Gå til innhold

Kan jeg jobbe i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

''.Jeg hadde heller villet jobbet 10-12 timer, så Mor kunne vært hjemme med ungene de første årene!''

Temmelig antikvarisk tankegang, spør du meg. Barna er hjemme hos mor, gata er tom fordi alle andre barn er i barnehagen, og far ser knapt barna sine; når han omsider kommer fra jobb er han utslitt og barna i seng.

Kaller du dette et lykkelig familieliv? Og tror du egentlig de fleste kvinner ønsker å ha det slik?

Når jeg leser om et slikt syn sender jeg en vennlig tanke til de kvinner og andre som har stått på barikadene og kjempet for velferdsordningene og likestillingen vi har i dag!

Mødre dengang da så ikke mer til ungene sine enn det de gjør nå.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Gjest speer

Vel, det avhengte jo også hvor god lønn folk hadde for 60 år siden, også.

Mødre for 60 år siden hadde ikke oppvaskmaskin, vaskemaskiner, osv osv. Faktisk brukte de ikke mer tid med ungene da enn det mødre gjør nå. Forskjellen er vel kanskje mest at nå gjør fedre det som oftest i tillegg.

Nostalgi var bedre før!

''Vel, det avhengte jo også hvor god lønn folk hadde for 60 år siden, også.''

Hva har det med saken å gjøre? Man kan fint klare seg på en gasje i dag.

Men tenk så mye trening du hadde fått!

Ingen støvsuger, så du måtte bruke krefter på å vaske. Ingen oppvaskmaskin. Ingen vaskemaskin. Ingen bil, så du måtte bære alle varene hjem. Ingen telefon. Ingen TV.

;-)

Med vennlig hilsen

Ingen pensjonspoeng. Ingen penger bortsett fra barnetrygden og det du "får" av mannen. Ingen rettigheter hvis du blir syk. Ingen utvei dersom mannen din er et svin.

Ingen - eller i hvert fall svært få - av de godene vi i dag tar som en selvfølge.

Men tenk så mye trening du hadde fått!

Ingen støvsuger, så du måtte bruke krefter på å vaske. Ingen oppvaskmaskin. Ingen vaskemaskin. Ingen bil, så du måtte bære alle varene hjem. Ingen telefon. Ingen TV.

;-)

Med vennlig hilsen

''Men tenk så mye trening du hadde fått! Ingen støvsuger, så du måtte bruke krefter på å vaske. Ingen oppvaskmaskin. Ingen vaskemaskin. Ingen bil, så du måtte bære alle varene hjem. Ingen telefon. Ingen TV.''

Det verste er at du har helt rett. :o) Så et program fra sikkert 30 år tilbake (?) forleden dag om et ektepar som drev en gård langt inni huttiheiti. Når man ser på alt de drev med i løpet av en dag (i alle fall vår, sommer og høst) er det ikke rart det ikke fantes verken treningsstudioer eller noe særlig overvekt på den tiden... Og spiste gjorde de, mange måltider for dag, både fett, proteiner og karbohydrater gitt! :o)

Husker fra min oppvekst, da vi var hos mormor på landet var det frokost, formiddagskaffe, middag, ettermiddagskaffe, nonsmat og kveldsmat. Nammenam! :o)

Annonse

''Mødre dengang da så ikke mer til ungene sine enn det de gjør nå.''

Nei, kanskje ikke? Men ser jo for meg mor ved grytene med småbarn rundt beina! :)

Mødre den gangen var mye mindre sammen med barna sine enn mødre er i dag. :o) Den gangen ble jo ungene sendt ut etter frokost og lekte med ungene i gata og kom bare innom for å spise - for å sette det litt på spissen.

Kan noen her inne (som er over 40) huske at de voksne lekte så mye med barna som vi gjør med våre nå til dags? Jeg kan ikke huske det, men jeg husker at det var noe av det morsomste vi visste når de voksne tok seg tid til det. :o)

Gjest Elextra

Mødre den gangen var mye mindre sammen med barna sine enn mødre er i dag. :o) Den gangen ble jo ungene sendt ut etter frokost og lekte med ungene i gata og kom bare innom for å spise - for å sette det litt på spissen.

Kan noen her inne (som er over 40) huske at de voksne lekte så mye med barna som vi gjør med våre nå til dags? Jeg kan ikke huske det, men jeg husker at det var noe av det morsomste vi visste når de voksne tok seg tid til det. :o)

''Den gangen ble jo ungene sendt ut etter frokost og lekte med ungene i gata og kom bare innom for å spise - for å sette det litt på spissen.''

Ja, slik husker jeg det faktisk fra de siste par årene før jeg begynte på skolen, da var moren min en lang periode hjemmeværende. Men det var jo mye av eget valg, med nyvunnen frihet ved å kunne gå ut uten mor og fullt av barn i nærheten. Det var idyll, det! ;)

En annen sak er at barnedødeligheten ved ulykker (og da særlig for gutter) er redusert med mellom 70% og 90% (altså, til en tiendedel!) av for 30 år siden. Både fordi de ikke "leker alene på gården" så mye, men også sikrere lekeplasser.

Med vennlig hilsen

Gjest vinglepetter

Enten er du meget dårlig i matte og/eller så er du veldig historieløs.

Det er fullt mulig å leve som "for 60 år siden" på én lønn, hvis du ikke skal ha TV, datamaskin, telefon, spiser gammelt brød, og bor i en kald, uisolert leilighet.

Det er også godt mulig at "Mor" du snakker om ønsker noe mer for både seg og ungene.

Med vennlig hilsen

Med den timelønnen jeg har idag, kunne godt mor vært hjemme

de første årene!

Mulig,du hadde dårlige kår i din Barndom, men vanlige Arbeidsfolk hadde det bra,selv med en Mor som var hjemme! Skjønner ikke ,hvorfor du snakker om 50 årene...det var ganske vanlig å være hjemme til oppi 80 årene.Lær deg litt matte selv du!

Gjest Elextra

Men helligsdagsfreden er jo ikke bare til vern og glede for kirkegjengere! Jeg går absolutt ikke i kirken, men vil svært gjerne nyte en stille og rolig søndag uten voldsomt hagearbeid som inkluderer bråkete maskiner!

Helt enig, en bør forsøke å begrense bruken av gressklippere og andre bråkete maskiner søndagen - særlig tidlig på dagen og rundt middagstid.

Med den timelønnen jeg har idag, kunne godt mor vært hjemme

de første årene!

Mulig,du hadde dårlige kår i din Barndom, men vanlige Arbeidsfolk hadde det bra,selv med en Mor som var hjemme! Skjønner ikke ,hvorfor du snakker om 50 årene...det var ganske vanlig å være hjemme til oppi 80 årene.Lær deg litt matte selv du!

Men poenget er at det ikke er bra for samfunnet, ikke for kvinnen (eller den hjemmeværende), eller for ungen. (Barn som har gått i barnehage gjør det bedre senere i livet.)

Så hva er poenget?

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion

Enten er du meget dårlig i matte og/eller så er du veldig historieløs.

Det er fullt mulig å leve som "for 60 år siden" på én lønn, hvis du ikke skal ha TV, datamaskin, telefon, spiser gammelt brød, og bor i en kald, uisolert leilighet.

Det er også godt mulig at "Mor" du snakker om ønsker noe mer for både seg og ungene.

Med vennlig hilsen

Mine foreldre hadde en vidunderlig evne til å prioritere riktig, da jeg vokste opp med hjemmeværende mor! Vi spiste nybakt brød, varm middag syv dager i uken, rene hele klær, godteri på lørdagen, TV, radio og "stereoanlegg"...

Vi fikk etterhvert en bil, og dro på tre ukers ferie rundt i Norge hver sommer!

Bodde i eget hus med stor hage og hadde flertalls eple/plomme/pæretrær.... Midt i en lite/middels stor by, hvor vi hadde gangavstand til flotte badestrender, fotballplasser, skiterreng og hoppbakker.

Selvfølgelig kan man klare seg med _mye_ mindre enn de fleste forlanger i dag, og fremdeles ha glade, aktive barn....

Annonse

Mine foreldre hadde en vidunderlig evne til å prioritere riktig, da jeg vokste opp med hjemmeværende mor! Vi spiste nybakt brød, varm middag syv dager i uken, rene hele klær, godteri på lørdagen, TV, radio og "stereoanlegg"...

Vi fikk etterhvert en bil, og dro på tre ukers ferie rundt i Norge hver sommer!

Bodde i eget hus med stor hage og hadde flertalls eple/plomme/pæretrær.... Midt i en lite/middels stor by, hvor vi hadde gangavstand til flotte badestrender, fotballplasser, skiterreng og hoppbakker.

Selvfølgelig kan man klare seg med _mye_ mindre enn de fleste forlanger i dag, og fremdeles ha glade, aktive barn....

De fleste gjør slikt i dag.

hidi, the scorpion

Men poenget er at det ikke er bra for samfunnet, ikke for kvinnen (eller den hjemmeværende), eller for ungen. (Barn som har gått i barnehage gjør det bedre senere i livet.)

Så hva er poenget?

Med vennlig hilsen

''Så hva er poenget?''

Frihet til selv å vite hva som er best for egne barn...Et samfunn som motbeviser det du sier, iom at statistikken over kriminalitet og rusmisbruk har steget noe enormt på disse 40-50 årene:(

Når materialismen overtar, så forsvinner lykken ut bakdøra... Mange mennesker hadde vært lykkeligere med mer tid til familien og mindre tid på jobben.

''Så hva er poenget?''

Frihet til selv å vite hva som er best for egne barn...Et samfunn som motbeviser det du sier, iom at statistikken over kriminalitet og rusmisbruk har steget noe enormt på disse 40-50 årene:(

Når materialismen overtar, så forsvinner lykken ut bakdøra... Mange mennesker hadde vært lykkeligere med mer tid til familien og mindre tid på jobben.

1) De hadde ikke mer tid med familien.

2) Sjekk mordratene de siste 30 årene.

hidi, the scorpion

1) De hadde ikke mer tid med familien.

2) Sjekk mordratene de siste 30 årene.

Sjekk det selv!

Siden 2000 er 26 barn blitt drept av en forelder og 6 flere barn døde etter skader forårsaket av en forelder.... Horribelt:(((

Gjengdrap, rasistisk drap, sjalusimotivert drap, fantes knapt da jeg vokste opp. Så vis meg din statistikk som beviser at antall drap ikke har øket de siste 40-50 årene...

Sjekk det selv!

Siden 2000 er 26 barn blitt drept av en forelder og 6 flere barn døde etter skader forårsaket av en forelder.... Horribelt:(((

Gjengdrap, rasistisk drap, sjalusimotivert drap, fantes knapt da jeg vokste opp. Så vis meg din statistikk som beviser at antall drap ikke har øket de siste 40-50 årene...

Nei, det er du som påstår det har økt så veldig.

Gjest Elextra

Sjekk det selv!

''Så vis meg din statistikk som beviser at antall drap ikke har øket de siste 40-50 årene...''

Riktignok bare for de siste ni årene, men her ser du at det har vært en klart synkende tendens, og 48 drap i 2000 mot 34 i 2008:

http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-148.html

hidi, the scorpion

Nei, det er du som påstår det har økt så veldig.

Du kan stadig vekk ikke dokumentere en dritt....

Jeg påstår ikke, jeg vet! Og vet også at du _ikke_ kan dokumentere dine påstander, for kriminaliteten har eksplodert de siste årene!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...