Gjest Mariannee80 Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Jeg sender inn denne forespørselen på vegne av min mor. Hun er i slutten av femtiårene, i god fysisk form, men har vært plaget med ekstrem kvalme i over fire år. Hun spiser forholdsvis sunt, røyker ikke og er svært måteholden med alkohol. Til tider er hun helt paralysert av kvalmen, og blir svært utmattet. For øvrig spyr hun aldri. Hun har testet ut det meste; antidepressiva, ulike preparat mot kvalme, ultralyd, gastroskopi, MR, homøopati, akupunktur, håndspålegger, psykolog, psykiater (kognitiv terapi), samt the lightning process kurset. Hun ble mildt sagt veldig dårlig av antidepressivaen, selv om hun tok ”barnedose”. Ulike typer har blitt brukt. Det har blitt testet om hun er overømfintlig for ulike type medisiner, men fikk ikke noe entydig svar. Hun har lavt stoffskifte og tar vanlig medisin for dette. Hun har ikke fått noen diagnose i løpet av denne tiden. Symptomene kan tyde på ME, men legene er skeptiske og skylder på angst og stress. Det nevnes at hun antar at hun ”møtte veggen” for ca fire år siden. I løpet av lengre periode jobbet hun mye overtid, trente og tok seg av en dement mor. Ting tyder på at mye gjennom livet har ballet på seg og utløst denne ukjente lidelsen (alenemor, typisk veldig oppofrende og ønsker å tilfredsstille alle). Hun har i løpet av fire års perioden vært til tider 100 % sykemeldt, aktiv sykemelding etc. For tiden sliter hun seg på jobb fire dager i uken, halv dag. Dermed bruker hun alle kreftene på jobb, og klarer ikke gjøre noe mer disse dagene. Helgene bruker hun da på å ta seg inn igjen. Likevel, kan dette forklares med angst og stress? Det merkelige er at kvalmen er mest intens om morgenen, men kan avta utover dagen. På kveldene kan hun være i noenlunde form. Andre dager vedvarer kvalmen med samme intensitet hele dagen. Hun var for øvrig ikke deprimert før hun ble kvalm, men legen anbefalte som vanlig antidepressiva. Fastlegen har gitt opp og utreder henne ikke ytterligere. Noe må vel kunne gjøres? Ifølge ulike debattinnlegg kan remeron og trifalon brukes mot kvalme. Noen meninger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345785-ekstrem-kvalme-i-flere-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ijlk Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Det høres ut som din mor er sliten etter et liv der hun har gitt mye. Kvalmen du beskriver får meg til å tenke på angst. Men andre fysiologiske sykdommer kan også gi kvalme. Er hun ordentlig utredet for ulike plager som kan gi kvalme? Dere kan eventuelt lete selv på nettet etter ulike mulige årsaker og kreve å bli utredet av spesialister for dette. Innlegget ditt får meg ikke til å tenke ME, selv om jeg ikke kan utelukke dette. Har hun flere symptomer da? ME gir mange symptomer som til dels er invaliserende, i alle fall for en periode. Der en føler en ekstrem utmattelse med bl.a lys-og lydskyhet, hodepine osv, og der en i store perioder er sengeliggende. Det høres ut som om hun kan ha møtt veggen og er utslitt, men jeg tror ikke hun har mange nok symptomer til at jeg vil kalle det ME eller utmattelsessyndrom. Du skriver at hun har gått til psykolog, har hun utmattelsessymptom burde psykologen ha utredet henne for dette eller i alle fall snakket om symptomene hennes som et ledd i en utmattelse. Noen mennesker kan få div psykosomatiske plager som er vanskelig å diagnotisere. Kanskje hun burde vurdere å få en viss sykemeldingsprosent over lang tid så hun slipper å slite seg ut og da prøve å hente seg inn igjen. Eller om hun kan ta ut en eller to ferieuker og rett og slett ta seg en ferie. Men for meg høres det ut som en kronisk slitenhet, og hun burde kanskje etter hvert vurdere å gå ned i stilling eller eventuelt bli delvis ufør. Hvis det er ME burde en gå til psykolog for å få hjelp til å komme seg igjen bl.a med lystbetonte aktiviteter og gradvis større arbeidsbelastning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345785-ekstrem-kvalme-i-flere-%C3%A5r/#findComment-2935388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Kvalme er noe som kan bli som tvangstanker. Dette har jeg erfart på to måter. Den første gangen var da jeg var 14-15 år, så var jeg så redd for å spy att jeg sov med bøtte o.l. Dette er en ganske vanlig fobi. Den andre perioden kom det tvangstanker om brekninger, og brekningsrefleksen min ble så sterk att jeg omtrent brakk meg når jeg spiste ting jeg liker o.l. Jeg brakk meg og mye. Dette var helt psykisk. For meg hjalp zyprexa. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345785-ekstrem-kvalme-i-flere-%C3%A5r/#findComment-2935703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verinoca Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Det høres ut som din mor er sliten etter et liv der hun har gitt mye. Kvalmen du beskriver får meg til å tenke på angst. Men andre fysiologiske sykdommer kan også gi kvalme. Er hun ordentlig utredet for ulike plager som kan gi kvalme? Dere kan eventuelt lete selv på nettet etter ulike mulige årsaker og kreve å bli utredet av spesialister for dette. Innlegget ditt får meg ikke til å tenke ME, selv om jeg ikke kan utelukke dette. Har hun flere symptomer da? ME gir mange symptomer som til dels er invaliserende, i alle fall for en periode. Der en føler en ekstrem utmattelse med bl.a lys-og lydskyhet, hodepine osv, og der en i store perioder er sengeliggende. Det høres ut som om hun kan ha møtt veggen og er utslitt, men jeg tror ikke hun har mange nok symptomer til at jeg vil kalle det ME eller utmattelsessyndrom. Du skriver at hun har gått til psykolog, har hun utmattelsessymptom burde psykologen ha utredet henne for dette eller i alle fall snakket om symptomene hennes som et ledd i en utmattelse. Noen mennesker kan få div psykosomatiske plager som er vanskelig å diagnotisere. Kanskje hun burde vurdere å få en viss sykemeldingsprosent over lang tid så hun slipper å slite seg ut og da prøve å hente seg inn igjen. Eller om hun kan ta ut en eller to ferieuker og rett og slett ta seg en ferie. Men for meg høres det ut som en kronisk slitenhet, og hun burde kanskje etter hvert vurdere å gå ned i stilling eller eventuelt bli delvis ufør. Hvis det er ME burde en gå til psykolog for å få hjelp til å komme seg igjen bl.a med lystbetonte aktiviteter og gradvis større arbeidsbelastning. ''Hvis det er ME burde en gå til psykolog for å få hjelp til å komme seg igjen bl.a med lystbetonte aktiviteter og gradvis større arbeidsbelastning.'' Har man ME skal man ikke gradvis øke arbeidsbelastningen nei, men tilpasse den etter evner. Økte belastninger medfører gjerne tilbakefall, dette er en av kardinalsymptomene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345785-ekstrem-kvalme-i-flere-%C3%A5r/#findComment-2935709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verinoca Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Eneste medikament jeg kjenner til mot kvalme er Afipran. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345785-ekstrem-kvalme-i-flere-%C3%A5r/#findComment-2935710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
reell Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 Gjest Mariannee80 skrev (På 15.4.2010 den 22.24): Jeg sender inn denne forespørselen på vegne av min mor. Hun er i slutten av femtiårene, i god fysisk form, men har vært plaget med ekstrem kvalme i over fire år. Hun spiser forholdsvis sunt, røyker ikke og er svært måteholden med alkohol. Til tider er hun helt paralysert av kvalmen, og blir svært utmattet. For øvrig spyr hun aldri. Hun har testet ut det meste; antidepressiva, ulike preparat mot kvalme, ultralyd, gastroskopi, MR, homøopati, akupunktur, håndspålegger, psykolog, psykiater (kognitiv terapi), samt the lightning process kurset. Hun ble mildt sagt veldig dårlig av antidepressivaen, selv om hun tok ”barnedose”. Ulike typer har blitt brukt. Det har blitt testet om hun er overømfintlig for ulike type medisiner, men fikk ikke noe entydig svar. Hun har lavt stoffskifte og tar vanlig medisin for dette. Hun har ikke fått noen diagnose i løpet av denne tiden. Symptomene kan tyde på ME, men legene er skeptiske og skylder på angst og stress. Det nevnes at hun antar at hun ”møtte veggen” for ca fire år siden. I løpet av lengre periode jobbet hun mye overtid, trente og tok seg av en dement mor. Ting tyder på at mye gjennom livet har ballet på seg og utløst denne ukjente lidelsen (alenemor, typisk veldig oppofrende og ønsker å tilfredsstille alle). Hun har i løpet av fire års perioden vært til tider 100 % sykemeldt, aktiv sykemelding etc. For tiden sliter hun seg på jobb fire dager i uken, halv dag. Dermed bruker hun alle kreftene på jobb, og klarer ikke gjøre noe mer disse dagene. Helgene bruker hun da på å ta seg inn igjen. Likevel, kan dette forklares med angst og stress? Det merkelige er at kvalmen er mest intens om morgenen, men kan avta utover dagen. På kveldene kan hun være i noenlunde form. Andre dager vedvarer kvalmen med samme intensitet hele dagen. Hun var for øvrig ikke deprimert før hun ble kvalm, men legen anbefalte som vanlig antidepressiva. Fastlegen har gitt opp og utreder henne ikke ytterligere. Noe må vel kunne gjøres? Ifølge ulike debattinnlegg kan remeron og trifalon brukes mot kvalme. Noen meninger? kom over dette innlegget i min desperate søken etter svar på nøyaktig samme problemstilling. Om du ser dette: fikk din mor hjelp? ble hun bedre? og fikk hun en diagnose? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345785-ekstrem-kvalme-i-flere-%C3%A5r/#findComment-4054042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.