Gå til innhold

lakris i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Gjest gravidlakris
Skrevet

har lest at det kan gi lav intelligens og hyperaktivitet

hos barnet senere,

pga stoffer i lakrisen påvirker morkaka og sender stresshormoner til fosteret.

Hva tror dere?

Gjest Elextra
Skrevet

*Doing* er det derfor, altså!?

Hehe, tuller. Tror ikke særlig på det, nei.

Skrevet

Jeg tror at du sitter på do med rennaræv lenge før du rekker å skade fosteret på noen måte. Og hvis du fortsatt liker lakrisoverdoser etter noe slikt så fortjener du rare barn.. hadde jeg nær sagt. *skratter* Det der hørtes fryktelig ut... og var altså ikke ment på ordentlig.

Men noe som ER sant er at du kan få høyt blodtrykk av for mye lakris. Og det er ikke gunstig i svangerskap.

Gjest trådstarter
Skrevet

Jeg tror at du sitter på do med rennaræv lenge før du rekker å skade fosteret på noen måte. Og hvis du fortsatt liker lakrisoverdoser etter noe slikt så fortjener du rare barn.. hadde jeg nær sagt. *skratter* Det der hørtes fryktelig ut... og var altså ikke ment på ordentlig.

Men noe som ER sant er at du kan få høyt blodtrykk av for mye lakris. Og det er ikke gunstig i svangerskap.

Men hvor mye er mye liksom?

Har gumlet i meg 6-7 tyrkisk pepper drops,

er det mye? Eller må det en hel pose til?

Spiser ikke SÅ mye lakris jeg da, det om høyt blodtrykk har jeg hørt om.

Skrevet

Men hvor mye er mye liksom?

Har gumlet i meg 6-7 tyrkisk pepper drops,

er det mye? Eller må det en hel pose til?

Spiser ikke SÅ mye lakris jeg da, det om høyt blodtrykk har jeg hørt om.

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/06/11/337310.html En lettvindtartikkel om det.

Men jeg tror nok du kan ta det med ro. Du vet jo om det, så da lar du bare være å overdrive.

Har du svangerskapsdilla siden du er bekymret? Prøv å finne noe annet å legge din elsk på. *S*

Skrevet

Jeg tror det skal store mengder til, og at det er større fare for

"vanlige" komplikasjoner som høyt blodtrykk og ødemer. Også for ikke-gravide kan mye lakris ha den virkningen.

http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=142296

Men det stemmer visst at noen forskere har funnet en sammenheng. Jeg er imidlertid ikke sikker på om dette skal tolkes som at man VET hva som skjer. Det vanlige er at man først finner en sammenheng og setter fram en teori (om det der med stress) som så må undersøkes nærmere i andre prosjekter.

http://nrk.no/programmer/tv/puls/1.6806116

Jeg tviler sterkt på at normale mengder lakris er skadelige for barnet. Generelt er det vel ikke så smart å følge lystene dersom man som gravid får kjempekick på godterier, enten det er lakris eller noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...