Gå til innhold

Sprer Eia rasisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man sammenligner ikke bare folkegrupper "som har bodd på hver sin side av samme gate", men folkegrupper som har hatt vesentlig forskjellige vilkår, kultur, forhold til utdanning, og mye annet, i flere generasjoner.

Jeg ville ikke visst hvordan jeg skulle begynne å teste noe slikt.

Med vennlig hilsen

Da er det godt at kvalifiserte folk gjør de jobbene, og ikke du...

Skrevet

Da er det godt at kvalifiserte folk gjør de jobbene, og ikke du...

Poenget er dog at man debatterer hvor godt kvalifiserte de er til å lage kultur-uavhengige tester. Svaret er sannsynligvis "ikke så veldig".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Poenget er dog at man debatterer hvor godt kvalifiserte de er til å lage kultur-uavhengige tester. Svaret er sannsynligvis "ikke så veldig".

Med vennlig hilsen

Jeg er enig i at det må være vanskelig. Men mange forskere mener de har ganske kulturnøytrale tester. Og når de finner så store forskjeller i resultatene som det som nevnes i programmet, er det etter min mening interessant å debattere om hele forskjellen er kulturelt betinget, eller om det kan være noe biologisk også. Jeg kan altfor lite til å konkludere, men å være bastant her tror jeg er dumt. (Begge veier)

Skrevet

Jeg er enig i at det må være vanskelig. Men mange forskere mener de har ganske kulturnøytrale tester. Og når de finner så store forskjeller i resultatene som det som nevnes i programmet, er det etter min mening interessant å debattere om hele forskjellen er kulturelt betinget, eller om det kan være noe biologisk også. Jeg kan altfor lite til å konkludere, men å være bastant her tror jeg er dumt. (Begge veier)

Jeg er enig med deg, men legg merke til at jeg *ikke* påstår at IQen er identisk; det jeg påpeker er at ikke bare kan ikke vi konkludere, men jeg påstår at forskerne ikke kan heller.

For å sette det i perspektiv - forskere debatterer fremdeles (uten noen 100% konklusjon) hvorvidt homofili er genetisk, eller annet. Det burde jo være *veldig* mye enklere å finne ut av enn å finne ut hvordan man skal sammenligne IQ mellom folk som har helt forskjellig bakgrunn (som er noe man ikke kan måle).

Selvsagt vil jeg lytte hvis noen sier de kan sammenligne, men jeg er i utgangspunktet ekstremt skeptisk til at man kan gjøre det. Og det er helt uavhengig av om testene viser identisk IQ. Jeg tror bare ikke man kan måle nøyaktig nok.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hørte nettopp en dame på radioen fra SOS rasisme som mente at det ikke var galt å studere eller diskutere ulikheter mht biologi og miljø, men at det var selve 'settingen' i dette programmet de mente var problemet. det at dette er et underholdningsprogram der man bare såvidt touch'er problemstillingen uten å gå i dybden var et problem, mente hun.

Gjest kahloli
Skrevet

Den forskjellen (om det er noen) har KUN miljøbakgrunn. Afroamerikanere er ofte fattigere enn hvite amerikanere (eller annen etnisk bakgrunn) Og de diskrimineres oftere både medjobb, skole, bosted etc.

At en forsker sier det gjør det ikke sant. Kanskje han forskeren er rasist?

(Har ikke sett programmet)

Tror ikke en dritt på at svarte skal ha lavere IQ enn hvite.

Meget skeptisk. Dette er det kun en forsker som har arbeidet med her eller?

Enda mer grunn til å være skeptisk....

Eia sprer ikke rasisme synes jeg, men klart slike ting er litt farlige dersom folk ikke har vett til å stille seg kritisk til slike undersøkelser..det gjenstår jo å se om ikke Eia også tar frem andre aspekter/synspunkter i programmet da.

Skjønner hva Sør mener. De fleste i Amerika er nok kjent med symboler, penn og papir, men fattigdommen hos de svarte kan gi begrensninger tenker jeg...foreldre som stimulerer barna, god skole..andre symboler og oppgaver kan dermed kanskje fremstå enklere/vanskeligere alt etter hvor man er fra?

Gjest HIlsen en psykolog
Skrevet

Det er en kjent sak innenfor psykologien at det er vanskelig å lage såkalte "kultur-frie" intelligenstester. Selvsagt vil man en fra ikke-vestlig kultur få lavere intelligensskåre enn en fra vestlig kultur, når man bruker en intelligenstest basert på vestlig kultur. Og omvendt.

Skrevet

Det er en kjent sak innenfor psykologien at det er vanskelig å lage såkalte "kultur-frie" intelligenstester. Selvsagt vil man en fra ikke-vestlig kultur få lavere intelligensskåre enn en fra vestlig kultur, når man bruker en intelligenstest basert på vestlig kultur. Og omvendt.

Svarte amerikanere er ikke akkurat fra en annen kultur.

Skrevet

Svarte amerikanere er ikke akkurat fra en annen kultur.

Det avhenger ganske mye om hvordan man definerer "kultur", ev. "subkultur". USA er veldig delt etter befolkningsgrupper - mye mer enn f. eks. Brasil.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg syns programmet fremstilte temaet på en god måte. Jeg tenker at vi ikke må være så redde for å sette fingeren på forskjellene, det viktige er hvordan vi anvender kunnskapen om at de er der.

Et individ er jo uansett et individ, selv om det overordnet sett tilhører en gruppering. En av forskerne i programmet sa dette på en god måte syns jeg.

Skrevet

''Hvordan vil du lage en IQ-test som er rettferdig både for folk i Norge og for aboriginees i Australia?''

Hvorfor skulle det vært noe problem?

Hehe, nå så jeg plutselig for meg at du skulle lukte vann på en IQ test laget av aborginerne ;o)

Skrevet

"Men er det rasisme hvis det er fakta?"

Eventuell rasisme oppstår når man påstår eller antyder proporsjonalitet mellom menneskeverd og IQ, eller er nedlatende mot befolkningsgrupper med svake resultat.

På de første IQ-testene fikk menn forholdsvis høyere score enn kvinner. (Testene ble endret og resultatene ble ganske like for begge kjønn.) På den tiden ville det vært en smal sak å utnytte dette på en arrogant måte overfor kvinner. Ikke akkurat smakfullt altså. Det samme gjelder egentlig både ulikheter mellom individer og ulike slags befolkningsgrupper.

Skrevet

Å formidle synspunkter som enkelte har arbeidet mye med og mener er et saklig tilskudd til debatten -er ikke rasisme. Det kan like gjerne tas til inntekt for "demokratisk meningsutveklsing".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...