Gå til innhold

Kul utenpå høyre ribben


Gjest undrende_voksen_jente

Anbefalte innlegg

Gjest undrende_voksen_jente

Hei. Jeg fant tilfeldig en liten kul utenpå høyre ribben,den er ikke øm og fritt bevegelig. Den ligger i underhuden, eller kan egentlig virke som og se ut som den ligger inni en av de små blodårene, og jeg kan holde rundt den når jeg drar huden utover. Den er ganske liten (en del mindre enn en ert), "glatt" og trillrund. (Det kan tilsynelatende, utenfra, se ut som det er samme farge som i blodårene også) Jeg driver mye med trening, uten at jeg vet om det er noe relevant, eller noen sammenheng(?) Allmenntilstande er forøvrig upåklagelig, så det er sikkert ikke noe farlig, men det er fort gjort å bli litt småredd for sånt. Håper du kan hjelpe, komme med en naturlig forklaring. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest verinoca

Har det samme, to stykker. De går ikke bort, men de kan løftes opp så de er ikke vokst inn i musklene under. Og glatte, avgrensede, vokser ikke, ingen sårdannelse - og dermed høyst sannsynlig godartet. Et fibrom eller noe, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Fant dette, og det kan ligne:

''(Dermatofibrom eller histiocytom) er små knuter i huden som er faste og harde, men ikke steinharde. De kan ligge like under huden, og kjenner som en liten knute mellom fingrene. De er ofte hudfargede, men kan være mørke. De hever seg lite opp fra hudoverflaten.''

http://www.dokter.no/Helsebiblioteket/HTM_forsoek/hud/sykdomslaere_godhudfor_fibrom.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Langeland, hudlege

Hei ! De fleste slike kuler som finnes rett under huden og er lett bevegelige, runde og glatte,og uendrete over tid, er gjerne en vevsansamling, oftest bindevevsknute, fett eller talg , sjeldnere også godartete knuter utgått fra annet friskt vev. Noen ganger er det flere rundt omkring. Farlige kuler vokser inn i omgivende vev og blir derfor etter hvert ikke "løse". De farlige er noen ganger lymfeknuter eller noe som er kommet til lymfeknuten og sitter da gjerne i lysker , under armer eller på haslen. Også på disse stedene finnes det ufarlige lett forskytelige kuler. Dersom en slik kul vokser og/ eller endrer preg tar vi den bort , noen ganger gjør vi det likevel slik at kulen kan blli us på en patologisk avdeling. Høres ut som det er tiltrekkelig at du lar legen din u s ved neste anledning , men virker ikke som det er grunn til bekymring . Mvh fra Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...