Gå til innhold

Jasså, nå skal vi fylle opp med islendinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, men situasjonen på Island er helt forskjellig fra det.

Staten (Island) har ingen plikt til å gå inn for å redde et privat selskap. Tvertimot finnes det en mengde regler for når staten kan støtte private selskap.

De som gikk inn i dette tilfellet var vel britiske og nederlandske garantifond, men igjen ser jeg ikke at den islanske staten (altså, folket) plikter å gjøre opp for alle private islandske selskap som går konkurs.

Med vennlig hilsen

Så vidt jeg skjønner var det hovedsaklig staten som eide og var ansvarlig for bankene på Island. Videre, dekket ikke de Islandske bankgarantiene opp for tapene, og de andre landene valgte å dekke tapene for sine landsmenn.

Gjest Kongen dy.
Skrevet

Adam og Eva? :D

men islendingene har vi felles tipp tipp tipp tipp tipp tue oldeforeldre med :)

Og kulturen er mye likere vår.

Skrevet

Så vidt jeg skjønner var det hovedsaklig staten som eide og var ansvarlig for bankene på Island. Videre, dekket ikke de Islandske bankgarantiene opp for tapene, og de andre landene valgte å dekke tapene for sine landsmenn.

Men en bank er da et aksjeselskap? Det kalles jo "limited company" på engelsk, nettopp fordi ansvaret er begrenset til aksjebeløpet.

Det sagt, jeg trodde bankene var hovedsakelig private.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Og kulturen er mye likere vår.

"Vår"?

Vi er individer, ikke et slags kommunistisk mareritt, hvor alle har samme kultur.

Skrevet

Men en bank er da et aksjeselskap? Det kalles jo "limited company" på engelsk, nettopp fordi ansvaret er begrenset til aksjebeløpet.

Det sagt, jeg trodde bankene var hovedsakelig private.

Med vennlig hilsen

Staten kan også eie aksjer :)

Skrevet

Staten kan også eie aksjer :)

Selvsagt, men ansvaret er fremdeles begrenset til beløpet på aksjene.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selvsagt, men ansvaret er fremdeles begrenset til beløpet på aksjene.

Med vennlig hilsen

Ja, generelt sett. Men hvis det er staten som er hovedaksjonær, som tillater (i dette tilfellet) uforsvarlig drift som går ut over hele landets økonomi (gjort mulig fordi Island er et lite land) - så er det nok mange som mener at statens ansvar her strekker seg langt utover ansvaret for aksjekapitalen. Det er jo et helt land som er kjørt på dunken.

Gjest Kongen dy.
Skrevet

"Vår"?

Vi er individer, ikke et slags kommunistisk mareritt, hvor alle har samme kultur.

"Vår" kultur ligger nærmere islendingenes kultur enn en japaners.

Skrevet

Ja, generelt sett. Men hvis det er staten som er hovedaksjonær, som tillater (i dette tilfellet) uforsvarlig drift som går ut over hele landets økonomi (gjort mulig fordi Island er et lite land) - så er det nok mange som mener at statens ansvar her strekker seg langt utover ansvaret for aksjekapitalen. Det er jo et helt land som er kjørt på dunken.

Staten har åpenbart ansvar for Island (det har den jo uansett). Spørsmålet her er hvorfor den islandske staten, som aksjeeier, har ansvar ovenfor investorne?

Og uansett, så er jeg faktisk ikke sikker på hvor mange % av aksjene som staten Island eide.

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Vår" kultur ligger nærmere islendingenes kultur enn en japaners.

Det avhenger av hvem i Norge du spør, og hvilken japaner du spør.

Uansett, diversitet er nødvendig for å forhindre åndelig innavl.

Gjest Kongen dy.
Skrevet

Det avhenger av hvem i Norge du spør, og hvilken japaner du spør.

Uansett, diversitet er nødvendig for å forhindre åndelig innavl.

Den japanske kulturen er vesentlig forskjellig fra den norske. Det kan du ikke snakke deg bort fra!

Skrevet

Den japanske kulturen er vesentlig forskjellig fra den norske. Det kan du ikke snakke deg bort fra!

Den japanske kulturen er båret av japanere, som er svært forskjellige fra indvid til individ.

Ditto for nordmenn - bare tenk på forskjellen mellom meg og Per Sandberg. Jeg har trolig langt mer felles med en humanistisk japaner.

Og uansett om den gjennomsnittelige japaner er forskjellig fra den gjennomsnittelige nordmann - hva så? Er ikke det bare fint?

Der alle tenker likt er det ingen som tenker særlig mye.

Skrevet

Den japanske kulturen er båret av japanere, som er svært forskjellige fra indvid til individ.

Ditto for nordmenn - bare tenk på forskjellen mellom meg og Per Sandberg. Jeg har trolig langt mer felles med en humanistisk japaner.

Og uansett om den gjennomsnittelige japaner er forskjellig fra den gjennomsnittelige nordmann - hva så? Er ikke det bare fint?

Personlig tror jeg at jeg har mye mer felles med en fra Tokyo eller en annen by, enn en norsk tomling fra Ytre Innavl.

Gjest Kongen dy.
Skrevet

''Og uansett om den gjennomsnittelige japaner er forskjellig fra den gjennomsnittelige nordmann - hva så?''

Så du innrømmer at det er forskjeller ja. Så fint.

Skrevet

''Og uansett om den gjennomsnittelige japaner er forskjellig fra den gjennomsnittelige nordmann - hva så?''

Så du innrømmer at det er forskjeller ja. Så fint.

Jeg har aldri nektet for at det er gjennomsnitts-forskjeller. Jeg har påpekt at det ikke nødvendigvis er noe negativt, og trolig er det positivt for de fleste å bli kjent med nye folk, vaner, kulturer som de kanskje ikke har.

Skrevet

Staten har åpenbart ansvar for Island (det har den jo uansett). Spørsmålet her er hvorfor den islandske staten, som aksjeeier, har ansvar ovenfor investorne?

Og uansett, så er jeg faktisk ikke sikker på hvor mange % av aksjene som staten Island eide.

Med vennlig hilsen

Det du her spør om er vel essensen på krisen som den står nå, tror jeg.

Jeg er heller ikke sikker på det med eierforholdet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...