Gå til innhold

forbudt å ikke bruke blinklys i rundkjøring?

Anbefalte innlegg

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Når jeg tok den satt vi på data., Mange ulike versjoner av teoriprøven så den som satt ved siden hadde ikke hatt samme test som en selv. Man kunne uansett ikke se skjermen til den sidemann, men ved å ha flere versjoner så hjalp det ikke om man skulle klare å se på sidemannen.

Husker ikke hvor mange spørsmål det var. Tror det var mellom 30 og 40 et sted. På hvert spm var det mange alternativer. Man kunne få flere feil på samme spørsmål. Noen ganger var det mer enn ett riktig svar, krysset du bare av på ett sted fikk du feil for den andre riktige. Og man fikk feil dersom man svarte feil selvfølgelig. Kunne få 5 feil på samme spørsmål tror jeg de sa, skal ikke si at det var 5 helt sikkert, men det var rundt der. Når man var ferdig trykket man og fikk opp resultatet med en gang. 11 feil fikk jeg.

jeg trodde at alle de som satt i samme rom hadde samme prøve som meg. Men ved nærmere ettertanke så ser jeg at det kunne blitt problematisk, da folk som var ferdige med prøven ville sagt til folk som skulle ta prøven hva spørsmålene gikk ut på.

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

7

• Lillemus

6

• morsan

5

• candyqueen_83

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Du skal kun bruke blinklys når du skal ut av rundkjøringen.''

Det er ikke feil å blinke seg rundt i rundkjøringen heller, for å vise at du _ikke_ skal ut av den ennå.. :o)

Det er sant. :o) Men hadde vært enklere om alle hadde blinket seg UT alltid! :o) Da hadde det ikke vært noen tvil.. man ser jo hvilken fil folk ligger i og da, men mange som bare vrenger over felt midt i rundkjøringa. Også er det en del tullinger som blinker feil, så det blir bare kaos... For tidlig eller for seint, feil side eller inge blink :) Skal ikke være enkelt.. hehe.. skjønner ikke at det skal være så sinnsykt vanskelig å blinke seg ut på riktig sted jeg da men..

Skrevet

Det er sant. :o) Men hadde vært enklere om alle hadde blinket seg UT alltid! :o) Da hadde det ikke vært noen tvil.. man ser jo hvilken fil folk ligger i og da, men mange som bare vrenger over felt midt i rundkjøringa. Også er det en del tullinger som blinker feil, så det blir bare kaos... For tidlig eller for seint, feil side eller inge blink :) Skal ikke være enkelt.. hehe.. skjønner ikke at det skal være så sinnsykt vanskelig å blinke seg ut på riktig sted jeg da men..

''skjønner ikke at det skal være så sinnsykt vanskelig å blinke seg ut på riktig sted jeg da men..''

Jeg tør ikke kjøre inn i en rundkjøring før det er helt tydelig at bilen som kommer fra venstre faktisk skal ut til venstre for meg - har opplevd flere ganger at vedkommende blinker seg ut en utkjøring for tidlig! Så jeg stoler overhodet ikke på blinklyset alene.

Gjest Tatjana
Skrevet

''skjønner ikke at det skal være så sinnsykt vanskelig å blinke seg ut på riktig sted jeg da men..''

Jeg tør ikke kjøre inn i en rundkjøring før det er helt tydelig at bilen som kommer fra venstre faktisk skal ut til venstre for meg - har opplevd flere ganger at vedkommende blinker seg ut en utkjøring for tidlig! Så jeg stoler overhodet ikke på blinklyset alene.

Men tenk så lettvint det hadde vært om alle brukte blinklyset riktig da.

Her langt ute på bygda er det ikke rundkjøringer, men folk dropper jo blinklyset i kryss og ved avkjørsler. Ser ut som mange tror medtrafikantene er tankelesere.

Gjest Elextra
Skrevet

Er blitt noen år siden jeg tok lappen. Jeg fikk ikke mange feil på teoriprøven men reagerte på at jeg ikke fikk vite hva jeg hadde svart feil på. Siden jeg hadde feil ville jeg gjerne vite hva slik at jeg ikke kjørte feil i trafikken. Men det fikk jeg altså ikke. Hvordan reglene er nå vet jeg ikke.

Forøvrig skal du blinke i rundkjøring.

''Forøvrig skal du blinke i rundkjøring''

Akkurat det er det vel ingen uenighet om, men spørsmålet er vel heller om man skal blinke både på vei inn og ut eller bare på vei ut.

Se forøvrig link jeg la ut lengre ned i tråden: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer

Gjest føreort
Skrevet

''Forøvrig skal du blinke i rundkjøring''

Akkurat det er det vel ingen uenighet om, men spørsmålet er vel heller om man skal blinke både på vei inn og ut eller bare på vei ut.

Se forøvrig link jeg la ut lengre ned i tråden: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer

Jeg har ikke lest tråden, og slik jeg forstod trådstarters spørmål gjaldt det blinklys når man var i rundkjøringen. Regner med at korrekt svar står et sted i tråden.

Annonse

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Men tenk så lettvint det hadde vært om alle brukte blinklyset riktig da.

Her langt ute på bygda er det ikke rundkjøringer, men folk dropper jo blinklyset i kryss og ved avkjørsler. Ser ut som mange tror medtrafikantene er tankelesere.

Hadde vært interessant om man fikk deltakerne i "den sjette sans" til å kunne forutsi hvor bilførerne skulle i rundkjøringen uten å bruke blinklys, det hadde vært festlig ;)

Gjest Tatjana
Skrevet

Hadde vært interessant om man fikk deltakerne i "den sjette sans" til å kunne forutsi hvor bilførerne skulle i rundkjøringen uten å bruke blinklys, det hadde vært festlig ;)

Ja, det var jammen meg en ide! Har du vurdert å ringe TVNorge (eller hvem som har det programmet) og foreslå det?

Det måtte da være den ultimate testen på om de virkelig var synske.

;-)

candyqueen_83
Skrevet

Farten har ikke noe å si da :)

Forbikjøring betyr ikke å kjøre fortere enn biler som ligge hverken til høyre eller ventre for deg i andre felt.

Forbikjøring er når du foretar skifte til et annet felt, for så å legge deg tilbake i det opprinnelige feltet etter å ha passert en eller flere av bilene du først lå bak.

For å kjøre forbi andre biler så må jo farten være høyere enn bilen du skal forbi har.

candyqueen_83
Skrevet

''Nei, du kan ikke bruke høyre felt som et forbikjøringsfelt som i at du øker farten mye for å komme forbi bilen til venstre for deg.''

Hvis jeg ligger bak en bil som tviholder på venstrefeltet og i tillegg ligger under fartsgrensa så legger jeg meg ut til høyre og kjører forbi - i alle fall der jeg faktisk fortsetter i høyre felt i og med at det er venstre felt som går inn i høyre der feltene smelter sammen til ett.

De "morsomste" er jo de som ligger 10 km/t under fartsgrensa helt til det blir to felt, da gir de jernet som om de hadde fanden i helene så ingen har sjangs til å komme forbi for så å legge seg 10 km/t under igjen når det har blitt ett felt... Jada, har opplevd det også.

Ja, det er mange raringer i trafikken. Men jeg tror ikke man har lov til å peise på i høyrefeltet selv om bilen i venstre fil ligger under fartsgrensa? Men det er noe jeg innbiller meg da. Kan godt være det er lov å kjøre i fartsgrensa nå.

Skrevet

Ja, det er mange raringer i trafikken. Men jeg tror ikke man har lov til å peise på i høyrefeltet selv om bilen i venstre fil ligger under fartsgrensa? Men det er noe jeg innbiller meg da. Kan godt være det er lov å kjøre i fartsgrensa nå.

Hvis man ikke skal skifte felt etterpå har man helt klart lov til å kjøre forbi den i venstre felt om man holder fartsgrensa og den i venstre kjører langt under. Det er felt-skiftene som ikke er tillatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...