Gå til innhold

lest boken vanniljen


threzi

Anbefalte innlegg

nei, Grete jeg gjør ikke det. jeg starter med bearbeidingen om ikke så alt for lenge. gruer meg, for jeg har aldri snakket om det.. har nevnt det for en lærer på skolen, men ikke hva som skjedde. gruer meg jeg.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Threzi!

Du skal i vert fall ha masse ros fordi du begynner å kjenne på dette, og ønsker å jobbe med det! Det betyr nemlig at du er godt i gang allerede!! Håper du finner noen dyktige fagfolk som kan hjelpe deg videre!

Vil bare tipse deg om at Psykiatrisk Opplysningsfond har et veldig bra hefte om Multippel personlighet som du kanskje kan ha glede av å lese. Se hjemmesiden deres www.psykopp.no Det er ikke så dyre hefter, mellom kr 50 og kr 100 hvis jeg ikke husker feil.

Stor oppmuntringsklem fra Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tror det er _veldig_ mange som kjenner seg igjen i "gruingen" din. Synes det er kjempeflott at du har kommet så langt at du vil bearbeide! Det er modig gjort! Klart du gruer, men husk at det er du som har kontroll på hva du skal fortelle eller ikke. Først og fremst så skal du bli kjent og ha kjemi med den personen du skal snakke med. Det er en stor terskel i segselv.

Men husk også at den hjelpen kan ikke hjelpe hvis du ikke er ærlig...ikke prøv å "pynte"på..si det som det er..når du føler deg trygg og kan stole på. Vet at det er vanskelig, men prøv...Det er degselv det handler om...det er du som skal bearbeide..det er du som skal videre i livet...det er du som skal ta tilbake livet...Det er ditt liv..ta det tilbake!

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enellerannen

Threzi!

Du skal i vert fall ha masse ros fordi du begynner å kjenne på dette, og ønsker å jobbe med det! Det betyr nemlig at du er godt i gang allerede!! Håper du finner noen dyktige fagfolk som kan hjelpe deg videre!

Vil bare tipse deg om at Psykiatrisk Opplysningsfond har et veldig bra hefte om Multippel personlighet som du kanskje kan ha glede av å lese. Se hjemmesiden deres www.psykopp.no Det er ikke så dyre hefter, mellom kr 50 og kr 100 hvis jeg ikke husker feil.

Stor oppmuntringsklem fra Grete :-)

Hei!

Dissosiasjonslidelsen det er snakk om i boka Vannliljen, er ganske omfattende.

Jeg har diagnosen posttraumatisk stressyndrom og jeg har dissosiasjonslidelse(ikke på langt nær det samme omfanget som hovedpersonen i boka har,- så vidt jeg vet). Jeg vet om noen flere som har vært utsatt for overgrep i barndommen som også lider av det samme.(vi er alle under behandling av fagpersoner).

Det er kanskje flere her som lurer på hva dissosiasjon er (?). Under avsnittet ETTERORD i Vannliljen står det bl.a. følgende fra lege Thomas Kessel,-- at dissosiasjon - eller avspaltning - eller splittelse - er en allmennmenneskelig egenskap, som vi alle gjør oss daglig bruk av ( vi spalter av sanseinntrykk for å konsentrere oss om det som er viktigst i øyeblikket). Denne evnen kan i traumatiske situasjoner få spesielle utforminger,- som også her kan være formålstjenlig,- ja livreddende. På grunn av et utålelig press utenfra lærer personen seg å spalte av deler av sin personlighet slik at det fremkommer en "hjelper" som så og si er usårbar for visse krenkelser og derfor klarer å overleve traumet. Når den traumatiske situsjonen er over, kommer den hele personen fram igjen. Vi må forstå det slik t det som hjelperen har opplevet, lagres som en erfaring, selv om personen ikke kan huske det i øyeblikket eller være klar over hva som har skjedd i det hele tatt.

Hvis man ikke får hjelp innen rimelig tid til å få fram fra det ubevisste alle avspaltede og fortrengte sider av det en har opplevd får man (som regel) senskader, som sammenfattes i begrepet "posttraumatisk stress-syndrom". En slik senskade kan bety at man senere i livet foretar avspaltninger i situasjoner der det slett ikke er hensiktsmessig. Som Kessel sier videre; Når det vonde foregår over lang tid,skapes en egen indre verden som hovedpersonen selv ikke har bevisst kontakt med.

Hvis du har misstanker om at du har dissosiativ lidelse, oppfordrer jeg deg til å snakke med en fagperson for å få riktig utredning og hjelp.

Varm klem og varme tanker fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...