Gå til innhold

kan man klare legestudiet med bare en arm?

Anbefalte innlegg

Gjest med bare en arm
Skrevet

Nå er jo spørsmålet ganske selvsagt da jeg har hørt om en amerikanske dame som klarte det. Jeg lurer da på om man får fritak fra visse deler i studiet, eller om man kan klare alt med en arm/hånd?

Denne damen fikk hjernehinnebetennelse som liten og måtte amputere begge bena og en arm. Hun hadde en armstump som hun brukte. At hun har klart å bli lege er jo ikke annet en imponerende. Men hvordan gjør man det i praksis?

Skrevet

Tror du folk uten bein og med en arm er mindre intelligente enn andre ;o)

I USA har de noe som het Voc Rehab som hjelper med tilrettelegging så funksjonshemmede får tatt den utdannelsen de vil og deretter hjelper dem til å få jobb. Alle universitet har et råd for funksjonshemmede og de er ansvarlig for at universitetene gjør det de kan får at folk skal få utdannelse. Ikke alle steder er like bra men stort sett så klarer de fleste å komme inn på de universitetene hvor ting funker best.

Gjest med bare en arm
Skrevet

Tror du folk uten bein og med en arm er mindre intelligente enn andre ;o)

I USA har de noe som het Voc Rehab som hjelper med tilrettelegging så funksjonshemmede får tatt den utdannelsen de vil og deretter hjelper dem til å få jobb. Alle universitet har et råd for funksjonshemmede og de er ansvarlig for at universitetene gjør det de kan får at folk skal få utdannelse. Ikke alle steder er like bra men stort sett så klarer de fleste å komme inn på de universitetene hvor ting funker best.

''Tror du folk uten bein og med en arm er mindre intelligente enn andre ;o)''

Det var overhodet ikke det jeg spurte om det, håper du forsto det, og at det var ironi.

Men hvor mye tilrettelegging kan man få i forhold til et yrke? og hvor mye fritak kan man få?. Holder det at man kan faget i teorien, men ikke kan utføre det i praksis?

Gjest verinoca
Skrevet

Det var overhodet ikke det jeg spurte om det, håper du forsto det, og at det var ironi.

Men hvor mye tilrettelegging kan man få i forhold til et yrke? og hvor mye fritak kan man få?. Holder det at man kan faget i teorien, men ikke kan utføre det i praksis?

Jeg ville forhørt meg med legeforeningen :-)

Gjest med bare en arm
Skrevet

Jeg ville forhørt meg med legeforeningen :-)

Jeg vet faktisk ikke om kravet til å fullføre medisinstudiet er likt i Norge og USA. Det hadde vært interessant å vite. Jeg leste en roman om en jente som bare hadde en brukbar arm og som fullførte sykepleierstudiet. For meg hørtes det veldig upraktisk ut. Selve utdannelsen krever jo en del praksis. Men etter utdanning kan man jo også jobbe administrativt.

brilleslangen
Skrevet

Har ho feks spesialisert seg innenfor ett bestemt område så kan ho jo godt greie å utføre jobben selv om ho har bare en arm... Kirurg kan ho nok ikke være/bli. Men ho kan da fint være lungelege og studere og tolke røntgenbilder for å finne ut om folk har lungesykdommer for å nevne et eksempel. Regner med det er gjennomtenkt hvilken retning utdannelsen hennes har gått slik at ho er utdannet innen etområde ho kan mestre med det handikapet ho har. ellers greier ho jo også fint å lytte med stetoskop, og se i ører og hals og slike ting på pasientene... Og vurdere om det skal tas flere prøver og om pasienten evt må henvises videre...

Gjest med bare en arm
Skrevet

Har ho feks spesialisert seg innenfor ett bestemt område så kan ho jo godt greie å utføre jobben selv om ho har bare en arm... Kirurg kan ho nok ikke være/bli. Men ho kan da fint være lungelege og studere og tolke røntgenbilder for å finne ut om folk har lungesykdommer for å nevne et eksempel. Regner med det er gjennomtenkt hvilken retning utdannelsen hennes har gått slik at ho er utdannet innen etområde ho kan mestre med det handikapet ho har. ellers greier ho jo også fint å lytte med stetoskop, og se i ører og hals og slike ting på pasientene... Og vurdere om det skal tas flere prøver og om pasienten evt må henvises videre...

jeg tenkte mest på utdanningen. Når hun er ferdig kan hun selvsagt jobbe med et felt hvor hun fint kan klare seg med sin funksjonshemming. Men er det mye kan vil få problemer med i studiet når man mangler en arm?

Skrevet

Jeg er nesten sikker på at det bare gjelder amerikanske statsborgere, men det går jo an å skrive til et av de store universitetene å undersøke. Jeg vet om en med en nakkeskade som gjør at han ikke har full funksjon i armene og ikke kan gå som går på med school, Hopkins hospital i Baltimore.

Jeg ser ikke at det skulle være til hindring å ha en arm. Akkurat nå ser jeg for meg E.R hvor en av legene har bare en arm og jeg vet om et par leger her i Norge som sitter i rullestol, men som tok utdannelsen sin før de havnet her.

Jeg vet også om sykepleiere i USA i rullestol som ikke jobber administrativt, men jobber med pasienter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...