Gå til innhold

Gi bort kattunger

Anbefalte innlegg

Gjest kattemora
Skrevet

Har et kull med 5 kattunger som vi håper på å få gitt bort. Når er det best å gi de bort? Alder ca?

Gjest verinoca
Skrevet

De skal være hos pusemor til 12 mnds alder. .-)

Gjest kattemora
Skrevet

Så lenge? Vår katt var 6 uker når vi fikk henne for 2 år siden, og det har aldri vært noen problemer med det.

Skrevet

Kattungene skal være minst 10 helst 12 uker gamle. Tidligere het det seg at de måtte være 8 uker, men det har man gått bort fra for lengst.

Og etterpå steriliserer du kattemor.

Skrevet

Så lenge? Vår katt var 6 uker når vi fikk henne for 2 år siden, og det har aldri vært noen problemer med det.

Da har dere vært heldige. En katt på 6 uker er avhengig av mamman sin i flere uker ennå, det er masse den skal lære og den kan vel knapt være avvendt å die mora ved 6 ukers alder?

Gjest kattemora
Skrevet

Da har dere vært heldige. En katt på 6 uker er avhengig av mamman sin i flere uker ennå, det er masse den skal lære og den kan vel knapt være avvendt å die mora ved 6 ukers alder?

Det har aldri vært noe problem. Hun spiste selv selvfølgelig, og gikk på kattedoen sin før hun kom til oss.

Skrevet

Kattunger skal være ca 12 uker når dem gies bort ja !! 6 uker er altfor tidlig....

Hvis du googler katt , finner du masse lesestoff .

Skrevet

Kattunger bør selges.

Og de bør være hos mor i minst 8 uker, helst 12 uker. :0)

Skrevet

Enig med de andre: du bør ta litt for dem, slik at de som får dem ikke tror det er noe de kan kaste hvis de ikke liker dem eller blir lei dem. Ting oppfattes som mer verdt hvis man betaler litt for dem.... :-) Vinn-vinn situasjon: du får littegrann penger, og de kommer til noen som vil ha dem.

Enig i 12 uker, det er for at de skal være godt sosialisert ved å få oppdragelse av mor og leke med søsken før de omplasseres.

Gjest verinoca
Skrevet

Det har aldri vært noe problem. Hun spiste selv selvfølgelig, og gikk på kattedoen sin før hun kom til oss.

Det er gjeldende anbefaling fra veterinærer hvertfall. Det har like mye med sosialisering å gjøre. Og de skal ha næring fra mamman tilstrekeklig lenge.

Gjest MayLynn
Skrevet

12 UKER mener du vel ;-)

Gjest verinoca
Skrevet

12 UKER mener du vel ;-)

Ja, jeg skrev litt for fort der.. 1 år var i drøyeste laget :-)

Gjest puser er herlige
Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale å ikke gi bort kattungene før de er 12 uker gamle. Jeg har jobbet med omplassering av katter og kattunger i flere år nå. Og vi ser mye oftere problemer med kattungene som beklageligvis blir dumpet hos oss i for ung alder. Det handler om det med sosialiseringen som blir nevnt overfor her. Pluss at de trenger rett og slett mammaen sin i en lenger periode enn flere tror. Da får de en mer stabil psyke og lærer seg godt pelsstell osv... Samt at en slipper en katt med evig suttebehov. Blir de tatt fra kattemor for tidlig så fortsetter kattene ofte å sutte på alt mulig rart selv i voksen alder.

Jeg vil sterkt anbefale deg å kastrere kattepusen du har. Da slipper du å styre med å gi vekk kattunger(takk for at du ikke bare avliver de forresten), samt at du får en mer rolig katt som ikke får løpetid. I tillegg til at du får en mer rolig katt får du ikke så mange parringsklare hannkatter flyende rundt huset.

Lykke til med å gi bort kattungene. Og tenk på kattens beste og ikke bare at det er "styr" å ha kattunger hjemme.

Kastrer pusejenta di før hun blir gravid igjen :)

Skrevet

De bør være 12 uker gamle, og jeg støtter det som er sagt under her om å ta seg betalt. :-)

Og ikke minst støtter jeg et Lillemus sier om å kastrere kattemor etterpå - det er dessverre altfor mange uønskede katter i dette landet!

Hilsen lykkelig matmor til kastrert omplasseringskatt! :-)

Skrevet

Min mann fikk som barn en katt som bare var 5-6 uker gammel. Det var fordi dens mor støtte den fra seg og ikke ville ta seg va den lengfer, så man kan jo lure på om adferdsproblemene dens skyldtes adskillelsen fra mor eller de forholdene ved katten som gjorde at moren ikke ville ha den lenger. Men at katten hadde en del adferdsproblemer var ihvertfall sikkert.

Gjest verinoca
Skrevet

Det kan hende den har "problemer" med pelsstell eller andre ting som du ikke legger merke til fordi det tilhører katteverdenen. Min katt ble funnet ute da den var kanskje 5-6 uker, og han ville helt klart hatt godt av å vært lenger hos mamman sin.

Skrevet

Ikke gi dem bort før de er 12 uker gamle. Det er nok enklest å gi bort katter etter fellesferien, men satser på du greier det nå også ;)

Jeg ser noen mener du bør ta deg betalt, men her vi bor hadde vi aldri fått gitt bort kattunger om vi tok oss betalt. Altfor mange som har katter de vil gi bort :-(

Gjest Kattemamman
Skrevet

Vi mente å holde kullet tilbake til de var 12 uker, men jezes så glade vi var da de forsvant etter 10 og 11... Da var de utrolig aktive, og mora begynte å bli skikkelig drittlei dem. De var også renslige og selvspisende.

En av våre katter kom til oss da den bare var 5 uker, og det var helt klar for tidlig. Ikke greide den helt dette med kassa, ikke greide den pelsstellet og den var veldig usikker og nervøs. Stakkars pusen.

Støtter også de andre som sier at kattemor må steriliseres.

Gjest miriam K
Skrevet

8-9 uker er faktisk nok. 12 uker er for lenge. Eieren skal jo prege dem også.

Å ta betalt for katt er dødfødt. Hadde aldri betalt for katt. De står jo i hopetall på finn.no for å gi de bort. Er det renraset så er det jo noe annet, men vanlige katter, nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...