Gå til innhold

Sykdomsangst (litt langt)


Gjest Hamax

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en en mann på 38 år. I flere år har jeg vært plaget med en overdreven frykt for å bli/være alvorlig syk, og da er det spesielt kreft jeg tenker på. Stort sett har angsten vært der i perioder. Det kunne være en uke eller to, hvor tankene mine kretset rundt kreftsykdom. Jeg følte etter symptomer og ble ekstremt redd for den minste forandring (magesmerter, kløe, føflekker etc.) veide meg også flere ganger om dagen, fordi jeg hadde hørt at vekttap var et faresignal for kreftsykdom. Ja, jeg var i grunnen helt overbevist om at jeg hadde kreft. Stort sett gikk denne frykten over av seg selv etter en uke eller to.

Så skjedde det en forandring. I november i fjor fikk jeg det for meg at en føflekk jeg hadde på halsen så litt mistenkelig ut. Jeg søkte etter informasjon på forskjellige helsesteder på nettet, og ble etterhvert helt sikker på at det var uhelbredelig føflekkreft. Jeg gikk til legen og fikk den fjernet, den ble undersøkt, og alt var bra. Etter et par uker følte jeg litt smerter i magen. Søkte igjen etter informasjon på Internett, og så var jeg i gang. Helseangsten tok helt overhånd. Klarte ikke å tenke på noe annet enn at jeg hadde kreft. Surfet på helsetjenester dagen lang, og var overbevist om at jeg ikke hadde lenge igjen. Dette gikk selvsagt ut over både kone og barn. Til slutt følte jeg meg tvunget til å oppsøke lege. Fikk snakket ut om min helseangst, tok en vanlig generell helsekontroll uten at noe galt ble funnet, og fikk henvisning til psykolog. Har nå gått i jevnlig terapi siden mars, og begynner å se litt lys i tunnelen. Men jeg har nok et stykke igjen enda.

Det første jeg fikk beskjed om var å kutte ut surfingen min på helsetjenester, dette gjorde bare vondt verre mente psykologen, og jeg tror faktisk han har rett.

Selv om Dr. Online, Nettdoktor og andre er utmerkede nettjenester, kan det umulig være bra for oss med hypokondriske trekk å lese til øyet blir stort og vått om alle mulige symptomer og sykdommer vi kan pådra oss. Og jeg syns det går fram av en del av spørsmålene i forum at det er en del som sliter med det samme som meg i større eller mindre grad.

Det jeg egentlig prøver å si er at jeg vil anbefale alle å ta livet som det kommer. Ingen har noen garanti for ikke å bli syk. Men det hjelper ikke noe særlig å gå og være redd hele livet heller.

Lær deg å skille mellom ting som er bagateller og ting du bør gå til legen med. Alle mennesker føler symptomer på noe innimellom, men man behøver ikke å tenke det værste med en gang..?

Lev livet. Fremtiden er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig bra innlegg, Hamax.

Det du skriver er helt sant, alt som er medisinsk litteratur kan være en felle for personer som er litt disponerte for sykdomsangst.

På samme måte som at Dagsrevyen kan trigge katastrofefølelse hos enkelte andre.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Knut-Erik Ånensen

Til Hamax ang sykdomsangst

Etter å ha lest igjennom sykehistorien din høres det ut som du endelig har fått riktig behandling- dvs behandling hos psykolog av din angst for å bli syk.

Dette fenomenet er nok heldigvis ikke spesielt utbredt i så vid forstand som du har opplevet det, men alle individer går med en viss grad av redsel for å bli alvorlig syk.

Hovedinformasjonen som gies f eks på Doktor online er av mer

informativ og veiledende karakter, og jeg tror ikke det øker sykdomsangsten hos de fleste av oss.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Knut-Erik Ånensen, allmennlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...