Gå til innhold

Flagg og småunger - farlig?

Anbefalte innlegg

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

24

• Colette

18

• morsan

7

• Adriana

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Fra linken din: "I denne dokumentaren ser vi blant annet på hvilke konsekvenser det får for barna at de ikke kan erfare fri lek."

Statistisk Sentralbyrå rapporterer at (tallene er fra hukommelsen) de siste 30-40 årene har dødsfall blant gutter blitt redusert med nesten ufattlige 90%, til 10% av det det var for 40 år siden. (Fallet for jenter er ikke så stort.)

Så kanskje de burde laget en dokumentar om alle de som ikke kunne ha "erfart lek" i det hele tatt, hvis det ikke var for sikrere lekeplasser osv.

På den annen hånd så tror jeg antall drept av flagg er meget mikroskopisk.

Gjest hva f feiler det deg?
Skrevet

You've got to be fucking kidding me?

Dette er noe av det mest sinnsykt dumme dere kan greie å bekymre dere over!

Du er ikke bekymret over at tråden skal vikle seg rundt halsen din og kvele deg når du er trådstarter? Jeg har hørt om en det skjedde med! *grøsser av angst*

Er det _mulig_ å være så sinnsykt frekk?? Overså du det faktum at hennes søskenbarn faktisk døde på den måten? Hvor søren er din respekt for andre mennesker?? Skjerp deg!!

brilleslangen
Skrevet

uff ja.. det høres helt forferdelig ut... Men man kan jo også falle ned av stolen med gaffelen i munnen... jeg slutter ikke å bruke gaffel av den grunn. Og ungene mine har flagg og det får de fortsette med...

Men de får ikke herje og løpe med kjærlighet på pinne i munnen

Skrevet

Alt er jo potensielt farlig...

Man skal uansett lære barna å behandle flagget med respekt, men man kan ikke beskytte dem mot alle potensielle farer :)

Skrevet

Det betyr ikke at det er lettere for dem som blir rammet av uvanlige død som pga. flagg.

Selvsagt ikke. Men vi kan ikke forby alt fordi EN person har dødd av det. Det er viktigere å lære barn at de skal bruke hjelm når de sykler enn å nekte dem å gå med flagg.

Skrevet

Er det _mulig_ å være så sinnsykt frekk?? Overså du det faktum at hennes søskenbarn faktisk døde på den måten? Hvor søren er din respekt for andre mennesker?? Skjerp deg!!

Søskenbarnet til mora, og det skjedde for 100 år siden. Det forandrer ikke at dette er et ikkeproblem som man må ha en IQ på 12 for å få magesår over.

Jeg har aldri sett barn gå i tog med flagget i munnen, men det er nok meg som er unormal.

Gjest Ha en fin 17 mai
Skrevet

Det er jo som de fleste sier her så utrolig sjelden - om i det hele tatt omtrent - at vi hører om barn som dør på denne måten. Men det kan jo skje, det vet dere jo desverre for godt.

Barn har flagg på 17 mai, og selvom de fleste av oss synes det er dumt å ha panikk for det så må vi jo respektere at dette kan et menneske ha som faktisk har vært borti det.

For å roe mor og forsikre dere så koster det så lite å f.eks. sette på en kule nederst på flagget f.eks. slik at det ikke er naturlig for barnet å putte den enden i munnen. Flaggenden er det vel ingen som vi smatte på.

Utover det så er det jo å prate om at dette jo egentlig er en svært sjelden forekomst. Og at alle tynne ting barn kan stikke i munnen er potensiellt farlige. Dette må vi lære barna våre, så må vi holde et øye med dem og utover det så må vi ha tillit til at ting går bra.

Skrevet

Jeg plages mer av alle de små barna som sleper flagget i bakken enn av tanken på at de kan putte flagget i munnen, falle og bli spiddet. (Men jeg forstår selvfølgelig at det er skremmende for en som har opplevd å miste en kusine på nettopp den måten.)

Skrevet

Enig i at hun er hysterisk, men akkurat hun har jo en god grunn. Jeg synes du skal gjøre som du selv synes, uten å tenke for mye på dette ene, megasjeldne skrekktilfellet.

Det aller meste kan være farlig dersom man ikke passer på. Altså passer på LITT. F.eks. at flaggene ikke brukes som stikkvåpen eller slikkepinner.

Gjest trådstarter
Skrevet

Det er jo som de fleste sier her så utrolig sjelden - om i det hele tatt omtrent - at vi hører om barn som dør på denne måten. Men det kan jo skje, det vet dere jo desverre for godt.

Barn har flagg på 17 mai, og selvom de fleste av oss synes det er dumt å ha panikk for det så må vi jo respektere at dette kan et menneske ha som faktisk har vært borti det.

For å roe mor og forsikre dere så koster det så lite å f.eks. sette på en kule nederst på flagget f.eks. slik at det ikke er naturlig for barnet å putte den enden i munnen. Flaggenden er det vel ingen som vi smatte på.

Utover det så er det jo å prate om at dette jo egentlig er en svært sjelden forekomst. Og at alle tynne ting barn kan stikke i munnen er potensiellt farlige. Dette må vi lære barna våre, så må vi holde et øye med dem og utover det så må vi ha tillit til at ting går bra.

Jeg tenkte litt på et flagg jeg så på Glassmagasinet tror jeg det var,

et lite flagg med trestang, men med sokkel... den kan de jo ikke ha i munnen :D

Nei, prøver ikke bli påvirket av moren min, men føler hun ugleser meg når jeg lar ungen min ha flagg. Skjønner jo hun tenker på søskenbarnet sitt men.

Skrevet

Det er farlig å leve, ja ;)

Vi vil dø av det.

Fra spøk til revolver: teit problemstilling.

Skrevet

Hvordan skal barn, som oppdras til å bli beskyttet mot alt som innebærer noen få prosent risiko, klare seg her i livet? Det er foreldres ansvar å oppdra barn til å bli mennesker som tåler og leve livet med den risiko det innebærer, for oss alle. Intet liv er garantert sikkerhet og trygghet fra vugge til grav.

Jeg er sjokkert over de problemstilligene som legges fram på dette forumet når det gjelder barn og sikkerhet.

Gjest Elextra
Skrevet

Uff, fælt å tenke på. Tror ikke alle småbarnsforeldre tenker på den potensielle faren.

Greit nok når de sitter i vogna og holder flagget, men de bør absolutt ikke få springe rundt med flagget på egen hånd.

''Greit nok når de sitter i vogna og holder flagget, men de bør absolutt ikke få springe rundt med flagget på egen hånd.''

Tenk på alle barna som løper rundt med diablopinner for tiden, de kan jo ligne stengene på små flagg. Det bør jo være like farlig det. For ikke å snakke om alle barn som bruker staver på ski, mye galt kan skje da også.

En kan ikke beskytte barna mot alle tenkelige ulykker.

Skrevet

''Greit nok når de sitter i vogna og holder flagget, men de bør absolutt ikke få springe rundt med flagget på egen hånd.''

Tenk på alle barna som løper rundt med diablopinner for tiden, de kan jo ligne stengene på små flagg. Det bør jo være like farlig det. For ikke å snakke om alle barn som bruker staver på ski, mye galt kan skje da også.

En kan ikke beskytte barna mot alle tenkelige ulykker.

Mitt barnebarn på 4,5 år flyr rundt med en lang pinne i hver hånd, samtidig som han lager grimaser. Han leker en figur som kalles Thy, som han har sett i et spill.

Det har rett og slett ikke falt meg inn at dette skulle bety noen form for fare for han. Jeg ser bare hvordan han koser seg med å leke det som for tiden er hans store helt:-)

Skrevet

Hvordan skal barn, som oppdras til å bli beskyttet mot alt som innebærer noen få prosent risiko, klare seg her i livet? Det er foreldres ansvar å oppdra barn til å bli mennesker som tåler og leve livet med den risiko det innebærer, for oss alle. Intet liv er garantert sikkerhet og trygghet fra vugge til grav.

Jeg er sjokkert over de problemstilligene som legges fram på dette forumet når det gjelder barn og sikkerhet.

Altså, selv om man raskt kan bli enig om at det er uhyre usannsynlig at noen skal bli spidded av et flagg, så lurer jeg på hva det er du mener man lærer av det?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Altså, selv om man raskt kan bli enig om at det er uhyre usannsynlig at noen skal bli spidded av et flagg, så lurer jeg på hva det er du mener man lærer av det?

Med vennlig hilsen

Man må ta sjangser, selv om det innebærer en viss risiko. Min far, f.eks, lot min sønn bruke kniver, fiskeutstyr o.l. fra han var 4 år. Han skar seg, og han fikk fiskekrok i fingeren med ditto legebesøk. Men han lærte av det, og gjorde det ikke en gang til. Ingen erfaringer - ingen lærdom.

Skrevet

Man må ta sjangser, selv om det innebærer en viss risiko. Min far, f.eks, lot min sønn bruke kniver, fiskeutstyr o.l. fra han var 4 år. Han skar seg, og han fikk fiskekrok i fingeren med ditto legebesøk. Men han lærte av det, og gjorde det ikke en gang til. Ingen erfaringer - ingen lærdom.

Joda, men poenget er at man lærer absolutt ingenting av ting man dør av.

De siste 40 årene (med sikkerhet) har antall døde gutter blitt redusert med 90%. 90% reduksjon er ufattelig. Det savner trolig sidestykke.

Jeg sier ikke at barn skal ha innehjelm montert på hodet til de er 18, men denne sikkerheten har faktisk reddet utallige barn fra død og lemlestelse.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Enig, folk er hysterisk for ingenting i dag :-)

Skrevet

Enig, folk er hysterisk for ingenting i dag :-)

Er det ikke merkelig at alle som er mer forsiktige enn "meg" er "hysteriske", og alle som er mindre forsiktige enn "meg" er "uansvarlige"?

Det er jo nettopp det ALLE mener!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...