Gå til innhold

Flagg og småunger - farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, men poenget er at man lærer absolutt ingenting av ting man dør av.

De siste 40 årene (med sikkerhet) har antall døde gutter blitt redusert med 90%. 90% reduksjon er ufattelig. Det savner trolig sidestykke.

Jeg sier ikke at barn skal ha innehjelm montert på hodet til de er 18, men denne sikkerheten har faktisk reddet utallige barn fra død og lemlestelse.

Med vennlig hilsen

Jeg ser du gjentar og gjentar....Det er et ganske langt sprang mellom en liten ulykke (erfaring) og død. Og det meste havner i den første kategorien:-)

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

24

• Colette

18

• morsan

7

• Adriana

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Enig, folk er hysterisk for ingenting i dag :-)

Ja, det er rett og slett skremmende, på ungenes vegne. Jeg fatter ikke hvordan disse barna etter hvert skal klare å håndtere livet. For man kan ikke leve et helt liv beskyttet fra farer og risiko.

Skrevet

Jeg ser du gjentar og gjentar....Det er et ganske langt sprang mellom en liten ulykke (erfaring) og død. Og det meste havner i den første kategorien:-)

Nei, det er faktisk skremmende kort avstand mellom å falle av sykkelen og få skrubbsår på kneet, og å falle av sykkelen og foran en bil. Eller å slå hodet alvorlig.

Det er nettopp derfor disse sikkerhetstiltakene har hatt så stor effekt. Folk var ikke uansvarlige for 40 år siden - likevel har vi redusert dødsfallene med 90%.

Gjest Elextra
Skrevet

Altså, selv om man raskt kan bli enig om at det er uhyre usannsynlig at noen skal bli spidded av et flagg, så lurer jeg på hva det er du mener man lærer av det?

Med vennlig hilsen

Synes du det riktige hadde vært å forby flagg?

Og for den saks skyld diablo med tilhørende pinner?

Og hva med skistaver? Har sett mye vanvittig lek med dem.

Skrevet

Ja, det er rett og slett skremmende, på ungenes vegne. Jeg fatter ikke hvordan disse barna etter hvert skal klare å håndtere livet. For man kan ikke leve et helt liv beskyttet fra farer og risiko.

Man kan ikke leve livet i det hele tatt hvis man er død.

Ingen sier at man ikke skal la unger få erfaring. Poenget er at de fleste erfaringer kan man få seg uten alvorlige skader. Jeg er meget erfaren (kan totaloppusse leiligheter, fikse biler og busser), men ingen i min familie har noensinne brukket et bein. Eller forstuet noe.

Skrevet

Nei, det er faktisk skremmende kort avstand mellom å falle av sykkelen og få skrubbsår på kneet, og å falle av sykkelen og foran en bil. Eller å slå hodet alvorlig.

Det er nettopp derfor disse sikkerhetstiltakene har hatt så stor effekt. Folk var ikke uansvarlige for 40 år siden - likevel har vi redusert dødsfallene med 90%.

90% av hvor mange?

Skrevet

Synes du det riktige hadde vært å forby flagg?

Og for den saks skyld diablo med tilhørende pinner?

Og hva med skistaver? Har sett mye vanvittig lek med dem.

Nei, hva er det jeg har skrevet som får deg til å tro noe slikt?

Jeg har da nettopp skrevet at sjansen til å bli skadet av et flagg er mikroskopisk. Det sagt, jeg tror heller ikke at man akkurat lærer noen nyttige erfaringer av å springe rundt med flagg.

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, hva er det jeg har skrevet som får deg til å tro noe slikt?

Jeg har da nettopp skrevet at sjansen til å bli skadet av et flagg er mikroskopisk. Det sagt, jeg tror heller ikke at man akkurat lærer noen nyttige erfaringer av å springe rundt med flagg.

Med vennlig hilsen

Nei, vet jo egentlig at du sjelden er for forbud.

Men du synes kanskje det var best om barna ble anmodet om å etterlate flaggene hjemme?

Skrevet

Man kan ikke leve livet i det hele tatt hvis man er død.

Ingen sier at man ikke skal la unger få erfaring. Poenget er at de fleste erfaringer kan man få seg uten alvorlige skader. Jeg er meget erfaren (kan totaloppusse leiligheter, fikse biler og busser), men ingen i min familie har noensinne brukket et bein. Eller forstuet noe.

Jeg vokste opp i en tid hvor barn var frie individer. Vi lekte ute fra morgen til kveld, uten at noen voksne brydde seg med hva vi drev med. Og vi hadde det helt herlig:-)

Jeg husker selv at jeg pløyde skogen for blomster og "spiselige" vekster. Jeg spiste alt jeg trodde var "sisselrot" og masse deilige syreblader. Ofte endte det med oppkast noen timer:-) Og ikke bare det. Jeg begravde døde fugler, og andre dyr, uten å vaske hendene etterpå:-)

Skrevet

90% av hvor mange?

Fra SSB: "Gutter i alderen 1-4 år har gjennomgående vært mest utsatt, og på begynnelsen av 1950-tallet døde over 55 av 100 000 barn årlig i denne aldersgruppen. Nå er det bare seks av 100 000 som lider samme skjebne."

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200803/04/index.html

90% reduksjon fra 55 per 100000 = 2640 gutter mellom 1 og 4 år. Hvert år!

Det er ufattelig mange liv som er reddet!

Skrevet

Nei, vet jo egentlig at du sjelden er for forbud.

Men du synes kanskje det var best om barna ble anmodet om å etterlate flaggene hjemme?

Nei, jeg tror det er helt hypotetisk at noen blir drept av det, selv om man selvsagt bør fortelle barn at de ikke skal løpe med flagg i munnen.

Jeg er langt fra hysterisk, men poenget mitt er mer at man kan la unger få de nyttige erfaringene, selv om de har "myke matter" på lekeplassen, osv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Fra SSB: "Gutter i alderen 1-4 år har gjennomgående vært mest utsatt, og på begynnelsen av 1950-tallet døde over 55 av 100 000 barn årlig i denne aldersgruppen. Nå er det bare seks av 100 000 som lider samme skjebne."

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200803/04/index.html

90% reduksjon fra 55 per 100000 = 2640 gutter mellom 1 og 4 år. Hvert år!

Det er ufattelig mange liv som er reddet!

Reddet, ja...men til hvilken pris? Jeg ser ikke for meg at lykken ligger i å leve en polstret tilværelse med foreldre og andre som overvåker på gps. Skremmende!

Skrevet

Joda, men poenget er at man lærer absolutt ingenting av ting man dør av.

De siste 40 årene (med sikkerhet) har antall døde gutter blitt redusert med 90%. 90% reduksjon er ufattelig. Det savner trolig sidestykke.

Jeg sier ikke at barn skal ha innehjelm montert på hodet til de er 18, men denne sikkerheten har faktisk reddet utallige barn fra død og lemlestelse.

Med vennlig hilsen

''De siste 40 årene (med sikkerhet) har antall døde gutter blitt redusert med 90%. 90% reduksjon er ufattelig. Det savner trolig sidestykke. ''

Enig - om dette er tilfelle, er det sensasjonelt!

''Jeg sier ikke at barn skal ha innehjelm montert på hodet til de er 18, men denne sikkerheten har faktisk reddet utallige barn fra død og lemlestelse.''

Også mot flaggdød?

Er selvfølgelig for sikkerhetstiltak av ymse slag, men vi kan ikke skåne barna våre eller oss sjøl fra alle tenkelige eller utenkelige katastrofer ("no offence" til trådstarter).

Skrevet

Jeg vokste opp i en tid hvor barn var frie individer. Vi lekte ute fra morgen til kveld, uten at noen voksne brydde seg med hva vi drev med. Og vi hadde det helt herlig:-)

Jeg husker selv at jeg pløyde skogen for blomster og "spiselige" vekster. Jeg spiste alt jeg trodde var "sisselrot" og masse deilige syreblader. Ofte endte det med oppkast noen timer:-) Og ikke bare det. Jeg begravde døde fugler, og andre dyr, uten å vaske hendene etterpå:-)

Ja, og det var nok en del som gjorde det "samme" som deg, men som kanskje endte død (for å sette det på spissen) og som derfor ikke kan skrive her.

Så vi hører bare de gangene det gikk godt.

Med vennlig hilsen

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Nei, jeg tror det er helt hypotetisk at noen blir drept av det, selv om man selvsagt bør fortelle barn at de ikke skal løpe med flagg i munnen.

Jeg er langt fra hysterisk, men poenget mitt er mer at man kan la unger få de nyttige erfaringene, selv om de har "myke matter" på lekeplassen, osv.

Med vennlig hilsen

Tror ikke jeg har sagt det til mine... De har bært flagg,men jeg har visst glemt å fortelle at de ikke må løpe med flagget i munnen.

Jeg har visst også glemt å fortelle at de ikke bør sette ansiktene ned i sølepytter. Og dessuten at de ikke bør tenne på egne klær. Jeg har heller ikke fortalt at de ikke bør knyte skolissene fast i sykkelen før de starter av gårde...

Tuller med deg nå.

Mener bare at unger må få lære selv. Umulig og ikke ønskelig å pakke dem inn i bomull.

(har ikke lest hele tråden)

Skrevet

''De siste 40 årene (med sikkerhet) har antall døde gutter blitt redusert med 90%. 90% reduksjon er ufattelig. Det savner trolig sidestykke. ''

Enig - om dette er tilfelle, er det sensasjonelt!

''Jeg sier ikke at barn skal ha innehjelm montert på hodet til de er 18, men denne sikkerheten har faktisk reddet utallige barn fra død og lemlestelse.''

Også mot flaggdød?

Er selvfølgelig for sikkerhetstiltak av ymse slag, men vi kan ikke skåne barna våre eller oss sjøl fra alle tenkelige eller utenkelige katastrofer ("no offence" til trådstarter).

Jeg er helt enig, men mitt poeng er mer at man kan få akkurat den samme nyttige erfaringen, uten å miste hjerneceller, fingrer eller en fot i prosessen! ;-)

Med andre ord, motorikkforbedringen og erfaringen man får av å leke på en lekeplass med "myke matter" er akkurat like god som den man får på en lekeplass med asfalt med spiker! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Reddet, ja...men til hvilken pris? Jeg ser ikke for meg at lykken ligger i å leve en polstret tilværelse med foreldre og andre som overvåker på gps. Skremmende!

Jeg lever alt annet enn en polstret tilværelse - jeg har reist rundt Afrika, Latin-Amerika og Asia.

Poenget er at man elminerer risikoen man kan eliminere. Så får man heller akseptere den man ikke kan eliminere.

Å ta risiko bare for å ta risiko er dumt.

Med venlig hilsen

Skrevet

''Reddet, ja...men til hvilken pris? Jeg ser ikke for meg at lykken ligger i å leve en polstret tilværelse med foreldre og andre som overvåker på gps. Skremmende!''

Hvor i all verden i Sørs innlegg (eller noen andres for den del) er det du finner at det er ønsket måte å oppdra ungene på?

Jeg synes 2500 små barneliv spart er godt betalt for bruk av bilbelter, sykkelhjelmer, barnesikringer av diverse slag. Ikke mange som tar helt av og er hysteriske.

Skrevet

Er det ikke merkelig at alle som er mer forsiktige enn "meg" er "hysteriske", og alle som er mindre forsiktige enn "meg" er "uansvarlige"?

Det er jo nettopp det ALLE mener!

Med vennlig hilsen

''Er det ikke merkelig at alle som er mer forsiktige enn "meg" er "hysteriske", og alle som er mindre forsiktige enn "meg" er "uansvarlige"?

Det er jo nettopp det ALLE mener!''

Godt sagt! :-)

Skrevet

Ja, og det var nok en del som gjorde det "samme" som deg, men som kanskje endte død (for å sette det på spissen) og som derfor ikke kan skrive her.

Så vi hører bare de gangene det gikk godt.

Med vennlig hilsen

Nå har jeg levd noen år. Og jeg kjenner ikke til noen dødsfall blant barn, som skyldes ulykker. Men et par av sykdom. Mulig jeg er uerfaren, eller har vært heldig. Men jeg kan ikke tro at det å innskrenke et barns liv med utallige sikkerhetstiltak, bringer så mye mer med seg enn enda mer engstelse for både foreldre og barn.

Vi kan på en måte aldri bli trygge nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...