cathlin Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Hvordan skrives å være shy på norsk, uttales sjy. Sky? nei, shy? 0 Siter
frosken Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Sky. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=sky&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j 0 Siter
cathlin Skrevet 8. april 2010 Forfatter Skrevet 8. april 2010 Sky. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=sky&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Så fint at dere alle sa det i kor. Jeg trodde forøvrig at sky var et himmel-legeme. 0 Siter
Gjest Dolores77 Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Så fint at dere alle sa det i kor. Jeg trodde forøvrig at sky var et himmel-legeme. Men da uttaler du det skai på norsk, sky - her følger i og y regelen, den uttales som en j, derfor uttales den som sjy. Men sjy er en slags saus, sky er å være sjenert, reservert... 0 Siter
cathlin Skrevet 8. april 2010 Forfatter Skrevet 8. april 2010 Men da uttaler du det skai på norsk, sky - her følger i og y regelen, den uttales som en j, derfor uttales den som sjy. Men sjy er en slags saus, sky er å være sjenert, reservert... Skai? Det er uttalen til himmel på engelsk. 0 Siter
Gjest Dolores77 Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Skai? Det er uttalen til himmel på engelsk. Det var jo det jeg mente vi bruker ikke så mye h etter s her i Norge, så ser vi shy tenker vi på engelsk, norsk sky. Uttalles sjy. Sky på norsk kan bety både sky (de hvite "clouds" vi har på himmelen) eller å være sjenert, reservert - altså shy. Sky uttales altså som sjy og ikke skai som i engelsk sky - som betyr himmel. 0 Siter
cathlin Skrevet 8. april 2010 Forfatter Skrevet 8. april 2010 Det var jo det jeg mente vi bruker ikke så mye h etter s her i Norge, så ser vi shy tenker vi på engelsk, norsk sky. Uttalles sjy. Sky på norsk kan bety både sky (de hvite "clouds" vi har på himmelen) eller å være sjenert, reservert - altså shy. Sky uttales altså som sjy og ikke skai som i engelsk sky - som betyr himmel. Hm. Hjernen står litt stille. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.