Gjest Fortvilet (nå 60-åring) Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Jeg har vert mye plaget av at det oppstår sviende sår/rift under forhuden ved sex. Disse blør ikke, er kun veskende. Dette begynte for ca. tyve år siden, og jeg har vært hos forskjellige leger, (før fastlegeordningen). De har behandlet med salver som Cannesten og Daktar, det har hjelpt, men problemet var stadig tilbakevendende. Det ble også tatt prøve for å avklare om det var bakterie-infeksjon, det var det ikke. Var (for ca. 15 år siden) også til hudlege, han behandlet med en kortison-salve som jeg dessverre ikke husker navnet på lenger. Denne behandlingen virket også, men årsaken ble dessverre ikke fjernet og plagen gjenoppsto, og således vedvarte. Hygienen var/er god og bruker event. kun Lactasyd-såpe i dette området. Så var jeg for noen år siden, av helt andre grunner, til en naturterapaut, som bl.a sa jeg måtte slutte med gjærbakst, søtmelk og melkeprodukter, samt begrense sukkerinntaket til et absolut minimum, helst kutte det helt ut. Da (jeg omsider) fant meg i å etterleve dette rådet forsvant problemet under forhuden, som da i lang tid hadde vært holt i sjakk med diverse salver, men hadde også i mellomtiden påførte oss vesentlige samlivsproblemer. For hver gang jeg slurvet med "dietten", ble jeg rød under forhuden, hvilket legen sa var sopp. Jeg koblet etter hvert sammenhengen mellom kost og mitt problem på penis, og trodde nå at jeg hadde lært meg selv å kjenne, og at jeg hadde "en viss kontroll" og befant meg nå i en "normaltilstand", d.v.s. ingen "rød-tilstand". Men nå oppsto det på nytt en sviende rift ved sex. Hva er det som egentlig plager meg? Er det smittsomt? Er det noe mer jeg kan gjøre for å forhindre denne "elendigheten"? Er det utbredt? Jeg har ikke vært til fastlegen enda, føler ikke at vi kommer videre, så derfor denne henvendelsen. Har tatt noen bilder som viser godt tilstanden, men hvordan legge de ved? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346432-s%C3%A5rrift-under-forhuden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hei . Ja plagene høres jo ikke så alvorlige ut, men når de sitter akkurat der, kan det være sjenerende nok. Du er nok ikke den eneste som har dette, det er et ganske vanlig problem. Det er ikke smittsomt og skyldes ikke kjønnssykdom . Når det først danner seg et sår , kan det forekomme både sopp og bakterier sekundært. Jeg anbefaler derfor å kombinere med Dactacort om morgenen og Fucidin-Hydrocortison om kvelden når ern rift oppstår , da kan den gå fortere tilbake. Dessuten kan du benytte en litt fet fukt krem også når du er bra for å holde huden mest mulig myk, f eks Locobase Repair. I tillegg til dette nøye med hygiene, vask gjerne med Neutrogena, SebaMed eller Lactcyd. 1-2 g dgl og smør alltid fukt krem etterpå. . Hvis ikke dette hjelper, må du kanskje gå til hudlegen og vise deg frem igjen.Det hender noen gangeer at gjentatte rifter og sår i forhuden har gitt en stramhet som øker rifttendensen og som derfor må korrigeres med kirurgi der man snitter i det strammeste partiet og syr sammen den andre veien(forhudsplastikk) . Slik behandling utføres av urologer. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346432-s%C3%A5rrift-under-forhuden/#findComment-2944884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.