Gå til innhold

Hva skal jeg ha til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Hvordan kan du ha unngått å få servert elg, hjort eller reinsdyr en eller annen gang? :)''

Hun vandrer vel ikke i de "riktige" kretser antar jeg... . ;P

Du får det til å høres ut som om viltkjøtt bare er noe snobberier, ala "beste vestkant"/"rikinger". Jeg kommer fra helt alminnelige, men landsens kår, og vi spiste mye viltkjøtt. Elgkarbonader er også vilt! :-)

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

13

• Dorthe

9

• morsan

7

• Lillemus

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest hjortekrets
Skrevet

Du får det til å høres ut som om viltkjøtt bare er noe snobberier, ala "beste vestkant"/"rikinger". Jeg kommer fra helt alminnelige, men landsens kår, og vi spiste mye viltkjøtt. Elgkarbonader er også vilt! :-)

Ren ironi min kjære, ren ironi :))))))

Gjest Elextra
Skrevet

Ren ironi min kjære, ren ironi :))))))

''Ren ironi min kjære, ren ironi :))))))''

Vet du ikke at nettopp ironi innebærer et snev av sannhet (i talerens øyne), det er derfor det ofte biter verre enn andre kommentarer?

Gjest Ellipse
Skrevet

Ble det noe middag på deg i går? :-)

Noe jeg synes er godt (og enkelt!) er laksewrap, det må du prøve en gang:

Smør en tortilla med kremost (gjerne med hvitløk/urter), f.eks. Philadelfia, evt. creme fraiche. Så legger du på et par skiver røykt laks. Deretter de grønnsakene du liker, før du ruller sammen. Jeg synes det passer godt med bønnespirer, gulrotstrimler og paprika.

Gjest Elextra
Skrevet

Smør en tortilla med kremost (gjerne med hvitløk/urter), f.eks. Philadelfia, evt. creme fraiche. Så legger du på et par skiver røykt laks. Deretter de grønnsakene du liker, før du ruller sammen. Jeg synes det passer godt med bønnespirer, gulrotstrimler og paprika.

Nam, høres godt ut! *sulten*

Skrevet

Det hørtes godt ut. Bruker du rå, røyka laks?

Joda, det ble middag i går:-) Kylling, pommes frites og salat. Sånn passe sunt.

Gjest Ellipse
Skrevet

Det hørtes godt ut. Bruker du rå, røyka laks?

Joda, det ble middag i går:-) Kylling, pommes frites og salat. Sånn passe sunt.

Det var bra, hørtes godt ut med kylling!:-)

Jeg bruker sånn ferdig skivet, kaldrøykt laks/ørret. Den er vel på en måte rå, ja..hmm...

Wrap med fiskepinner kan også funke, faktisk! :-D Men da er det best å bruke cremefraiche, rømme, kesam eller matyoghurt i stedet for smøreost.

Gjest Ellipse
Skrevet

Nam, høres godt ut! *sulten*

Ja, det er kjempegodt, og en greit måte å få i seg litt ekstra omega3 på:-)

Skrevet

Det var bra, hørtes godt ut med kylling!:-)

Jeg bruker sånn ferdig skivet, kaldrøykt laks/ørret. Den er vel på en måte rå, ja..hmm...

Wrap med fiskepinner kan også funke, faktisk! :-D Men da er det best å bruke cremefraiche, rømme, kesam eller matyoghurt i stedet for smøreost.

Hehe, wraps med fiskepinner. Det var fantasifult:-)

Gjest Ellipse
Skrevet

Hehe, wraps med fiskepinner. Det var fantasifult:-)

Hihi,mange nye kombinasjoner som kan oppstå når man lager mat etter "tager hva man haver"-prinsippet;-)

Gjest hjortekrets
Skrevet

''Ren ironi min kjære, ren ironi :))))))''

Vet du ikke at nettopp ironi innebærer et snev av sannhet (i talerens øyne), det er derfor det ofte biter verre enn andre kommentarer?

Well, i mitt tilfelle mente jeg det rent motsatte! :)

Skrevet

Er ikke så glad i det, i så fall bare i små mengder og ikke fløtebaserte sauser, brunsauser etc.

Sjysaus på pose da :-)

Lett å lage, lett å spise

Skrevet

Hihi,mange nye kombinasjoner som kan oppstå når man lager mat etter "tager hva man haver"-prinsippet;-)

''Hihi,mange nye kombinasjoner som kan oppstå når man lager mat etter "tager hva man haver"-prinsippet;-)''

*hehe* Min kjære har en fiks ide om at det ikke skal være kålrot i lapskaus (noe det selvfølgelig skal være!) og da jeg utbrøt:"Joda, lapskaus er jo sånn 'man tar hva man har'-mat!" svarte han tørt:"Men da har man ikke kålrot..." *hehe*

Skrevet

Er ikke så glad i det, i så fall bare i små mengder og ikke fløtebaserte sauser, brunsauser etc.

Da burde du dra på ferie til sydlige Frankrike og Italia, for der serverer de aldri skikkelig saus til biffene...;-/

Gjest deerhunter
Skrevet

Og hvor får man tak i hjort på Oslo Øst da ;o) Jeg har aldri smakt vilt i hele mitt liv.

Ingen katastrofe, sa dattera mi som har bodd på Vestlandet et år og så det smakte skarpt og litt emment av både hjort og elg.

I frysedisken hos velassorterte butikker :D

Men vi fikk det fra noen vi kjenner som eier mark de leier ut til skyttere, de får hjortekjøtt i betaling :)

Skrevet

Sjysaus på pose da :-)

Lett å lage, lett å spise

isj

Skrevet

Da burde du dra på ferie til sydlige Frankrike og Italia, for der serverer de aldri skikkelig saus til biffene...;-/

Takk for tipset;-) Jeg har klart meg bra uten særlig mye saus hittil i livet.

Skrevet

I frysedisken hos velassorterte butikker :D

Men vi fikk det fra noen vi kjenner som eier mark de leier ut til skyttere, de får hjortekjøtt i betaling :)

Alle de velassorterte butikkene her er lagt ned. Før hadde vi byens beste slakter og fiskebutikk og en skikkelig delikatessebutikk, men siden lokalene er gamle så holdt de ikke EU standard. Så nå er det Kiwi og Rema.

Gjest Ellipse
Skrevet

''Hihi,mange nye kombinasjoner som kan oppstå når man lager mat etter "tager hva man haver"-prinsippet;-)''

*hehe* Min kjære har en fiks ide om at det ikke skal være kålrot i lapskaus (noe det selvfølgelig skal være!) og da jeg utbrøt:"Joda, lapskaus er jo sånn 'man tar hva man har'-mat!" svarte han tørt:"Men da har man ikke kålrot..." *hehe*

:-D Jeg er ikke glad i lapskaus i utgangspunktet, så forholder meg nøytral til spørsmålet om kålrot-eller-ikke-kålrot;-)

Forresten, du er fra trøndelag, ikke sant? Da kan du kanskje svare på en ting jeg har lurt på: hva er egentlig forskjellen mellom lapskaus og sodd? Sodd har jeg aldri smakt..

Skrevet

:-D Jeg er ikke glad i lapskaus i utgangspunktet, så forholder meg nøytral til spørsmålet om kålrot-eller-ikke-kålrot;-)

Forresten, du er fra trøndelag, ikke sant? Da kan du kanskje svare på en ting jeg har lurt på: hva er egentlig forskjellen mellom lapskaus og sodd? Sodd har jeg aldri smakt..

Sodd og lapskaus er to totalt forskjellige ting!

Lapskaus er kjøtt (man kan også bruke pølser eller kjøttboller eller begge deler) kokt sammen med poteter og rotgrønnsaker i biter i brun saus, alt i samme gryte. Vi bruker forresten gjerne en soddbøtte som grunnlag til lapskaus. En bøtte sodd og en pose lapskausblanding + bruning og litt godsaker i sausen gir knallgod lapskaus. :o)

Sodd er en slags kjøttsuppe som består av kraft med kjøtt og kjøttboller og i fatet blandes det med poteter og gulrot, det skal altså ikke kokes sammen. Serveres gjerne med skjenning som er flatbrød som er søtt på den ene siden. Nam!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...