere synes det er verdt pengene. Har dere ikke penger nok til mat og hus, så hjelper det ikke med medlemsskap på SATS. (Og mannen kan helt sikkert greie å trimme uten et treningsstudio, det er det veldig mange av oss som klarer.)

I siste ende er det å flytte som er løsningen, og selv om det kan høres drastisk ut er det bedre enn å sulte.

Skrevet

syns ikke det hørtes så mye ut jeg men...

Det virker som om alle forslag her blir møtt med "Men vi MÅ jo...." Skal man spare så må man forsake noe. Det er så enkelt (og så vanskelig). Godteri og treningsstudio høres ut som en god begynnelse, spør du meg. Nå går det mot sommer, da er det greit å trene utendørs.

Skrevet

Wow, 2000,- i mnd på mat for 4 stk??? Imponerende!

Men er alt iberegnet da, eller KUN mat?

Her er det alt...

Har ca 200,- dagen og handle for, hver dag må vi ha middag - koster fra 80-140 for oss 4 + brød, melk og litt frukt hver dag. Et par ganger i uken kjøpes det pålegg, syltetøy, ost, leverpostei, salami og makrell i tomat.

Så kommer dopapir, vaskemidler til klær, rengjøringsartikler, sjampoo/balsam, bind, såper, tannkrem osv... det må jo også kjøpes innimellom... Ingen røyk eller ukeblader.

+ at vi kjøper brus og snop i helgene...

Det er hva de 6000,- i mnd må dekke!

Det dekker mat ja, men vi har sjelden råd til kjøtt og fisk. Har vi spaghetti og "kjøttsaus", så er det som regel uten kjøtt. Og middagen overskrider aldri 100 kroner pr dag.

Man lærer seg noen triks på veien!

Når det handles andre ting, så er det alltid på tilbud. Finner jo det jeg må ha, og er blitt veldig flink til å gå forbi hyllene med det vi ikke strengt tatt behøver. Godterier får barna her også, men svært lite, på lørdager. Brus kjøper vi på tilbud, de sjeldne gangene vi har det.

Bensin fyller jeg bare en gang i måneden helst... Eldstejenta er storforbruker av sminke, men den må hun kjøpe selv for lommepengene hun tjener hos faren sin.

Jeg vasker verken kopper eller klær før maskinene er er helt fulle, og tror vi sparer litt på det også.

Jeg vet egentlig ikke jeg, men det går da rundt såvidt, på et eller annet vis.

Gjest Shira :o)
Skrevet

At barna er med på idrett er vel noe jeg ville prioritert ja.

Er det mulig at mannen din kan trene utendørs? Sjekke finn.no for apparater som gies bort, eller koster lite? Sykle, jogge osv. Vi bruker ikke penger på treningsabb. Sambo trener ute, jeg sykler hjemme på ergometersykkel. Så dersom han er litt kreativ, så kan dere kanskje spare den utgiften på Sats?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...