Gå til innhold

Menn som bor "hjemme"....


Gjest Iris38

Anbefalte innlegg

Foreldrene eier huset inkludert leiligheten og da "bor du hjemme". Kaller ikke dette en selvstendig mann, selv om han vasker klærne sine selv og lager mat.

Jeg synes uansett det blir stor forskjell. Kanskje hjelper han dem så mye at det tilsvarer husleie. Vet du positivt at han ikke betale noe for å bo der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 508
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    118

  • Dorthe

    27

  • Colette

    19

  • PieLill

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest irrere

Svaret er nei :-) Da måtte han solgt, og vi hadde kjøpt en felles leilighet. Om han eide 2/3 og jeg 1/3 spiller ingen rolle. Det som spiller en rolle er at jeg eier en viss andel av leiligheten. Jeg tenker på fremtiden, men det virker som om det er mange her som ikke tenker lenger enn nesetippen..

Du kan ved et slikt valg risikere å bli sittende med gjeld når et forhold går dukken, hvis boligen synker i verdi. Boligprisene vil neppe stige til evig tid og renten være lav. Men det er klart at 1/3 i restgjeld etter brudd kanskje virker mer selvstendig enn å ha spart opp noen kroner ved å bo i en leilighet en kjæreste eide og derigjennom heller ha noe egenkapital. Det virker som om en del tror det at ved boligkjøp, så er det en selvfølge at jeg vil sitte igjen med noe om det kommer til et salg. Jeg har selv opplevd det motsatte og det var lite hyggelig å starte på nytt med en restgjeld fra gammel bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iris38

Sorry, men nå tror jeg ikke på deg lenger. :-)

Det blir for dumt. ... Du klarer jo ikke å komme mend en eneste grunn, selv om du snakket om "gode grunner". Tror nok ikke du eier din egen leilighet av eller annen "god grunn". He, he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Det blir for dumt. ... Du klarer jo ikke å komme mend en eneste grunn, selv om du snakket om "gode grunner". Tror nok ikke du eier din egen leilighet av eller annen "god grunn". He, he...

Vel, det er du som er kjæreste med en mann du synes er en dott, ikke jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iris38

Jeg sier jo at jeg ikke aner noe om hva årsakene kan være. Det er heller ikke sikkert at du vet alt her (noe jeg tviler sterkt på, det virker ikke som du kjenner mannen særlig godt)

Igjen - det er tross alt mer interessant å sette opp 3 årsaker til at du ble kjæreste med ham.

Om du ikke engang kan snakke med ham om disse tingene er vel forholdet dødfødt. Jeg tror uansett ikke så mye på dette lenger.

Som jeg sa du bor nok hjemme av en eller annen "god grunn" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Det er faktisk naturlig at foreldre og barn skiller lag når barnet er voksen, og at barnet skaper seg en selvstendig tilværelse. I dyreverdenen skjer det uten forkludring, mens vi mennesker lager de merkeligste ordninger.

I mange andre land i verden er det svært vanlig med slike "ordninger". Foreldre tar vare på barna og nå foreldrene blir gamle tar de unge vare på dem. Høres langt triveligere ut enn det samfunnet vi har skapt for oss selv her oppe på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest verinoca

Som jeg sa du bor nok hjemme av en eller annen "god grunn" :-)

Du tar helt feil. Synd du ikke har annet enn materielle verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange andre land i verden er det svært vanlig med slike "ordninger". Foreldre tar vare på barna og nå foreldrene blir gamle tar de unge vare på dem. Høres langt triveligere ut enn det samfunnet vi har skapt for oss selv her oppe på berget.

Det avhenger av:

1) Om du har noen levende barn.

2) Om de er av typen som bor der du bor.

3) Hvilke foreldre du har.

Jeg er meget glad man ikke er tvunget til et slikt system.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iris38

Trådstarter aner ingenting om hvorfor han bor hjemme, hvorfor han ikke kjøpte noe eget med forrige samboer eller hva han kunne tenke seg i framtiden.

Da tenker jeg at det mest logiske er å spørre _han_, ikke lage masse dramagreier på et nettsted.

Hva vet du om hva jeg vet??? Jeg vet hvorfor han bor der- han bor der gratis på grunn av foreldrene betaler! Søsteren har også en gratis leilighet et annet sted. Alt er eies av foreldrene. Vanskelig? Ganske sannsynlig da at man ikke ønsker å kjøpe en leilighet sammens med en samboer når man har en betalt av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så ille at han bor i huset deres, så lenge han har egen leilighet. Jeg synes ikke denne ene tingen er så negativ at han skal fratas alle evt. positive egenskaper som du antakelig vet om og setter pris på.

Men jeg ville nok ikke flyttet inn der sammen med ham. Så hvis han eller foreldrene eller begge parter vil reagere negativt på at han flytter ut og kjøper noe sammen med deg, synes jeg ikke du skal gi deg. Da får du heller stille et ultimatum og se hva som skjer.

Ikke nistirr på hva han gjorde sammen med eksen, det er ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Det avhenger av:

1) Om du har noen levende barn.

2) Om de er av typen som bor der du bor.

3) Hvilke foreldre du har.

Jeg er meget glad man ikke er tvunget til et slikt system.

Med vennlig hilsen

Det avhenger av:

1) Om du har noen levende barn.

2) Om de er av typen som bor der du bor.

3) Hvilke foreldre du har.

Jeg er meget glad man ikke er tvunget til et slikt system.

Jeg burde kanskje lagt til at det avhenger av ditten og datten, men det jeg ville frem til var at i mange andre land er slike ordninger ikke det mest utenkelige, men tvert om vanlig. Jeg har ikke sagt at jeg er tilhenger av en slik bomåte skal påvinges noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av:

1) Om du har noen levende barn.

2) Om de er av typen som bor der du bor.

3) Hvilke foreldre du har.

Jeg er meget glad man ikke er tvunget til et slikt system.

Jeg burde kanskje lagt til at det avhenger av ditten og datten, men det jeg ville frem til var at i mange andre land er slike ordninger ikke det mest utenkelige, men tvert om vanlig. Jeg har ikke sagt at jeg er tilhenger av en slik bomåte skal påvinges noen.

Det er greit nok, men poenget er at det er ikke slik fordi "folk er snillere", men fordi man ikke har en pensjonsordning/velferdsstat, slik at det "MÅ" være slik. Det er, på mange måter, en tvang.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Svaret er nei :-) Da måtte han solgt, og vi hadde kjøpt en felles leilighet. Om han eide 2/3 og jeg 1/3 spiller ingen rolle. Det som spiller en rolle er at jeg eier en viss andel av leiligheten. Jeg tenker på fremtiden, men det virker som om det er mange her som ikke tenker lenger enn nesetippen..

''Jeg tenker på fremtiden, men det virker som om det er mange her som ikke tenker lenger enn nesetippen..''

Men spesielt god i økonomi er du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva vet du om hva jeg vet??? Jeg vet hvorfor han bor der- han bor der gratis på grunn av foreldrene betaler! Søsteren har også en gratis leilighet et annet sted. Alt er eies av foreldrene. Vanskelig? Ganske sannsynlig da at man ikke ønsker å kjøpe en leilighet sammens med en samboer når man har en betalt av foreldrene.

Men alt dette er jo bare i ditt hode. Kan du ikke la ting utvikle seg naturlig, og ta denne diskusjonen med ham når det blir aktuelt? Er du forelsket i denne mannen, så er det vel bare å ri på bølgen og ta livet som det kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker jeg

Det avhenger av:

1) Om du har noen levende barn.

2) Om de er av typen som bor der du bor.

3) Hvilke foreldre du har.

Jeg er meget glad man ikke er tvunget til et slikt system.

Med vennlig hilsen

Sør, kan du ikke svare uten å skifte overskrift? Det er et spørsmål. Når man kommer inn i de 100 nyeste er det vanskelig å orientere seg. Så det hadde vært greit om du kunne sluttet å gjøre det i så stor grad som du gjør nå. Kanskje en er interessert i å følge tråden, eller kanskje ikke. Uansett gjør det ting vanskeligere. Det er jo det som er hele poenget med en overskrift, å gjøre det mulig å skjelne mellom ulike tråder. Jeg synes det er en uting. Tenk litt over det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iris38

''Jeg tenker på fremtiden, men det virker som om det er mange her som ikke tenker lenger enn nesetippen..''

Men spesielt god i økonomi er du ikke.

Jeg tenker langsiktig og ikke kortsiktig, så da spørst det hvem som er god i økonomi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Det er greit nok, men poenget er at det er ikke slik fordi "folk er snillere", men fordi man ikke har en pensjonsordning/velferdsstat, slik at det "MÅ" være slik. Det er, på mange måter, en tvang.

Med vennlig hilsen

I dine øyne er det tvang, fordi du lever i en velferdstat som legger opp til at vi gjennom økonimiske goder slipper å ha våre egne når innpå oss. De stues i stedet bort når de ikke lengre har noe å tilføre i arbeidssammenheng. Eller påstår du at alle som lever og har familie nær innpå seg vil hevde at de er tvunget til det og at de hadde foretrukket noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

I mange andre land i verden er det svært vanlig med slike "ordninger". Foreldre tar vare på barna og nå foreldrene blir gamle tar de unge vare på dem. Høres langt triveligere ut enn det samfunnet vi har skapt for oss selv her oppe på berget.

Jeg ønsker ikke at barna mine skal ta vare på meg på den måten når jeg blir gammel. Jeg håper at de og jeg blir skånet for å vaske og skifte bleier på meg, men at de besøker meg titt og ofte håper jeg inderlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

I dine øyne er det tvang, fordi du lever i en velferdstat som legger opp til at vi gjennom økonimiske goder slipper å ha våre egne når innpå oss. De stues i stedet bort når de ikke lengre har noe å tilføre i arbeidssammenheng. Eller påstår du at alle som lever og har familie nær innpå seg vil hevde at de er tvunget til det og at de hadde foretrukket noe annet?

Det er mange fra andre land som sier at situasjonen er slik fordi de ikke har de tilbudene som finnes her. Det som mange reagerer på i Norge er at gamle mennesker blir "glemt" på institusjonene og er ensomme. Ikke at de får stell av noen andre enn sine nærmeste.

Det er tungt å stelle en person døgnet rundt, men det er ikke vanskelig å ha kontakt med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør, kan du ikke svare uten å skifte overskrift? Det er et spørsmål. Når man kommer inn i de 100 nyeste er det vanskelig å orientere seg. Så det hadde vært greit om du kunne sluttet å gjøre det i så stor grad som du gjør nå. Kanskje en er interessert i å følge tråden, eller kanskje ikke. Uansett gjør det ting vanskeligere. Det er jo det som er hele poenget med en overskrift, å gjøre det mulig å skjelne mellom ulike tråder. Jeg synes det er en uting. Tenk litt over det da.

Jeg gjør det for at det skal være mulig å navigere rundt i en tråd på kanskje flere hundre innlegg. Det er ikke lett hvis alle overskriftene er identiske. Jeg pleier å beholde mye av originaloverskriften, slik at man gjerne kan gjette at det er samme tråd. En annen grunn til å endre overskrift er jo at man endrer hva man diskuterer i tråden, hvilket var tilfelle her.

Men jeg noterer meg det du sier.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...