Gå til innhold

Kan jeg jobbe i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

''Så vis meg din statistikk som beviser at antall drap ikke har øket de siste 40-50 årene...''

Riktignok bare for de siste ni årene, men her ser du at det har vært en klart synkende tendens, og 48 drap i 2000 mot 34 i 2008:

http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-148.html

Takk;)

Men saken gjaldt for de siste 40-50 årene. Tror ikke du at antall drapssaker har økt betraktelig siden dengang? Var det ikke i fjor at de hadde en drapssak hver måned?

Så må du huske på alle kriminelle handlinger inngår i ordet kriminalitet;)

Fortsetter under...

Du kan stadig vekk ikke dokumentere en dritt....

Jeg påstår ikke, jeg vet! Og vet også at du _ikke_ kan dokumentere dine påstander, for kriminaliteten har eksplodert de siste årene!!

Altså, det var du som påstår at den har eksplodert.

Da er det du som har bevisbyrden.

Værsågod.

Takk;)

Men saken gjaldt for de siste 40-50 årene. Tror ikke du at antall drapssaker har økt betraktelig siden dengang? Var det ikke i fjor at de hadde en drapssak hver måned?

Vel, jeg vil påstå at overgrep mot barn var veldig mye vanligere før enn nå, men siden dette er mørketall er det naturligvis vanskelig å dokumentere.

En del grove overfall har økt, men mord har gått ned (ganske mye) de siste årene.

I tillegg kan du sjekke SSBs sine sider hvor antall dødsfall blant barn (særlig gutter) de siste 30-40 årene er redusert til ca 10% (husker ikke eksakt tall) av det som det var før.

Gjest Elextra

Takk;)

''Tror ikke du at antall drapssaker har økt betraktelig siden dengang? Var det ikke i fjor at de hadde en drapssak hver måned?''

Jeg har jo svaret på alt! ;) - og her ser det ut til at du har rett:

Ser vi på en av de mest alvorlige forbrytelsene – drap – kan utviklingen vises ved antallet domfellelser for forsettlig og overlagt drap (straffeloven § 233). I perioden 1950 til 1996 var utviklingen som følger:

1950: 6

1960: 7

1970: 9

1975: 16

1980: 24

1985: 34

1990: 46

1994: 45

1995: 33

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/1997/nou-1997-15/4/1.html?id=345266

hidi, the scorpion

''Tror ikke du at antall drapssaker har økt betraktelig siden dengang? Var det ikke i fjor at de hadde en drapssak hver måned?''

Ser vi på en av de mest alvorlige forbrytelsene – drap – kan utviklingen vises ved antallet domfellelser for forsettlig og overlagt drap (straffeloven § 233). I perioden 1950 til 1996 var utviklingen som følger:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/1997/nou-1997-15/4/1.html?id=345266

Er du en engel;)

Gi det svaret til Sør, for det var du som fant det, ikke meg:)

Please;)

Annonse

hidi, the scorpion

Vel, jeg vil påstå at overgrep mot barn var veldig mye vanligere før enn nå, men siden dette er mørketall er det naturligvis vanskelig å dokumentere.

En del grove overfall har økt, men mord har gått ned (ganske mye) de siste årene.

I tillegg kan du sjekke SSBs sine sider hvor antall dødsfall blant barn (særlig gutter) de siste 30-40 årene er redusert til ca 10% (husker ikke eksakt tall) av det som det var før.

''I tillegg kan du sjekke SSBs sine sider hvor antall dødsfall blant barn (særlig gutter) de siste 30-40 årene er redusert til ca 10% (husker ikke eksakt tall) av det som det var før.''

Helt naturlig følge av vitenskapens "undere"!

hidi, the scorpion

Altså, det var du som påstår at den har eksplodert.

Da er det du som har bevisbyrden.

Værsågod.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/1997/nou-1997-15/4/1.html?id=345266 – Elextra

Det viser jo at, når man kompenserer for økning i befolkningen, at vi er ca på samme nivå nå som for 30 år siden, at det var mye høyere for 20 år siden, men lavere for 40 og 50 år siden.

Hva årsaken kan være vet jeg ikke, men kanskje narkotika/alkohol har en del å gjøre med det.

Med vennlig hilsen

Gjest vinglepetter

Men poenget er at det ikke er bra for samfunnet, ikke for kvinnen (eller den hjemmeværende), eller for ungen. (Barn som har gått i barnehage gjør det bedre senere i livet.)

Så hva er poenget?

Med vennlig hilsen

Vil bare poengtere ,at ungene hadde det mye bedre før.

Hva er det som er så bra idag da? Er det ikke ganske vanlig å stå opp i 5-6 tiden for å få avgårde ungene i barnehage og Sfo?

Så er det å hente de igjen rundt 17tiden,hjemme igjen rundt halv seks tiden.Da har det nesten gått 12 timer alt!Begge foreldrene er sliten.Så er det Middagslaging, lekser.Minstemann skal legges i 19 tiden,neste mann i 20 tiden.

Hvor mye glede har dere av Barna egentlig? Vi hadde da Barnehage og Barnepark hvor ungene gikk 4 timer hverdag og Førskole hvor de kunne gå noen timer der,det er da blitt Folk av de også! Men fra 7 -1700! Det er 10 timer det! Bra med Barnehage, ingen tvil om det, men jeg skulle ønske meg mere tid for Barna med foreldrene.Kravstore er de fleste også, de vil ha alt med engang og ungene får dyre gaver ...som ett plaster på såret? Det oser dårlig Samvittighet av de jeg kjenner.Masse Presanger isteden for tid! Det er da bare Stress for Barn og voksne..sånn som jeg ser det! Kan ikke skjønne hva som er så bra med det!

bedre tider før

Hva er det som er så bra idag da? Er det ikke ganske vanlig å stå opp i 5-6 tiden for å få avgårde ungene i barnehage og Sfo?

Så er det å hente de igjen rundt 17tiden,hjemme igjen rundt halv seks tiden.Da har det nesten gått 12 timer alt!Begge foreldrene er sliten.Så er det Middagslaging, lekser.Minstemann skal legges i 19 tiden,neste mann i 20 tiden.

Hvor mye glede har dere av Barna egentlig? Vi hadde da Barnehage og Barnepark hvor ungene gikk 4 timer hverdag og Førskole hvor de kunne gå noen timer der,det er da blitt Folk av de også! Men fra 7 -1700! Det er 10 timer det! Bra med Barnehage, ingen tvil om det, men jeg skulle ønske meg mere tid for Barna med foreldrene.Kravstore er de fleste også, de vil ha alt med engang og ungene får dyre gaver ...som ett plaster på såret? Det oser dårlig Samvittighet av de jeg kjenner.Masse Presanger isteden for tid! Det er da bare Stress for Barn og voksne..sånn som jeg ser det! Kan ikke skjønne hva som er så bra med det!

bedre tider før

Nostalgi er det eneste som var bedre før! ;-)

Hvordan tror du det var før? Ungene så ikke mødrene noe mer da, hvis det er det du tror. Mødre gjorde ting som å vaske (for hånd), vaske huset (for hånd), osv.

De så mindre til faren, så netto så man nok mindre til foreldre før enn nå.

I tillegg så var foreldrene åpenbart trettere før (lengre jobb, dårligere permisjonsmuligheter, osv), og lekte mindre med ungene.

Undersøkelser viser også at barn i barnehage blir mer sosiale og klarer seg bedre i samfunnet.

Med vennlig hilsen

Det jeg kommenterte var at Sør sier det er svært uvanlig med 12-timers arbeidsdager i dag, det er det ikke. :o)

Når man snakker om 12-timesdagen i denne sammenheng, snakker man om å ha 12 timer arbeidsdag hver dag hele året. Slik var det før, slik er det ikke nå.

Annonse

Gjest Elextra

bedre tider før

''Men fra 7 -1700! Det er 10 timer det!''

Makstid i barnehage er 45 timer i uken og de færreste utnytter dette fullt. 35-40 timer er nok mer vanlig og særlig de første par årene bestreber de fleste foreldre seg på å begrense oppholdstiden.

Men heldigvis vet de fleste av oss at barna har det bra i barnehagen. Det er faktisk ikke slik at alle barn har det bedre hjemme hos mor.

Mine foreldre hadde en vidunderlig evne til å prioritere riktig, da jeg vokste opp med hjemmeværende mor! Vi spiste nybakt brød, varm middag syv dager i uken, rene hele klær, godteri på lørdagen, TV, radio og "stereoanlegg"...

Vi fikk etterhvert en bil, og dro på tre ukers ferie rundt i Norge hver sommer!

Bodde i eget hus med stor hage og hadde flertalls eple/plomme/pæretrær.... Midt i en lite/middels stor by, hvor vi hadde gangavstand til flotte badestrender, fotballplasser, skiterreng og hoppbakker.

Selvfølgelig kan man klare seg med _mye_ mindre enn de fleste forlanger i dag, og fremdeles ha glade, aktive barn....

Mine foreldre hadde en vidunderlig evne til å prioritere riktig, da jeg vokste opp med arbeidende mor og far! Vi spiste nybakt brød, varm middag syv dager i uken, rene hele klær, godteri på lørdagen, TV, radio og "stereoanlegg".

Jeg gikk hos dagmamma fra jeg var 3 mnd, senere i park og barnehage. Jeg har god helse, god utdannelse, et glimrende forhold til begge mine foreldre og god samvittighet for å bruke mine ressurser på jobb mens barna mine får den samme gode oppveksten med foreldre som følger dem opp i samarbeid med skole og barnehage.

Mine foreldre hadde en vidunderlig evne til å prioritere riktig, da jeg vokste opp med arbeidende mor og far! Vi spiste nybakt brød, varm middag syv dager i uken, rene hele klær, godteri på lørdagen, TV, radio og "stereoanlegg".

Jeg gikk hos dagmamma fra jeg var 3 mnd, senere i park og barnehage. Jeg har god helse, god utdannelse, et glimrende forhold til begge mine foreldre og god samvittighet for å bruke mine ressurser på jobb mens barna mine får den samme gode oppveksten med foreldre som følger dem opp i samarbeid med skole og barnehage.

Godt skrevet!

Med vennlig hilsen

''Men fra 7 -1700! Det er 10 timer det!''

Makstid i barnehage er 45 timer i uken og de færreste utnytter dette fullt. 35-40 timer er nok mer vanlig og særlig de første par årene bestreber de fleste foreldre seg på å begrense oppholdstiden.

Men heldigvis vet de fleste av oss at barna har det bra i barnehagen. Det er faktisk ikke slik at alle barn har det bedre hjemme hos mor.

Jeg husker jeg leste på et forum om en mor så var så skremt fordi ungen måtte begynne i bhg, og hun så for seg gråt og jeg vet ikke hva.

En uke senere var hun tilbake på forum Da var problemet at ungen ikke ville hjem når hun kom for å hente ham i barnehagen. Han trivdes så godt med de andre ungene! *LOL*

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra

Jeg husker jeg leste på et forum om en mor så var så skremt fordi ungen måtte begynne i bhg, og hun så for seg gråt og jeg vet ikke hva.

En uke senere var hun tilbake på forum Da var problemet at ungen ikke ville hjem når hun kom for å hente ham i barnehagen. Han trivdes så godt med de andre ungene! *LOL*

Med vennlig hilsen

Hehe, ja, sånn kan det gå. Sikkert skremmende for mødre (og fedre) som helst vil ha barnet hjemme.

hidi, the scorpion

Påsto vel ikke noe i det jeg skrev, bortsett fra å bevise at det går an å leve billig.

Likevel, vil jeg påstå til min død, at barn har det best hjemme hos mamma de tre første årene!

Påsto vel ikke noe i det jeg skrev, bortsett fra å bevise at det går an å leve billig.

Likevel, vil jeg påstå til min død, at barn har det best hjemme hos mamma de tre første årene!

Det er klart det går an å leve billig. Men det er ikke sikkert at det er det beste for alle.

Det er faktisk en grunn til at kvinnene gjorde opprør mot det systemet som var.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...