Gå til innhold

Kan en signatur bare være en strek?

Anbefalte innlegg

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Er det noe krav til signaturer på resepter? Har en resept hvor legen bare har signert med en strek med en liten bue. Det er ikke mulig å forstå hva det står der, hvis ikke navnet hans også sto øverst. Hvorfor skal signaturene være uforståelige?

Gjest miini
Skrevet

Haha du skal bare høre om alle de rare signaturene jeg har sett i min tid på sykehuset,

krøller og streker... jeg kunne like gjerne rablet ned noe selv :)

Men jeg tror ikke det holder med bare signatur fra legen, han må også oppføre

helsetjenestenummeret sitt.

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Haha du skal bare høre om alle de rare signaturene jeg har sett i min tid på sykehuset,

Men da er det vel ikke noe problem å forfalske en signatur?

Gjest miini
Skrevet

Nei, det har jeg og tenkt.

Hvis en pasient har fått resept fra denne legen tidligere,

er det bare å få tak i en reseptblokk,

skrive en lignende krusedull og det nr, og vips får man en resept...

men tror nok de har en viss kontroll da.

Om en person litt vel ofte henter ut A-preparater får de nok mistanke og kontakter denne legen for å sjekke om det er reelt.

Jeg syns nok at det burde stilles strengere krav til signatur,

f.eks. at en burde hatt et stempel med tydelig navn på lege og nr, samt evnt hvilket legekontor eller sykehus vedkommende jobbet,

og en signatur med god håndskrift...

Gjest Elextra
Skrevet

''Det er ikke mulig å forstå hva det står der, hvis ikke navnet hans også sto øverst.''

Det har da aldri vært noe krav om at signaturer skal være leselige. De beste skrifttydere kan ha problemer med å tyde min. Men gjenkjennelig er den absolutt :-).

Gjest Burde ikke være det
Skrevet

Leger skriver utrolig stygt. Jobbet en sommer med sykepenger-og det var var veldig vanskelig å lese diagnose og periode på de sykemeldingene der legen skreiv for hånd.

Gjest leger altså!!!
Skrevet

send spørsmålet til NHD;))

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Leger skriver utrolig stygt. Jobbet en sommer med sykepenger-og det var var veldig vanskelig å lese diagnose og periode på de sykemeldingene der legen skreiv for hånd.

Er det en trend eller tradisjon blant leger å ha en uforståelig signatur? jeg har faktisk aldri sett en signatur jeg har forstått.

Skrevet

''Det er ikke mulig å forstå hva det står der, hvis ikke navnet hans også sto øverst.''

Det har da aldri vært noe krav om at signaturer skal være leselige. De beste skrifttydere kan ha problemer med å tyde min. Men gjenkjennelig er den absolutt :-).

''De beste skrifttydere kan ha problemer med å tyde min. Men gjenkjennelig er den absolutt :-).''

Jeg føler meg av og til som Sindre Piltingsrud i Flaaklypa Tidende, som valgte å forkorte navnet sitt til Sindre Pilten fordi Piltingsrud var så langt at han måtte dyppa to ganger i blekkhuset, og da var faren for blekksøl stor....;-)

Jeg bruker riktignok ikke blekkhus, men merker at et stykke ut i navnet gidder jeg liksom ikke skrive mer og bare lar slutten bli en krøll. :-)

Men som for deg er den absolutt gjenkjennelig, og leselig frem til dit krøllstreken begynner. En enkel strek derimot er sjelden veldig gjenkjennelig.

Skrevet

''De beste skrifttydere kan ha problemer med å tyde min. Men gjenkjennelig er den absolutt :-).''

Jeg føler meg av og til som Sindre Piltingsrud i Flaaklypa Tidende, som valgte å forkorte navnet sitt til Sindre Pilten fordi Piltingsrud var så langt at han måtte dyppa to ganger i blekkhuset, og da var faren for blekksøl stor....;-)

Jeg bruker riktignok ikke blekkhus, men merker at et stykke ut i navnet gidder jeg liksom ikke skrive mer og bare lar slutten bli en krøll. :-)

Men som for deg er den absolutt gjenkjennelig, og leselig frem til dit krøllstreken begynner. En enkel strek derimot er sjelden veldig gjenkjennelig.

''Sindre Piltingsrud i Flaaklypa Tidende''

Må presiere at han skrev dette i et leserinnlegg i FT, og hans bosted var selvsagt Krokryggen gamlehjem:-)

Skrevet

Er det en trend eller tradisjon blant leger å ha en uforståelig signatur? jeg har faktisk aldri sett en signatur jeg har forstått.

Ødelagt håndskrift etter et langt studium med mye hurtigskriving under forelesningene, kanskje?

Dette kan jo kjennetegne håndskriften til mange av oss, men det er jo _legenes_ håndskrift de fleste av oss stifter bekjentskap med.

Gjest Dolores77
Skrevet

Men jeg er litt scizofren ang. signaturer,

når jeg skal signere ting varierer skriften min litt...

jeg kan som regel selv se at det er min skrift,

men jeg varierer skrivemåten, av og til smått, av og til skrått,

av og til veldig runde bokstaver, av og til pyntekruseduller...

har liksom ikke helt funnet MIN skrift ennå...

men har foreløpig fått godkjent alle mine signaturer :)

Gjest er det ikke sånn da?
Skrevet

Hmmm..legen signerer vel ikke bare, de stempler jo også, sitt eget lisensnummer?

Skrevet

Men jeg er litt scizofren ang. signaturer,

når jeg skal signere ting varierer skriften min litt...

jeg kan som regel selv se at det er min skrift,

men jeg varierer skrivemåten, av og til smått, av og til skrått,

av og til veldig runde bokstaver, av og til pyntekruseduller...

har liksom ikke helt funnet MIN skrift ennå...

men har foreløpig fått godkjent alle mine signaturer :)

På de fordums brevgiroene kunne de av og til være pirkete - slurvet man ikke likt med håndskriften i forhold til den "malen" man hadde levert inn ved inngåelse av avtalen, fikk man giroen i retur.

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Nei, det har jeg og tenkt.

Hvis en pasient har fått resept fra denne legen tidligere,

er det bare å få tak i en reseptblokk,

skrive en lignende krusedull og det nr, og vips får man en resept...

men tror nok de har en viss kontroll da.

Om en person litt vel ofte henter ut A-preparater får de nok mistanke og kontakter denne legen for å sjekke om det er reelt.

Jeg syns nok at det burde stilles strengere krav til signatur,

f.eks. at en burde hatt et stempel med tydelig navn på lege og nr, samt evnt hvilket legekontor eller sykehus vedkommende jobbet,

og en signatur med god håndskrift...

Moren min har jobbet på apotek og de har ofte hatt denne problemstillingen. Det er ofte forfalskninger av resepter, og de reagerer ofte hvis da denne legen skriver ut veldig mye av et medikament. Da ringer de ofte legen og spør om han virkelig har skrevet ut så mye Valium. Som regel er det forfalskninger. Så har du også de som utgir seg for å være leger. Det er ikke alltid så vellykket det heller.

Gjest Elextra
Skrevet

På de fordums brevgiroene kunne de av og til være pirkete - slurvet man ikke likt med håndskriften i forhold til den "malen" man hadde levert inn ved inngåelse av avtalen, fikk man giroen i retur.

''På de fordums brevgiroene kunne de av og til være pirkete - slurvet man ikke likt med håndskriften i forhold til den "malen" man hadde levert inn ved inngåelse av avtalen, fikk man giroen i retur.''

Det opplevde aldri jeg.

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Hmmm..legen signerer vel ikke bare, de stempler jo også, sitt eget lisensnummer?

ja, men hvis pasienten snapper den så .....Utrolig hva pasienter kan finne på.

Gjest verinoca
Skrevet

Det skal vel være stempel og legens nummer (ja hva heter det nr da tro) i tillegg, de har vel ikke tid til å drive å stave navnet sitt hver gang de skal signere noe sikkert ;-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Hva med på apoteket, nå de signerer på resepten? Det er stort sett bare en bue eller en strek ;) (Det er ikke plass til mer enn initialer der altså, men likevel)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...