Gjest Traumatisert uten å forstå det? Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 For å gjøre en lang historie kort, så har jeg vært ute av arbeidsmarkedet i snart 3 år og har etterhvert fått "diagnosen" for anspente muskler i stort sett hele kroppen. Av type har jeg gjennom hele livet blåst av fysisk smerte inntil en viss grad, jeg elsker å trene/være i aktivitet, og har nok ikke vært flink nok til å la småskader leges osv. I tillegg hadde jeg i en periode over flere år en veldig, veldig stressende jobb, med mye reising, jobbing på hoteller/på tog/på buss osv., og det var til slutt dette som dytta meg over i sykemelding. Jeg har vært til flere fysioterapeuter, men bare èn har greid å løse opp i spenningene. Dessverre var dette en fysioterapeut uten refusjonsavtale, så da jeg gikk over på rehabiliteringspenger (nå Arbeidsavklaringspenger) hadde jeg ikke lenger økonomi til å fortsette der. De andre fysioterapeutene har jobbet helt annerledes enn den som jeg opplevde at fungerte, og alle disse andre har etter 8-10 behandlinger begynt å snakke om at jeg kanskje har noen psykiske plager som "sitter i kroppen". Jeg er 40 år, og jeg har riktignok opplevd litt forskjellig gjennom livet; en voldelig stefar (ikke mot meg, riktignok), kontakten med min mor er brutt siden hun valgte han framfor meg og jeg har mistet et barn. Min biologiske far har aldri vært på banen mer enn svært "dann-og-vann". Jeg er klar over at dette er ting som setter spor, men da ting hendte lot jeg meg selv sørge, jeg bearbeidet ting veldig aktivt og jeg føler ikke at dette er noe som tynger i dag. Ja, det er trist å miste et barn, og jeg kjenner at jeg er lei meg når jeg tenker på det - men jeg har ikke lenger en stor, vond klump i brystkassa. Heller ikke savner jeg min mor, jeg hadde det tøft da oppgjørets time kom, men dengang fikk jeg profesjonell hjelp til å bearbeide det som skjedde. Jeg føler altså ikke at dette er noe som legger skygger over hverdagen min, jeg tenker ikke så ofte på det lenger, og når jeg gjør det er det mer i konstaterende former enn i savnemodus. Min nåværende fysioterapeut mener altså at jeg kan ha ubearbeida traumer som sitter i kroppen og lager slike smertefulle spenninger. Mitt spørsmål er derfor: - Bør jeg oppsøke hjelp for å dra fram disse skjelettene fra skapet igjen? Selv tror jeg at spenningene kommer av for mye jobbing over for lang periode, men jeg synes jo det nå har gått veldig lang tid uten at det har skjedd noen endring i positiv retning. Kanskje jeg har psykiske problemer uten å skjønne det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg har ingen formening om hva som er opphavet til dine smerter, men ble opptatt av at det finnes ulike typer tilnærminger til reduksjon av økt spenningstilstand i kroppen. Det mest nærliggende er selvfølgelig å spørre om du har prøvd psykomotorisk fysioterapi, og det andre er hvorvidt du har prøvd trening med lav - moderat intensitet, f.eks. yoga, pillates eller trening i varmtvannsbasseng. Beklager dersom du ikke ønsker denne typen innspill, men kun konkret svar på det du spurte om :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Traumatisert uten å forstå det? Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg har ingen formening om hva som er opphavet til dine smerter, men ble opptatt av at det finnes ulike typer tilnærminger til reduksjon av økt spenningstilstand i kroppen. Det mest nærliggende er selvfølgelig å spørre om du har prøvd psykomotorisk fysioterapi, og det andre er hvorvidt du har prøvd trening med lav - moderat intensitet, f.eks. yoga, pillates eller trening i varmtvannsbasseng. Beklager dersom du ikke ønsker denne typen innspill, men kun konkret svar på det du spurte om :-) Jeg tar imot alle innspill med stor glede, jeg! :-) ''Det mest nærliggende er selvfølgelig å spørre om du har prøvd psykomotorisk fysioterapi, og det andre er hvorvidt du har prøvd trening med lav - moderat intensitet, f.eks. yoga, pillates eller trening i varmtvannsbasseng.'' Psykomotorisk fysioterapi: Nei, det er ingen behandlere i min hjemby, og NAV ønsker at jeg skal benytte meg av de tilbud som finnes her... :-/ Yoga har jeg gjort på egenhånd, pilates har jeg bare såvidt prøvd - min likte det IKKE (!), trening av varmtvannsbasseng har jeg også utført på egenhånd. Opplevde ingen av disse tingene som spesielt virkningsfulle. Dessuten må det også sies at jeg er mer en O2-snapper enn et avspenningsmenneske... Jeg er derimot veldig flink til å tøye etter en treningsøkt, da! :-) Den behandlingen som virket var en kombinasjon av styrketrening på bittesmå muskelgrupper, massasje og triggerpunktakupunktur. Dette blåser min nåværende fysio av, og kaller det "symptombehandling". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Traumatisert uten å forstå det? Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg har ingen formening om hva som er opphavet til dine smerter, men ble opptatt av at det finnes ulike typer tilnærminger til reduksjon av økt spenningstilstand i kroppen. Det mest nærliggende er selvfølgelig å spørre om du har prøvd psykomotorisk fysioterapi, og det andre er hvorvidt du har prøvd trening med lav - moderat intensitet, f.eks. yoga, pillates eller trening i varmtvannsbasseng. Beklager dersom du ikke ønsker denne typen innspill, men kun konkret svar på det du spurte om :-) ''Yoga har jeg gjort på egenhånd, pilates har jeg bare såvidt prøvd - min likte det IKKE (!), trening av varmtvannsbasseng'' Et par skrivebommerter, ja: det heter vel "men likte det ikke" - ikke "min likte det ikke". Dessuten har jeg ikke trent varmtvannsbasseng, men i varmtvannsbasseng. Sukk. Kanskje jeg har litt skrivevansker også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg tar imot alle innspill med stor glede, jeg! :-) ''Det mest nærliggende er selvfølgelig å spørre om du har prøvd psykomotorisk fysioterapi, og det andre er hvorvidt du har prøvd trening med lav - moderat intensitet, f.eks. yoga, pillates eller trening i varmtvannsbasseng.'' Psykomotorisk fysioterapi: Nei, det er ingen behandlere i min hjemby, og NAV ønsker at jeg skal benytte meg av de tilbud som finnes her... :-/ Yoga har jeg gjort på egenhånd, pilates har jeg bare såvidt prøvd - min likte det IKKE (!), trening av varmtvannsbasseng har jeg også utført på egenhånd. Opplevde ingen av disse tingene som spesielt virkningsfulle. Dessuten må det også sies at jeg er mer en O2-snapper enn et avspenningsmenneske... Jeg er derimot veldig flink til å tøye etter en treningsøkt, da! :-) Den behandlingen som virket var en kombinasjon av styrketrening på bittesmå muskelgrupper, massasje og triggerpunktakupunktur. Dette blåser min nåværende fysio av, og kaller det "symptombehandling". Jeg har støst tiltro til fysioterapeuter som har videreutdanning enten innen idrettsfysioterapi eller manuell terapi. Har god erfaring med den treningsformen som kalles "red cord" (tidligere kalt terapimaster) hvor man jo nettopp jobber svært spesifikt, og synes også at triggerpunktbehandling kan være svært effektivt. Du ville kanskje hatt nytte av en gjennomgang av en erfaren lege som er spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering (f.eks. på NIMI (som nå heter noe litt annet))? Kan godt hende at du ville hatt nytte av samtaler ved siden av, men jeg ser liksom ikke for meg at det skulle være noe poeng å grave frem sovende hunder, men kanskje derimot en type støttende samtaler som kan være til hjelp i en omstillingsfase. Har du fått tilbud om opphold på opptreningssenter? En annen ting som kan være vel verd å vurdere er hvorvidt du ville hatt nytte av smertelindring i form av medikamenter. Noen ganger kan det være med på å snu en negativ spiral. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Selv tror jeg at spenningene kommer av for mye jobbing over for lang periode. S: Det tror jeg også. Kanskje jeg har psykiske problemer uten å skjønne det? S: Nei, det tror jeg ikke noe på. Jeg var innom et fysioterapikontor en del høsten 09. Der hang det en plaket med mottoet "Kroppen husker". Det er en vrangforestilling. Det finnes ingen data som støtter et slik utsagn. Kroppen har ingen husk. Jeg liker å ha innflytelse. Derfor er jeg glad i fremtiden. Den har jeg innflytelse over. Fortiden har vært, og blir ikke anderledes. Det betyr ikke at en skal være historieløs. Kunnskapen om fortiden skal vi bruke til å gjøre enda klokere valg i fremtiden. Kanskje det er bedre for deg med en måned på en varm strand i syden eller en jordomseiling enn flere timer hos fysioterapeut? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 ''Yoga har jeg gjort på egenhånd, pilates har jeg bare såvidt prøvd - min likte det IKKE (!), trening av varmtvannsbasseng'' Et par skrivebommerter, ja: det heter vel "men likte det ikke" - ikke "min likte det ikke". Dessuten har jeg ikke trent varmtvannsbasseng, men i varmtvannsbasseng. Sukk. Kanskje jeg har litt skrivevansker også. Hehe... jeg innså i grunnen at det ikke var så sannsynlig at du hadde klart å trene bassenget :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Traumatisert uten å forstå det? Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Selv tror jeg at spenningene kommer av for mye jobbing over for lang periode. S: Det tror jeg også. Kanskje jeg har psykiske problemer uten å skjønne det? S: Nei, det tror jeg ikke noe på. Jeg var innom et fysioterapikontor en del høsten 09. Der hang det en plaket med mottoet "Kroppen husker". Det er en vrangforestilling. Det finnes ingen data som støtter et slik utsagn. Kroppen har ingen husk. Jeg liker å ha innflytelse. Derfor er jeg glad i fremtiden. Den har jeg innflytelse over. Fortiden har vært, og blir ikke anderledes. Det betyr ikke at en skal være historieløs. Kunnskapen om fortiden skal vi bruke til å gjøre enda klokere valg i fremtiden. Kanskje det er bedre for deg med en måned på en varm strand i syden eller en jordomseiling enn flere timer hos fysioterapeut? ''Jeg liker å ha innflytelse. Derfor er jeg glad i fremtiden. Den har jeg innflytelse over. Fortiden har vært, og blir ikke anderledes. Det betyr ikke at en skal være historieløs. Kunnskapen om fortiden skal vi bruke til å gjøre enda klokere valg i fremtiden.'' Som jeg skulle sagt det sjøl. :-) Jeg mener det er viktig å ikke late som ting ikke har skjedd, men samtidig ikke bruke energi på det man faktisk ikke får gjort noe med. Visse ting bare _er_ sånn, og ikke noe mer å gjøre med. ''Kanskje det er bedre for deg med en måned på en varm strand i syden eller en jordomseiling enn flere timer hos fysioterapeut?'' Det skal bli meg en sann fornøyelse å legge fram forslaget for NAV på neste møte. Fnis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Traumatisert uten å forstå det? Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg har støst tiltro til fysioterapeuter som har videreutdanning enten innen idrettsfysioterapi eller manuell terapi. Har god erfaring med den treningsformen som kalles "red cord" (tidligere kalt terapimaster) hvor man jo nettopp jobber svært spesifikt, og synes også at triggerpunktbehandling kan være svært effektivt. Du ville kanskje hatt nytte av en gjennomgang av en erfaren lege som er spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering (f.eks. på NIMI (som nå heter noe litt annet))? Kan godt hende at du ville hatt nytte av samtaler ved siden av, men jeg ser liksom ikke for meg at det skulle være noe poeng å grave frem sovende hunder, men kanskje derimot en type støttende samtaler som kan være til hjelp i en omstillingsfase. Har du fått tilbud om opphold på opptreningssenter? En annen ting som kan være vel verd å vurdere er hvorvidt du ville hatt nytte av smertelindring i form av medikamenter. Noen ganger kan det være med på å snu en negativ spiral. ''Jeg har støst tiltro til fysioterapeuter som har videreutdanning enten innen idrettsfysioterapi eller manuell terapi. Har god erfaring med den treningsformen som kalles "red cord" (tidligere kalt terapimaster) hvor man jo nettopp jobber svært spesifikt, og synes også at triggerpunktbehandling kan være svært effektivt.'' Enig i at slike fysioterapeuter er de beste, men de vokser ikke på trær... De uten refusjonsordning var slike, i tillegg til at de jobbet tverrfaglig, men det hjelper jo ikke meg når NAV ikke ønsker at jeg bruker dem. Terapimaster bruker min nåværende fysio, det er mest en plage. :-/ ''Du ville kanskje hatt nytte av en gjennomgang av en erfaren lege som er spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering (f.eks. på NIMI (som nå heter noe litt annet))?'' Jeg har ikke fått henvisning til NIMI i denne runden, men jeg har meget god erfaring med dem fra før. Igjen setter NAV foten ned. Jeg har vært hos spesialist i mitt eget fylke, som satte den "endelige" diagnosen. ''Kan godt hende at du ville hatt nytte av samtaler ved siden av, men jeg ser liksom ikke for meg at det skulle være noe poeng å grave frem sovende hunder, men kanskje derimot en type støttende samtaler som kan være til hjelp i en omstillingsfase.'' Nei, jeg skjønner ikke helt hva som skulle komme ut av å ta dette opp igjen i terapeutisk øyemed, siden det ikke er til plage for meg. Samtaler ellers: Tenkte du på noe spes? ''Har du fått tilbud om opphold på opptreningssenter?'' Nei, de oppholdene som tilbys her handler om smertetakling, og jeg er ikke der at jeg ligger og vrir meg i smerter heldigvis. Jeg får smerter og tildels bortdovning av kroppsdeler ved aktiviteter av mer statisk karakter, men de mener at jeg ikke er innunder deres målgruppe. Utenfor fylket ønsker ikke NAV å gå. ''En annen ting som kan være vel verd å vurdere er hvorvidt du ville hatt nytte av smertelindring i form av medikamenter. Noen ganger kan det være med på å snu en negativ spiral.'' Jeg bruker paracet og paralgin ved behov, men mener selv at jeg kunne hatt godt av en hestekur på Voltaren igjen. Det mener ikke fysioen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Traumatisert uten å forstå det? Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hehe... jeg innså i grunnen at det ikke var så sannsynlig at du hadde klart å trene bassenget :-) Men det hadde vært imponerende, hva?! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 ''Jeg har støst tiltro til fysioterapeuter som har videreutdanning enten innen idrettsfysioterapi eller manuell terapi. Har god erfaring med den treningsformen som kalles "red cord" (tidligere kalt terapimaster) hvor man jo nettopp jobber svært spesifikt, og synes også at triggerpunktbehandling kan være svært effektivt.'' Enig i at slike fysioterapeuter er de beste, men de vokser ikke på trær... De uten refusjonsordning var slike, i tillegg til at de jobbet tverrfaglig, men det hjelper jo ikke meg når NAV ikke ønsker at jeg bruker dem. Terapimaster bruker min nåværende fysio, det er mest en plage. :-/ ''Du ville kanskje hatt nytte av en gjennomgang av en erfaren lege som er spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering (f.eks. på NIMI (som nå heter noe litt annet))?'' Jeg har ikke fått henvisning til NIMI i denne runden, men jeg har meget god erfaring med dem fra før. Igjen setter NAV foten ned. Jeg har vært hos spesialist i mitt eget fylke, som satte den "endelige" diagnosen. ''Kan godt hende at du ville hatt nytte av samtaler ved siden av, men jeg ser liksom ikke for meg at det skulle være noe poeng å grave frem sovende hunder, men kanskje derimot en type støttende samtaler som kan være til hjelp i en omstillingsfase.'' Nei, jeg skjønner ikke helt hva som skulle komme ut av å ta dette opp igjen i terapeutisk øyemed, siden det ikke er til plage for meg. Samtaler ellers: Tenkte du på noe spes? ''Har du fått tilbud om opphold på opptreningssenter?'' Nei, de oppholdene som tilbys her handler om smertetakling, og jeg er ikke der at jeg ligger og vrir meg i smerter heldigvis. Jeg får smerter og tildels bortdovning av kroppsdeler ved aktiviteter av mer statisk karakter, men de mener at jeg ikke er innunder deres målgruppe. Utenfor fylket ønsker ikke NAV å gå. ''En annen ting som kan være vel verd å vurdere er hvorvidt du ville hatt nytte av smertelindring i form av medikamenter. Noen ganger kan det være med på å snu en negativ spiral.'' Jeg bruker paracet og paralgin ved behov, men mener selv at jeg kunne hatt godt av en hestekur på Voltaren igjen. Det mener ikke fysioen. Hvor er legen din i dette? Ser ut som om det er nav som styrer mye? Tror jeg hadde kjøpt meg en vurdering på Nimi (f.eks. hos Morten Berner) for å få lagt en slagplan for fremtiden i forhold til behandling og trening. Men hvis du bor veldig langt unna Oslo, så blir jo det et dyrt prosjekt. Bruker du terapimaster til trening av styrke eller bevegelighet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 ''Jeg liker å ha innflytelse. Derfor er jeg glad i fremtiden. Den har jeg innflytelse over. Fortiden har vært, og blir ikke anderledes. Det betyr ikke at en skal være historieløs. Kunnskapen om fortiden skal vi bruke til å gjøre enda klokere valg i fremtiden.'' Som jeg skulle sagt det sjøl. :-) Jeg mener det er viktig å ikke late som ting ikke har skjedd, men samtidig ikke bruke energi på det man faktisk ikke får gjort noe med. Visse ting bare _er_ sånn, og ikke noe mer å gjøre med. ''Kanskje det er bedre for deg med en måned på en varm strand i syden eller en jordomseiling enn flere timer hos fysioterapeut?'' Det skal bli meg en sann fornøyelse å legge fram forslaget for NAV på neste møte. Fnis. Kan du ikke foreslå jordomseiling med ledsager, og så kan du ta med meg som ledsager?!? Spøk til side; virker som om du blir mye overstyrt av nav i forhold til valg av behandlingsopplegg. Kanskje på tide at du gjør deg opp en tydelig mening om hva du selv har tro på, og så evt. formidler det skriftlig til saksbehandler? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Traumatisert uten å forstå det? Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hvor er legen din i dette? Ser ut som om det er nav som styrer mye? Tror jeg hadde kjøpt meg en vurdering på Nimi (f.eks. hos Morten Berner) for å få lagt en slagplan for fremtiden i forhold til behandling og trening. Men hvis du bor veldig langt unna Oslo, så blir jo det et dyrt prosjekt. Bruker du terapimaster til trening av styrke eller bevegelighet? ''Hvor er legen din i dette? Ser ut som om det er nav som styrer mye?'' Legen, ja, han rister bare litt godslig på hodet av meg, han, og har liksom ikke noe mer å tilby. Har vært på utredninger "i hue og ræva", er vel gjennomlyst og røntgenfotografert de aller, aller fleste steder på kroppen, men uten veldig mye håndfaste resultater. Det er altså bare muskulært. Bare. NAV styrer mye, ja, de liker det sånn. ''Tror jeg hadde kjøpt meg en vurdering på Nimi (f.eks. hos Morten Berner) for å få lagt en slagplan for fremtiden i forhold til behandling og trening. Men hvis du bor veldig langt unna Oslo, så blir jo det et dyrt prosjekt.'' Ja, det er jo det jeg aller mest ønsker meg. Og jeg har hatt det til vurdering mange ganger, men hver gang har jeg blitt sendt videre til nye undersøkelser, til nye "eksperter" og nye behandlere her i byen, og som alle vet er jo ikke alle like begeistret for at NIMI skal komme inn og bestemme over pasienten. :-( Har tatt opp dette med min nåværende behandler, og han mener at han vet hva problemet er og støtter ikke et slik forslag. Jeg MÅ jo ikke høre på han, da, men samtidig har jeg en viss respekt for fagfolk. ''Bruker du terapimaster til trening av styrke eller bevegelighet?'' Brukes av fysioen på benken for å "løse opp" musklaturen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Traumatisert uten å forstå det? Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Kan du ikke foreslå jordomseiling med ledsager, og så kan du ta med meg som ledsager?!? Spøk til side; virker som om du blir mye overstyrt av nav i forhold til valg av behandlingsopplegg. Kanskje på tide at du gjør deg opp en tydelig mening om hva du selv har tro på, og så evt. formidler det skriftlig til saksbehandler? ''Kan du ikke foreslå jordomseiling med ledsager, og så kan du ta med meg som ledsager?!?'' Glimrende forslag! Eh, hvordan fungerer du som servitør av paraplydrinker? ;-) ''Spøk til side; virker som om du blir mye overstyrt av nav i forhold til valg av behandlingsopplegg. Kanskje på tide at du gjør deg opp en tydelig mening om hva du selv har tro på, og så evt. formidler det skriftlig til saksbehandler?'' Ja, det kan være en idè å skrive brev. Jeg synes det er vanskelig å gå hardt imot NAV, som er veldig opptatt av å bruke de stedlige behandlerne og utredninger i eget fylke. De er ikke direkte negative til at jeg gjør ting "på egenhånd", men det gjøres klart at de verken dekker reiser eller føler at de skal følge opp eventuelle råd jeg får fra utenforstående. Får en klar opplevelse av at NAV er mer opptatt av å saksbehandle for saksbehandlingens skyld, enn å saksbehandle individuelt og korrekt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 ''Hvor er legen din i dette? Ser ut som om det er nav som styrer mye?'' Legen, ja, han rister bare litt godslig på hodet av meg, han, og har liksom ikke noe mer å tilby. Har vært på utredninger "i hue og ræva", er vel gjennomlyst og røntgenfotografert de aller, aller fleste steder på kroppen, men uten veldig mye håndfaste resultater. Det er altså bare muskulært. Bare. NAV styrer mye, ja, de liker det sånn. ''Tror jeg hadde kjøpt meg en vurdering på Nimi (f.eks. hos Morten Berner) for å få lagt en slagplan for fremtiden i forhold til behandling og trening. Men hvis du bor veldig langt unna Oslo, så blir jo det et dyrt prosjekt.'' Ja, det er jo det jeg aller mest ønsker meg. Og jeg har hatt det til vurdering mange ganger, men hver gang har jeg blitt sendt videre til nye undersøkelser, til nye "eksperter" og nye behandlere her i byen, og som alle vet er jo ikke alle like begeistret for at NIMI skal komme inn og bestemme over pasienten. :-( Har tatt opp dette med min nåværende behandler, og han mener at han vet hva problemet er og støtter ikke et slik forslag. Jeg MÅ jo ikke høre på han, da, men samtidig har jeg en viss respekt for fagfolk. ''Bruker du terapimaster til trening av styrke eller bevegelighet?'' Brukes av fysioen på benken for å "løse opp" musklaturen. Dette er ikke den formen for bruk av terapimaster som for tiden anses for å være noe av det beste innen medisinsk treningsterapi, det er ikke dette jeg mener kan være til nytte for mange. Dersom du går lei av nåværende opplegg, så kunne du be om å få en second opinion fra en lege på Nimi (evt. betale det selv for å slippe konflikt). Hvis du tydelig formidler til legen på Nimi at du ganske enkelt ønsker å finne ut av om det opplegget du holder på med er det optimale, så vil du kunne få avklaret dette. Jeg får tanker om at du ikke har verdens mest oppdaterte fysioterapeut, og at vedkommende velger å forklare manglende effekt av behandlingen med at det "er noe galt med psyken din" i stedenfor å evaluere det opplegget du er med på. Forøvrig tror jeg at det er få ting som på lang sikt hjelper mer enn lange turer i skog og fjell... Laaaange turer. Også kanskje jordomseiling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Traumatisert uten å forstå det? Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Dette er ikke den formen for bruk av terapimaster som for tiden anses for å være noe av det beste innen medisinsk treningsterapi, det er ikke dette jeg mener kan være til nytte for mange. Dersom du går lei av nåværende opplegg, så kunne du be om å få en second opinion fra en lege på Nimi (evt. betale det selv for å slippe konflikt). Hvis du tydelig formidler til legen på Nimi at du ganske enkelt ønsker å finne ut av om det opplegget du holder på med er det optimale, så vil du kunne få avklaret dette. Jeg får tanker om at du ikke har verdens mest oppdaterte fysioterapeut, og at vedkommende velger å forklare manglende effekt av behandlingen med at det "er noe galt med psyken din" i stedenfor å evaluere det opplegget du er med på. Forøvrig tror jeg at det er få ting som på lang sikt hjelper mer enn lange turer i skog og fjell... Laaaange turer. Også kanskje jordomseiling. ''Dette er ikke den formen for bruk av terapimaster som for tiden anses for å være noe av det beste innen medisinsk treningsterapi, det er ikke dette jeg mener kan være til nytte for mange.'' Nei, jeg kan vel tenke meg det. ''Dersom du går lei av nåværende opplegg, så kunne du be om å få en second opinion fra en lege på Nimi (evt. betale det selv for å slippe konflikt). Hvis du tydelig formidler til legen på Nimi at du ganske enkelt ønsker å finne ut av om det opplegget du holder på med er det optimale, så vil du kunne få avklaret dette.'' Ja, jeg tror jeg bare må gjøre det. Har råd til å betale en slik time, altså, spørsmålet er bare hva som kommer ut av det. Samtidig - det kan jo absolutt være verdt å prøve! :-) ''Jeg får tanker om at du ikke har verdens mest oppdaterte fysioterapeut,'' Det er hevet over enhver tvil! ''og at vedkommende velger å forklare manglende effekt av behandlingen med at det "er noe galt med psyken din" i stedenfor å evaluere det opplegget du er med på.'' Jepp, akkurat som de to første fysioene som heller ikke kom noen vei. De jobbet definitivt etter svært gamle metoder, med varmeomslag og ultralyd/laser... ''Forøvrig tror jeg at det er få ting som på lang sikt hjelper mer enn lange turer i skog og fjell... Laaaange turer. Også kanskje jordomseiling.'' Er i skogen så og si daglig, og går lange fjellturer på sommeren og høsten. Det er veldig mye godt i disse turene, både de daglige og de lange. :-) Jordomseiling skal jeg ta om jeg får med ledsager på NAVs regning! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 ''Dette er ikke den formen for bruk av terapimaster som for tiden anses for å være noe av det beste innen medisinsk treningsterapi, det er ikke dette jeg mener kan være til nytte for mange.'' Nei, jeg kan vel tenke meg det. ''Dersom du går lei av nåværende opplegg, så kunne du be om å få en second opinion fra en lege på Nimi (evt. betale det selv for å slippe konflikt). Hvis du tydelig formidler til legen på Nimi at du ganske enkelt ønsker å finne ut av om det opplegget du holder på med er det optimale, så vil du kunne få avklaret dette.'' Ja, jeg tror jeg bare må gjøre det. Har råd til å betale en slik time, altså, spørsmålet er bare hva som kommer ut av det. Samtidig - det kan jo absolutt være verdt å prøve! :-) ''Jeg får tanker om at du ikke har verdens mest oppdaterte fysioterapeut,'' Det er hevet over enhver tvil! ''og at vedkommende velger å forklare manglende effekt av behandlingen med at det "er noe galt med psyken din" i stedenfor å evaluere det opplegget du er med på.'' Jepp, akkurat som de to første fysioene som heller ikke kom noen vei. De jobbet definitivt etter svært gamle metoder, med varmeomslag og ultralyd/laser... ''Forøvrig tror jeg at det er få ting som på lang sikt hjelper mer enn lange turer i skog og fjell... Laaaange turer. Også kanskje jordomseiling.'' Er i skogen så og si daglig, og går lange fjellturer på sommeren og høsten. Det er veldig mye godt i disse turene, både de daglige og de lange. :-) Jordomseiling skal jeg ta om jeg får med ledsager på NAVs regning! :-) Jeg ville gjort to ting; sørget for å få en time hos Morten Berner på Nimi og i etterkant av det muligens også bedt om en vurdering hos smertespesialist. Hvis du vil diskutere dette videre, så kan du evt. maile meg på [email protected] (gi meg i såfall et hint om at du har sendt mail, da jeg ikke sjekker froskemailen så ofte,) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg tar imot alle innspill med stor glede, jeg! :-) ''Det mest nærliggende er selvfølgelig å spørre om du har prøvd psykomotorisk fysioterapi, og det andre er hvorvidt du har prøvd trening med lav - moderat intensitet, f.eks. yoga, pillates eller trening i varmtvannsbasseng.'' Psykomotorisk fysioterapi: Nei, det er ingen behandlere i min hjemby, og NAV ønsker at jeg skal benytte meg av de tilbud som finnes her... :-/ Yoga har jeg gjort på egenhånd, pilates har jeg bare såvidt prøvd - min likte det IKKE (!), trening av varmtvannsbasseng har jeg også utført på egenhånd. Opplevde ingen av disse tingene som spesielt virkningsfulle. Dessuten må det også sies at jeg er mer en O2-snapper enn et avspenningsmenneske... Jeg er derimot veldig flink til å tøye etter en treningsøkt, da! :-) Den behandlingen som virket var en kombinasjon av styrketrening på bittesmå muskelgrupper, massasje og triggerpunktakupunktur. Dette blåser min nåværende fysio av, og kaller det "symptombehandling". ''Psykomotorisk fysioterapi: Nei, det er ingen behandlere i min hjemby, og NAV ønsker at jeg skal benytte meg av de tilbud som finnes her... :-/'' Enten det funker eller ikke...? Om fastlegen godgjør at dette vil være et bedre alternativ, burde de vel gi seg? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Tidvis er det for nærliggende å skylde på psyken. Kanskje du ville ha godt av et eller annet opplegg som virket bevisstgjørende på hvordan du bruker kroppen og hva du gjør med stress og spenninger. Evt. hva du kan gjøre mer hensiktsmessig. Kanskje et treningsopphold på med et fornuftig opplegg 2-4 uker vil være et skritt i riktig rettning. De tingene i din fortid du beskriver vil vel tyte ut om det er behov for å gjøre noe med det. Hvis ikke er det vel slik at jo mer man roter i en lort jo verre stinker den. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 ''Kan du ikke foreslå jordomseiling med ledsager, og så kan du ta med meg som ledsager?!?'' Glimrende forslag! Eh, hvordan fungerer du som servitør av paraplydrinker? ;-) ''Spøk til side; virker som om du blir mye overstyrt av nav i forhold til valg av behandlingsopplegg. Kanskje på tide at du gjør deg opp en tydelig mening om hva du selv har tro på, og så evt. formidler det skriftlig til saksbehandler?'' Ja, det kan være en idè å skrive brev. Jeg synes det er vanskelig å gå hardt imot NAV, som er veldig opptatt av å bruke de stedlige behandlerne og utredninger i eget fylke. De er ikke direkte negative til at jeg gjør ting "på egenhånd", men det gjøres klart at de verken dekker reiser eller føler at de skal følge opp eventuelle råd jeg får fra utenforstående. Får en klar opplevelse av at NAV er mer opptatt av å saksbehandle for saksbehandlingens skyld, enn å saksbehandle individuelt og korrekt... Fysj så tøvete det låter. NAV burde være kjempefornøyd for hver eneste person med vilje og plan. I stedet ser de ut til å føle seg truet. Hvor har du fastlegen din midt oppe i alt dette? Er det ikke et eller annet i en eller annen helselov som sier noe om likeverdig/like god behandling uavhengig av hvor i landet man bor. Dette blir jo ikke oppfyldt for deg om du blir nektet behandling hos spesialiserte fysioterapeuter fordi det ikke finnes i ditt nærmiljø. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345938-nhd-grave-i-fortiden-eller-la-den-ligge/#findComment-2936842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.