Gå til innhold

Menn som bor "hjemme"....


Gjest Iris38

Anbefalte innlegg

Martha Louise kunne vært her;-) Ja det kunne også vært kronprinsesse Mette Marit;-)

MM virker betydelig mer oppegående enn ML og "englene"! *LOL*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 508
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    118

  • Dorthe

    27

  • Colette

    19

  • PieLill

    17

Mest aktive i denne tråden

Det er en påstand det rett og slett ikke finnes belegg for.

Vi tar langt mer vare på barn som lider, på alenemødre, på alle mulige grupper. Det er faktisk ikke såååå mange år siden uønskede barn ble satt ut i skogen. Og det er ikke mer enn 70 år siden jødene ble sendt til Tyskland.

Vi har blitt et langt bedre samfunn siden da.

Med vennlig hilsen

Snakker du om hver og en av oss som enkeltmennesker, eller snakker du om samfunnsgodene våre?

Men bortsett fra dette, så orker jeg ikke å diskutere med deg. Det blir så langvarig og slitsomt, og jeg går så trøtt av alt skal vinkles til politikk. Beklager :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ingen forhindrer noen, det har du helt rett i. Men pga vår hang til materialistiske verdier, velger vi det bort. Det er utenkelig for de fleste å ta vare på sine foreldre på deres eldre dager og det takket være dette systemet du lovpriser.

''Det er utenkelig for de fleste å ta vare på sine foreldre på deres eldre dager og det takket være dette systemet du lovpriser.''

Hvilket system?

I gamle dager tok folk vare på hverandre, tro ikke at det var lett for noen parter...Økonomien, tillot ikke noe annet.

Var de mer glad i hverandre enn vi er nå? Sannsynligvis ikke, men de var økonomisk forbundet, mer enn vi er i dag.

Men respekt for de eldre, var mye større enn i dag, og det vil jeg gjerne vinne tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ble det for høyt for deg?''

Jeg ser du passer på å bruke spm.tegnet. Det betyr altså at du ikke utøver spydigheter, men bare mener at du er i din rett til å stille spm, ikke sant?

''Du kommer med selvfølgeligheter, og svært lite gjennomtenkte generaliseringer, som faller på sin egen urimelighet så snart noen pirker litt i dem.''

Aner ikke hva du snakker, antagelig er du så "over" meg at jeg ikke forstår innholdet i setningene dine. Innholdet ligger trolig for høyt for meg, ser du.

Vel, følg med, så lærer du nok. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Jeg prøvde ikke å være spydig. Jeg bare påpeker hvordan det var og er mange steder. Jeg vokste opp i et samfunn hvor det bodde flere generasjoner i samme tak, og hvor det kunne være andre utenom slekta også som ikke hadde noen som kunne ta vare på dem.

Jeg kan være enig i at vi har kanskje kommet litt langt vekk fra hverandre på menneskelige områder, men jeg husker godt de forandringene som ble rundt meg på seksti-tallet. Jeg har også snakket med mange som kommer fra land som ikke har de velferdsordningene som vi er vant til.

Alle steder i verden er det slik at de rike kjøper seg hjelp til det som er vanskelig. Det gode her er at vi tar vare på alle så likt som mulig.

Jeg er enig i at ''velferdssamfunnet'' å mange måter har tilført goder. Jeg er imidlertid også opptatt av baksiden av denne medaljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om hver og en av oss som enkeltmennesker, eller snakker du om samfunnsgodene våre?

Men bortsett fra dette, så orker jeg ikke å diskutere med deg. Det blir så langvarig og slitsomt, og jeg går så trøtt av alt skal vinkles til politikk. Beklager :-)

Poenget var egentlig at jeg synes "vi er mer egoistiske nå enn før"-type utsagn bare er nostalgi. Hvis du ser på hvordan samfunnet var før og nå, så tror jeg ikke du finner mye som støtter opp om det, generelt sett.

Vi er nok mer individualitiske, og vi har staten som en slags utrolig forsikringsordning, men vi er ikke mer egoistiske av den grunn. Vi er langt flinkere til å ta vare på "de svake" i samfunnet nå enn før, vil jeg påstå. På generelt grunnlag.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

MM virker betydelig mer oppegående enn ML og "englene"! *LOL*

Med vennlig hilsen

Nåja jo øhhh. Vi må også se på hvordan de er gifte, men det spørs om ikke det er Ari Behn som blir taperen......fy nå var jeg stygg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er utenkelig for de fleste å ta vare på sine foreldre på deres eldre dager og det takket være dette systemet du lovpriser.''

Hvilket system?

I gamle dager tok folk vare på hverandre, tro ikke at det var lett for noen parter...Økonomien, tillot ikke noe annet.

Var de mer glad i hverandre enn vi er nå? Sannsynligvis ikke, men de var økonomisk forbundet, mer enn vi er i dag.

Men respekt for de eldre, var mye større enn i dag, og det vil jeg gjerne vinne tilbake!

Det var nok mange gamle som gikk for lut og kaldt vann i gamle dager. Flere enn i våre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

''Det er utenkelig for de fleste å ta vare på sine foreldre på deres eldre dager og det takket være dette systemet du lovpriser.''

Hvilket system?

I gamle dager tok folk vare på hverandre, tro ikke at det var lett for noen parter...Økonomien, tillot ikke noe annet.

Var de mer glad i hverandre enn vi er nå? Sannsynligvis ikke, men de var økonomisk forbundet, mer enn vi er i dag.

Men respekt for de eldre, var mye større enn i dag, og det vil jeg gjerne vinne tilbake!

''Hvilket system?''

Det vet du svaret på.

''I gamle dager tok folk vare på hverandre, tro ikke at det var lett for noen parter...Økonomien, tillot ikke noe annet.''

Var de mer glad i hverandre enn vi er nå? Sannsynligvis ikke, men de var økonomisk forbundet, mer enn vi er i dag.''

Ja, jeg tror de var mer glade i hverandre. Jeg tror de verdsatte hverandre i langt høyere grad enn vi gjør i dag.

''Men respekt for de eldre, var mye større enn i dag, og det vil jeg gjerne vinne tilbake!''

Hvordan gjør man så det, når de stues inn på sykehus og eldrehjem. Dette er i mine øyne nærmere noe som kan kalles respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Din mormor, i likhet med haugevis av andre mormødre har ikke noe annet valg....

Hvordan vet du hva Sørs mormor og mine foreldre ønsker seg? Tror du ikke de var/er mennesker som kan fortelle hva de vil og respekteres for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at ''velferdssamfunnet'' å mange måter har tilført goder. Jeg er imidlertid også opptatt av baksiden av denne medaljen.

"Baksiden" er at langt færre står uten noen til å stelle dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mormor, i likhet med haugevis av andre mormødre har ikke noe annet valg....

Det vet du overhodet ingenting om, heller.

Igjen uttaler du deg "blindt" - uten mål og mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg er enig i at ''velferdssamfunnet'' å mange måter har tilført goder. Jeg er imidlertid også opptatt av baksiden av denne medaljen.

Du glorifiserer for mye det som var før. Det var ikke så rosenrødt for de som var midt i det. Min mor var den generasjonen som aldri klaget, og hun klaget ikke over å ta vare på sin far. Hun har bare uttrykt klart og tydelig hva hun ønsker for seg selv, og vi forstår henne.

Dette har med kvinners rettigheter å gjøre. Det er ikke menneskelig å ha tunge pleiepasienter boende hjemme. Hverken for pasienten eller pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Poenget var egentlig at jeg synes "vi er mer egoistiske nå enn før"-type utsagn bare er nostalgi. Hvis du ser på hvordan samfunnet var før og nå, så tror jeg ikke du finner mye som støtter opp om det, generelt sett.

Vi er nok mer individualitiske, og vi har staten som en slags utrolig forsikringsordning, men vi er ikke mer egoistiske av den grunn. Vi er langt flinkere til å ta vare på "de svake" i samfunnet nå enn før, vil jeg påstå. På generelt grunnlag.

Med vennlig hilsen

''Vi er langt flinkere til å ta vare på "de svake" i samfunnet nå enn før, vil jeg påstå. På generelt grunnlag.''

Absolutt. (du bør ta to Ibux;))

Samtidig, har vi nok gått glipp av noe på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Vi er neppe så mye mer materialistiske nå enn før. Rikere ja, men ikke nødvendigvis mer materialistiske.

Poenget er at nå har vi et valg, som vi ikke hadde før. Hadde folk før i tiden hatt samme valgmulighet, ville de trolig valgt det samme.

Og nå har også de eldre som ikke har barn muligheten til å bli tatt vare på.

''Vi er neppe så mye mer materialistiske nå enn før. Rikere ja, men ikke nødvendigvis mer materialistiske.''

Jeg er uenig.

''Poenget er at nå har vi et valg, som vi ikke hadde før. Hadde folk før i tiden hatt samme valgmulighet, ville de trolig valgt det samme. ''

Folk var langt nærmere hverandre før, så jeg tror du tar feil. Min mor gjorde i hvertfall et annet valg enn å beholde en høy lønn fremfor sin mor. At hun fikk noe for å gjøre det, var ikke det avgjørende for det valget.

''Og nå har også de eldre som ikke har barn muligheten til å bli tatt vare på.''

Disse ble også tidligere tatt vare på, om enn ikke av sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvilket system?''

Det vet du svaret på.

''I gamle dager tok folk vare på hverandre, tro ikke at det var lett for noen parter...Økonomien, tillot ikke noe annet.''

Var de mer glad i hverandre enn vi er nå? Sannsynligvis ikke, men de var økonomisk forbundet, mer enn vi er i dag.''

Ja, jeg tror de var mer glade i hverandre. Jeg tror de verdsatte hverandre i langt høyere grad enn vi gjør i dag.

''Men respekt for de eldre, var mye større enn i dag, og det vil jeg gjerne vinne tilbake!''

Hvordan gjør man så det, når de stues inn på sykehus og eldrehjem. Dette er i mine øyne nærmere noe som kan kalles respektløst.

Dette er bare generaliseringer, og utsagn du ikke har belegg for.

Har du undersøkt hvor mange eldre ønsker at ungene skal stelle dem 24/7, sammenlignet med hvor mange ønsker å komme på eldrehjem?

Husk hva du selv skrev: " jeg håper jeg dauer før dette blir et tema."

Det forekommer deg ikke at kanskje de eldre tenker som du gjor om deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi er langt flinkere til å ta vare på "de svake" i samfunnet nå enn før, vil jeg påstå. På generelt grunnlag.''

Absolutt. (du bør ta to Ibux;))

Samtidig, har vi nok gått glipp av noe på veien...

Jeg tror jeg trenger Paralgin Forte! :-)

Vi har gått glipp av "eldre i rennestenen", og "eldre som blir vanskjøttet av familien og ikke har noen andre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Du glorifiserer for mye det som var før. Det var ikke så rosenrødt for de som var midt i det. Min mor var den generasjonen som aldri klaget, og hun klaget ikke over å ta vare på sin far. Hun har bare uttrykt klart og tydelig hva hun ønsker for seg selv, og vi forstår henne.

Dette har med kvinners rettigheter å gjøre. Det er ikke menneskelig å ha tunge pleiepasienter boende hjemme. Hverken for pasienten eller pårørende.

Jeg glorifiserer ikke. Alt i livet er ikke rosenrødt. Jeg mener vi har mistet noe. Jeg selv ville klart foretrukket å pleie min egen mor på hennes eldre dager, kontra å besøke henne på et sykehjem. Det er slik jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Ja, vi har mistet tvangen og friheten til å sulte på gaten.

Jeg savner det ikke.

Gjør du?

Jeg orker ikke usakligheter. Hold deg til saken, så kan vi diskutere. Dette handler ikke om et liv på gata, sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi er neppe så mye mer materialistiske nå enn før. Rikere ja, men ikke nødvendigvis mer materialistiske.''

Jeg er uenig.

''Poenget er at nå har vi et valg, som vi ikke hadde før. Hadde folk før i tiden hatt samme valgmulighet, ville de trolig valgt det samme. ''

Folk var langt nærmere hverandre før, så jeg tror du tar feil. Min mor gjorde i hvertfall et annet valg enn å beholde en høy lønn fremfor sin mor. At hun fikk noe for å gjøre det, var ikke det avgjørende for det valget.

''Og nå har også de eldre som ikke har barn muligheten til å bli tatt vare på.''

Disse ble også tidligere tatt vare på, om enn ikke av sine barn.

Folk var "nærmere hverandre" fordi de ikke hadde råd til egen leilighet!. Bokstavelig talt.

Det var nok av dem som gikk hverandre på nervene, og jeg tviler ikke på at en levekårsundersøkelse i dag sammenlignet med 1950 vil vise at eldre har det mye bedre i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...