Gå til innhold

vepsefobi

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men hva slags person med en ekte fobi er det som ville tørre å oppsøke hjelp, når man vet at behandlingen er eksponeringsterapi?

Hilsen ei med edderkoppfobi

Poenget er at eksponeringen alltid skjer på et nivå som pasienten tåler.

Tenk deg graden av angst på en skala fra 0 - 10 der 10 er høyest.

Sammen med pasienten finner en den riktige eksponering som i dag gir en angst på 3-4.

Dette kan f.eks. være å se på et sort/hvitt bilde av en edderkopp.

Dette gjentas inntil en ikke lenger får mer angst enn 0-1 av denne eksponeringen.

Deretter eksponerer en med noe som nå gir 3-4 i angst. Nå kan dette være å ta på det samme bildet eller holde det inntil seg.

Slik fortsetter en med eksponering på lavt angstnivå inntil en når målet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34573-vepsefobi/page/2/#findComment-134013
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med puck. Dessuten tror jeg ikke det nytter med veps,eksponering og meg i samme setning...Det betyr jo at jeg må i nærheten av de....Og det er ikke aktuelt uten beroligende midler.(Og da får jeg jo et nytt problem.)

Liker tanken på hypnose bedre.

Jeg har hørt at hypnose KAN hjelpe,det koster ca 4-500kr.gangen,og man må regne med 40 ganger,man får ingen garanti,så da vet jeg ikke.

Det var godt og høre at vi er mange.Edderkopper kan man lære seg å ta på,men en veps stikker jo...Dessuten er det bier de bruker i terapi,men det er IKKE det samme som veps.Jeg både hører og ser veps før andre,hører også forsjell på veps,humler,bier o.l.

Lei av at folk ler?Nei det er greit for meg,men når folk blir irritert og sint,er det verre.Dette er virkelig et handicap,som styrer livet mitt.Denne tiden er verst,for nå er de halvdøde,med bena hengende-nei nå blir jeg kvalm,må slutte å skrive.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34573-vepsefobi/page/2/#findComment-134108
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...