Gå til innhold

forbudt å ikke bruke blinklys i rundkjøring?

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Den situasjonen du beskriver der, med å ligge bak en som kjører for sakte, og dermed kjøre forbi til høyre, fikk jeg på muntlig eksamen i trafikkteori (valgfag på videregående). Jeg svarte som deg, og fikk beskjed etterpå av både sensor og eksaminator at jeg ville blitt belønnet med 3000 i bot av onkel Blå, om de hadde sett det... Å bare gjøre det i teorien, slik som meg, kostet meg en karakter til eksamen ;-)

Om trafikkflyten er bedre i høyre felt, så er det fullstendig lovlig! Regnes det som forbikjøring, er det ulovlig!

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

7

• Lillemus

6

• morsan

5

• candyqueen_83

5

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion
Skrevet

Er blitt noen år siden jeg tok lappen. Jeg fikk ikke mange feil på teoriprøven men reagerte på at jeg ikke fikk vite hva jeg hadde svart feil på. Siden jeg hadde feil ville jeg gjerne vite hva slik at jeg ikke kjørte feil i trafikken. Men det fikk jeg altså ikke. Hvordan reglene er nå vet jeg ikke.

Forøvrig skal du blinke i rundkjøring.

Da jeg tok lappen, ble vi tatt inn til en av biltilsynes lærere, og vi ble fortalt hvor vi feilet;)

Det var i 1982;)

Skrevet

Den situasjonen du beskriver der, med å ligge bak en som kjører for sakte, og dermed kjøre forbi til høyre, fikk jeg på muntlig eksamen i trafikkteori (valgfag på videregående). Jeg svarte som deg, og fikk beskjed etterpå av både sensor og eksaminator at jeg ville blitt belønnet med 3000 i bot av onkel Blå, om de hadde sett det... Å bare gjøre det i teorien, slik som meg, kostet meg en karakter til eksamen ;-)

Jeg mener fremdeles at så lenge jeg ikke skifter felt igjen etterpå så er det ikke ulovlig å kjøre forbi på høyre side. Men jeg ser ikke bort fra at politiet ville sagt noe annet. :o)

Skrevet

Men det er ikke forbudt at den som ligger i høyre felt har større hastighet enn den som ligger i venstre felt. Det er ikke slik at du må bremse dersom du tar igjen en som ligger i venstre felt...,-)

Og så er det heller ikke forbudt å skifte felt som sådan.

Men du kan altså ikke skifte felt til høyre, kjøre raskere enn bilen i venstre og så skifte tilbake til venstre felt igjen når du har passert den andre bilen :-)

Gjest føreort
Skrevet

Da jeg tok lappen, ble vi tatt inn til en av biltilsynes lærere, og vi ble fortalt hvor vi feilet;)

Det var i 1982;)

Dette var vel i 2002 eller 2003. Håper de har endret det tilbake til slik det var i 1982, synes det høres mye mer fornuftig ut. Da lærer man av feilene sine.

hidi, the scorpion
Skrevet

Dette var vel i 2002 eller 2003. Håper de har endret det tilbake til slik det var i 1982, synes det høres mye mer fornuftig ut. Da lærer man av feilene sine.

Absolutt! Og vi fikk en sjanse til å forsvare de feila vi hadde, på en logisk måte, og det ble tatt i betrektning;)

Jeg hadde fire feil, syv var automatisk godkjent, men alle som hadde èn feil eller mer ble innkalt til samtale! Absolutt betryggende, og kan anbefales;)

Gjest føreort
Skrevet

Absolutt! Og vi fikk en sjanse til å forsvare de feila vi hadde, på en logisk måte, og det ble tatt i betrektning;)

Jeg hadde fire feil, syv var automatisk godkjent, men alle som hadde èn feil eller mer ble innkalt til samtale! Absolutt betryggende, og kan anbefales;)

Når jeg tok den satt vi på data., Mange ulike versjoner av teoriprøven så den som satt ved siden hadde ikke hatt samme test som en selv. Man kunne uansett ikke se skjermen til den sidemann, men ved å ha flere versjoner så hjalp det ikke om man skulle klare å se på sidemannen.

Husker ikke hvor mange spørsmål det var. Tror det var mellom 30 og 40 et sted. På hvert spm var det mange alternativer. Man kunne få flere feil på samme spørsmål. Noen ganger var det mer enn ett riktig svar, krysset du bare av på ett sted fikk du feil for den andre riktige. Og man fikk feil dersom man svarte feil selvfølgelig. Kunne få 5 feil på samme spørsmål tror jeg de sa, skal ikke si at det var 5 helt sikkert, men det var rundt der. Når man var ferdig trykket man og fikk opp resultatet med en gang. 11 feil fikk jeg.

Gjest Elextra
Skrevet

Når jeg tok den satt vi på data., Mange ulike versjoner av teoriprøven så den som satt ved siden hadde ikke hatt samme test som en selv. Man kunne uansett ikke se skjermen til den sidemann, men ved å ha flere versjoner så hjalp det ikke om man skulle klare å se på sidemannen.

Husker ikke hvor mange spørsmål det var. Tror det var mellom 30 og 40 et sted. På hvert spm var det mange alternativer. Man kunne få flere feil på samme spørsmål. Noen ganger var det mer enn ett riktig svar, krysset du bare av på ett sted fikk du feil for den andre riktige. Og man fikk feil dersom man svarte feil selvfølgelig. Kunne få 5 feil på samme spørsmål tror jeg de sa, skal ikke si at det var 5 helt sikkert, men det var rundt der. Når man var ferdig trykket man og fikk opp resultatet med en gang. 11 feil fikk jeg.

''Når jeg tok den satt vi på data''

Skjønner jeg tok førerkort langt tilbake i et annet årtusen :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Fikk du "lappen"?

Gjest føreort
Skrevet

''Når jeg tok den satt vi på data''

Skjønner jeg tok førerkort langt tilbake i et annet årtusen :-)

Jeg tok den i '03 eller '04, tror de nettopp hadde begynt med det da. Veldig praktisk. Bortsett fra at man ikke fikk vite hva som var feil.

Skrevet

Jeg tok den i '03 eller '04, tror de nettopp hadde begynt med det da. Veldig praktisk. Bortsett fra at man ikke fikk vite hva som var feil.

Jeg tok også førerkort i et år som slutter på 4...;-)

Gjest føreort
Skrevet

Regner med at det var på data ;o)

Gjest føreort
Skrevet

Fikk du "lappen"?

Ja, med god margin. Tror man kunne ha 35 eller 39 feil (et sted der) før man strøk. Så 11 feil var faktisk langt under gjennomsnittet :)

Skrevet

Regner med at det var på data ;o)

..he he... Det var vel på steinplater, såvidt jeg husker. :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, med god margin. Tror man kunne ha 35 eller 39 feil (et sted der) før man strøk. Så 11 feil var faktisk langt under gjennomsnittet :)

Så gratulasjoner er på sin plass;)))

Gjest føreort
Skrevet

Så gratulasjoner er på sin plass;)))

Takker og bukker ;o)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Du skal kun bruke blinklys når du skal ut av rundkjøringen.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Og begynner på 8? Jeg også:-)

Skrevet

Det var i 1982;)

Med hest og kjerre? :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du skal kun bruke blinklys når du skal ut av rundkjøringen.

''Du skal kun bruke blinklys når du skal ut av rundkjøringen.''

Det er ikke feil å blinke seg rundt i rundkjøringen heller, for å vise at du _ikke_ skal ut av den ennå.. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...