Gå til innhold

Flagg og småunger - farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror ikke jeg har sagt det til mine... De har bært flagg,men jeg har visst glemt å fortelle at de ikke må løpe med flagget i munnen.

Jeg har visst også glemt å fortelle at de ikke bør sette ansiktene ned i sølepytter. Og dessuten at de ikke bør tenne på egne klær. Jeg har heller ikke fortalt at de ikke bør knyte skolissene fast i sykkelen før de starter av gårde...

Tuller med deg nå.

Mener bare at unger må få lære selv. Umulig og ikke ønskelig å pakke dem inn i bomull.

(har ikke lest hele tråden)

Jo, de må få lære selv, men poenget er at noen "lærdommer" tar livet av dem, og da lærer de i hvert fall ingenting.

Flaggpinne i munnen faktisk livsfarlig hvis et lite barn faller. Poenget er jo at man bare sørger for at de ikke springer med flagg i munnen, men ikke avskaffer flagg i sin helhet.

Med vennlig hilsen

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

24

• Colette

18

• morsan

7

• Adriana

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Er det ikke merkelig at alle som er mer forsiktige enn "meg" er "hysteriske", og alle som er mindre forsiktige enn "meg" er "uansvarlige"?

Det er jo nettopp det ALLE mener!

Med vennlig hilsen

Hmmmmm

Jo, det er kanskje noe i det der. ;-)

Skrevet

''Reddet, ja...men til hvilken pris? Jeg ser ikke for meg at lykken ligger i å leve en polstret tilværelse med foreldre og andre som overvåker på gps. Skremmende!''

Hvor i all verden i Sørs innlegg (eller noen andres for den del) er det du finner at det er ønsket måte å oppdra ungene på?

Jeg synes 2500 små barneliv spart er godt betalt for bruk av bilbelter, sykkelhjelmer, barnesikringer av diverse slag. Ikke mange som tar helt av og er hysteriske.

Det ligger vel i sakens natur at for å unngå div.ulykker, så må det finnes en del sikkerhetstiltak. Nødvendige og unødvendige.

Jeg synes bare synd på barn som ikke får lov til å leke fritt.

Skrevet

Nå har jeg levd noen år. Og jeg kjenner ikke til noen dødsfall blant barn, som skyldes ulykker. Men et par av sykdom. Mulig jeg er uerfaren, eller har vært heldig. Men jeg kan ikke tro at det å innskrenke et barns liv med utallige sikkerhetstiltak, bringer så mye mer med seg enn enda mer engstelse for både foreldre og barn.

Vi kan på en måte aldri bli trygge nok.

Nei, vi kan ikke det, fordi døden er The End. Og du lærer ikke noe av den.

Hvis man vil erfare og leve, så er første prioritet å holde seg i live!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Synes du det riktige hadde vært å forby flagg?

Og for den saks skyld diablo med tilhørende pinner?

Og hva med skistaver? Har sett mye vanvittig lek med dem.

Akkurat flagg er vel ikke så vanlig å ha inn i munnen...men kjærlighet på pinne & ispinner har ikke mine unger fått lov til å spise mens de har løpt og lekt. Nettopp med tanke på hva et fall kan gjøre...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Akkurat flagg er vel ikke så vanlig å ha inn i munnen...men kjærlighet på pinne & ispinner har ikke mine unger fått lov til å spise mens de har løpt og lekt. Nettopp med tanke på hva et fall kan gjøre...

Ja, det har jeg også vært opptatt av. Ispinne eller kjærlighet på pinne hadde de litt oftere enn bare en dag i året....

Skrevet

''Er det ikke merkelig at alle som er mer forsiktige enn "meg" er "hysteriske", og alle som er mindre forsiktige enn "meg" er "uansvarlige"?

Det er jo nettopp det ALLE mener!''

Godt sagt! :-)

Og alle som kjører langsommere enn meg burde ikke hatt førerkort, og de som kjører fortere er uansvarlige råkjørere!

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg er helt enig, men mitt poeng er mer at man kan få akkurat den samme nyttige erfaringen, uten å miste hjerneceller, fingrer eller en fot i prosessen! ;-)

Med andre ord, motorikkforbedringen og erfaringen man får av å leke på en lekeplass med "myke matter" er akkurat like god som den man får på en lekeplass med asfalt med spiker! ;-)

Med vennlig hilsen

''Jeg er helt enig, men mitt poeng er mer at man kan få akkurat den samme nyttige erfaringen, uten å miste hjerneceller, fingrer eller en fot i prosessen! ;-)

Med andre ord, motorikkforbedringen og erfaringen man får av å leke på en lekeplass med "myke matter" er akkurat like god som den man får på en lekeplass med asfalt med spiker! ;-)''

Enig i det, men det skal ikke frata barn gleden og mestringen ved å klatre i trær, fiske, spikke seljefløyte, sykle MED hjelm, vifte med 17. maiflagg osv, osv.

Vi må ta forbehold mtp sikkerhet for de små, men ikke ta fra dem mulighet og glede av en utforskende, lærerik, morsom og TRYGG barndom :-)

Skrevet

Nei, vi kan ikke det, fordi døden er The End. Og du lærer ikke noe av den.

Hvis man vil erfare og leve, så er første prioritet å holde seg i live!

Med vennlig hilsen

Jeg tenker ikke "død" så fort et barn leker fritt. Da skulle jeg vært død for lengst:-) Vi lever i en tid hvor alt dramatiseres, og hvor trangen til sikkerhet/trygghet er sterkere enn noen gang.

Jeg slutter meg rett og slett til NHD's uttalelser i denne tråden. Jeg vil anta at han vet hva han snakker om:-)

Skrevet

Det ligger vel i sakens natur at for å unngå div.ulykker, så må det finnes en del sikkerhetstiltak. Nødvendige og unødvendige.

Jeg synes bare synd på barn som ikke får lov til å leke fritt.

De får ikke lov å leke fritt på motorveien heller. Visse tiltak er nødvendig for å holde seg i live.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Og alle som kjører langsommere enn meg burde ikke hatt førerkort, og de som kjører fortere er uansvarlige råkjørere!

;-)

Med vennlig hilsen

selvsagt :-)

Skrevet

''Jeg er helt enig, men mitt poeng er mer at man kan få akkurat den samme nyttige erfaringen, uten å miste hjerneceller, fingrer eller en fot i prosessen! ;-)

Med andre ord, motorikkforbedringen og erfaringen man får av å leke på en lekeplass med "myke matter" er akkurat like god som den man får på en lekeplass med asfalt med spiker! ;-)''

Enig i det, men det skal ikke frata barn gleden og mestringen ved å klatre i trær, fiske, spikke seljefløyte, sykle MED hjelm, vifte med 17. maiflagg osv, osv.

Vi må ta forbehold mtp sikkerhet for de små, men ikke ta fra dem mulighet og glede av en utforskende, lærerik, morsom og TRYGG barndom :-)

Helt enig!

:-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Enig i det, men det skal ikke frata barn gleden og mestringen ved å klatre i trær, fiske, spikke seljefløyte, sykle MED hjelm, vifte med 17. maiflagg osv, osv.

Vi må ta forbehold mtp sikkerhet for de små, men ikke ta fra dem mulighet og glede av en utforskende, lærerik, morsom og TRYGG barndom :-)''

Helt enig :-)

Skrevet

Jeg tenker ikke "død" så fort et barn leker fritt. Da skulle jeg vært død for lengst:-) Vi lever i en tid hvor alt dramatiseres, og hvor trangen til sikkerhet/trygghet er sterkere enn noen gang.

Jeg slutter meg rett og slett til NHD's uttalelser i denne tråden. Jeg vil anta at han vet hva han snakker om:-)

2500 barn i året (og det er KUN for gutter mellom 1-4 år - i tillegg er alle de andre!) er ufattelig mange.

Skrevet

De får ikke lov å leke fritt på motorveien heller. Visse tiltak er nødvendig for å holde seg i live.

Med vennlig hilsen

Dette virker litt som sort-hvitt -tenkning. Det som ikke er 100% trygt fører til død og elendighet? Det aller meste er midt i mellom:-)

Skrevet

Dette virker litt som sort-hvitt -tenkning. Det som ikke er 100% trygt fører til død og elendighet? Det aller meste er midt i mellom:-)

Nei, tvertimot skal man være meget klar over hva som er farlig, og hva som ikke er det. Da kan man unngå dem.

Skrevet

2500 barn i året (og det er KUN for gutter mellom 1-4 år - i tillegg er alle de andre!) er ufattelig mange.

Ja, det er ufattelig mange. Ikke bare med tanke på alle livene som blir spart, men også for all dden sorg og fortvilelse man sparer foreldrene og andre familiemedlemmer for.

Skavlan hadde i vinter besøk av en svensk professor som snakket om dette at (eldre) folk maste om at "ting var bettre förr", og han tok da opp blant annet dette med at barnedødeligheten var kraftig redusert de siste årene, i tillegg til en del andre forhold.

Hans konklusjon var at det var gamle Inga og gamle Gunnar som var "bettre förr", og ikke samfunnet! :-)

Skrevet

''Jeg slutter meg rett og slett til NHD's uttalelser i denne tråden. Jeg vil anta at han vet hva han snakker om:-)''

Se aller, aller fleste som har svart i denne tråden slutter seg til det at sannsynligheten for å dø pga flaggbruk på 17. mai er ekstremt liten.

Skrevet

Nei, tvertimot skal man være meget klar over hva som er farlig, og hva som ikke er det. Da kan man unngå dem.

Og det aller, aller meste er jo ikke farlig:-) Noe er helt ufarlig, noe er litt riskabelt, noe er middels risikabelt, noe er veldig risikabelt osv. Og det er vår oppgave å lære ungene disse nyansene. Og det gjør vi ikke ved å si at det meste er farlig - og polstre dem inn deretter.

Skrevet

Ja, det er ufattelig mange. Ikke bare med tanke på alle livene som blir spart, men også for all dden sorg og fortvilelse man sparer foreldrene og andre familiemedlemmer for.

Skavlan hadde i vinter besøk av en svensk professor som snakket om dette at (eldre) folk maste om at "ting var bettre förr", og han tok da opp blant annet dette med at barnedødeligheten var kraftig redusert de siste årene, i tillegg til en del andre forhold.

Hans konklusjon var at det var gamle Inga og gamle Gunnar som var "bettre förr", og ikke samfunnet! :-)

Og for hvert barn som blir drept blir kanskje 10 (?) alvorlig såret.

Nostalgi var bedre før! :knegg:

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...