Gå til innhold

Menn som bor "hjemme"....


Gjest Iris38

Anbefalte innlegg

''Jeg er enig med deg. Hadde jeg visst hvor mye mora mi hadde i pensjon og ikke hatt minstemann hjemme, kunne jeg ha ansatt noen til å se etter henne. Isteden sulten hun nesten ihjel på sykehjemmet og tennene råtnet ut av kjeften på henne fordi de ikke pusset tennene hennes.''

For en tragedie!

''Nå har det sykehjemmet vært på tv som skrekkeksempel i forrige uka altså, men jeg tror ikke det er så mye bedre andre steder i byen''

De finnes forhåpentligvis noen som er bedre enn andre. Men det finner lite verdighet i at mennesker skal avslutte sitt liv på et rom på et sykehjem med et par bilder av sine nærmeste på veggen.

Det er da langt bedre enn med utslitt familie, eller i fattigdom, eller sulten, eller....

Du har et så naivt og rosenrødt bilde av det at det nesten er latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 508
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    118

  • Dorthe

    27

  • Colette

    19

  • PieLill

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

''De har fortalt hva de vil og blitt hørt. Er det vanskelig for deg å tro på at de kan velge noe som du synes de ikke skulle valgt?''

Abolutt ikke, jeg tror bare ikke at de velger å fortelle det de faktisk ønsker. De vil rett og slett ikke være til bryderi. Det ville ikke min mormor heller, men jeg vet at hun var svært takknemlig for at hun ble stellt av min mor og oss den siste tiden. Og at hun hadde oss hos seg hver dag.

Husk nå at du snakker om mine foreldre. Det er jeg som kjenner dem og forteller hva de ønsker. Ikke fortell meg at du kan fortelle meg som anonym på et nettforum at du vet hva de ønsker.

De blir tatt meget godt hånd om av samfunnet og sykehuset der de bor. De jobbet hardt for å bygge opp det tilbudet som de nyter godt av nå. Jeg er veldig stolt av dem, og har mye å takke dem for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Men det er bare ren gjetning fra din side. Og man har langt bedre muligheter for det nå (med omsorgslønn) en man noensinne hadde før.

Du har jo selv skrevet at du selv ønsker å død før den tid, så det viser jo at du ikke er en av de eldre du snakker om...?

''Men det er bare ren gjetning fra din side. Og man har langt bedre muligheter for det nå (med omsorgslønn) en man noensinne hadde før.''

Den omsorgslønnen har vært der i mange år, men folk velger ikke den for å ta vare på sine nærmeste. Hvorfor?

''Du har jo selv skrevet at du selv ønsker å død før den tid, så det viser jo at du ikke er en av de eldre du snakker om...?''

Jeg ønsker å dø før den tid, fordi jeg ikke finner noen hensikt i å bli syk og leve lengst mulig bare for alderen sin del. Jeg finner ingen verdi i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men hva får deg til å tro at det var bedre før?

Altså, at ikke de gamle gikk for "lut og kaldt vann" i langt større grad da enn nå, hvor de gamle var totalt prisgitt at noen i familien skulle føle for å stelle dem.

I en av bøkene til Gabriel García Marquéz så tilbringer den gamle faren dagene bundet til et tre på gårdsplassen, for ingen hadde tid til å forhindre at han vandret vekk...

Med vennlig hilsen

'' en av bøkene til Gabriel García Marquéz så tilbringer den gamle faren dagene bundet til et tre på gårdsplassen, for ingen hadde tid til å forhindre at han vandret vekk...''

Ikke sant? Forhåpentligvis, så har vi bedre tid til våre eldste kjære idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det de gjør i dag, gir de gamle Haldol så de ikke skal vandre sin vei. Så kan de sitter der å duppe med hodet i steden.

Mora mi var ikke ute av gamlehjemmet på 3,5 år, det var ingen som hadde tid til å ta henne med i bisettelsen til faren min engang.

Sykehjem er ordentlig grusomt. jeg vil ikke og jeg sier til dattera mi at enten får hun passe på meg eller ta livet av meg.

Jeg tror din erfaring med eldrehjem er ekstrem, og helt annerledes enn erfaringene jeg har fra ganske så mange eldrehjem.

Samt at det jo ikke er noe som helst som forhindrer at familie kan ta seg av de eldre (gå turer, kjøre dem rundt, osv) selv om de bor på eldrehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest irrere

Husk nå at du snakker om mine foreldre. Det er jeg som kjenner dem og forteller hva de ønsker. Ikke fortell meg at du kan fortelle meg som anonym på et nettforum at du vet hva de ønsker.

De blir tatt meget godt hånd om av samfunnet og sykehuset der de bor. De jobbet hardt for å bygge opp det tilbudet som de nyter godt av nå. Jeg er veldig stolt av dem, og har mye å takke dem for.

''Husk nå at du snakker om mine foreldre. Det er jeg som kjenner dem og forteller hva de ønsker. Ikke fortell meg at du kan fortelle meg som anonym på et nettforum at du vet hva de ønsker.''

Jeg snakker om eldre, mulig dine foreldre er et unntak.

''De blir tatt meget godt hånd om av samfunnet og sykehuset der de bor. De jobbet hardt for å bygge opp det tilbudet som de nyter godt av nå. Jeg er veldig stolt av dem, og har mye å takke dem for.''

Jeg tror de har jobbet hardt av helt andre grunner, men meg om det. De fleste hever sin lønn uten tanke på alderdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er bare ren gjetning fra din side. Og man har langt bedre muligheter for det nå (med omsorgslønn) en man noensinne hadde før.''

Den omsorgslønnen har vært der i mange år, men folk velger ikke den for å ta vare på sine nærmeste. Hvorfor?

''Du har jo selv skrevet at du selv ønsker å død før den tid, så det viser jo at du ikke er en av de eldre du snakker om...?''

Jeg ønsker å dø før den tid, fordi jeg ikke finner noen hensikt i å bli syk og leve lengst mulig bare for alderen sin del. Jeg finner ingen verdi i det.

Sannsynligvis fordi både de eldre og de pårørende foretrekker at det tunge arbeide gjøres av de som har det som en jobb.

Flere i min famlie har blitt ca 100 år gamle. Jeg tror ikke noen av dem ønsket å dø tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Ja, folk som ikke er enig med deg er det nok bare fordi de ikke er på sykehjem?

Det forekommer deg overhodet ikke at eldre kanskje foretrekker å bli stelt på sykehjem? Har du spurt mange?

''Det forekommer deg overhodet ikke at eldre kanskje foretrekker å bli stelt på sykehjem? Har du spurt mange?''

Det har jeg, når jeg snakker med de eldre om ting i livet. De fleste håper de dør før de kommer dit... Jeg antar det sier det meste om at det er et sted de faktisk ikke ønsker å tilbringe noe tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan tror du de eldre (for "100 år siden") som ikke hadde familie som tok vare på dem, levde?''

Vet du ikke det?

Jeg spør om du vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Før i tiden ble uønskede barn satt ut i skogen.

Tatere, samer og andre ble tvangssterilisert.

I USA, som har et "eldre" system enn i Norge, er det ikke akkurat masse behandling å få for de uproduktive fattige.

''Før i tiden ble uønskede barn satt ut i skogen.

Tatere, samer og andre ble tvangssterilisert.

I USA, som har et "eldre" system enn i Norge, er det ikke akkurat masse behandling å få for de uproduktive fattige.''

Jeg aner ikke hvorfor dette kom inn i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier Sør!

Sier de eldre.

Det er vel stort sett kun deg her som glorifiserer at de eldre skal måtte stelles hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Før i tiden ble uønskede barn satt ut i skogen.

Tatere, samer og andre ble tvangssterilisert.

I USA, som har et "eldre" system enn i Norge, er det ikke akkurat masse behandling å få for de uproduktive fattige.''

Jeg aner ikke hvorfor dette kom inn i bildet?

For å vise hvordan man behandlet forskjellige grupper i den perioden som du maler rosenrød og glorifiserer til det ugjenkjennelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Kanskje hun bare ikke kunne si nei, og fortelle at hun foretrakk et sykehjem?

''Kanskje hun bare ikke kunne si nei, og fortelle at hun foretrakk et sykehjem?''

Hun sa hun ville på et sykehjem ,fordi hun ikke ønsket å være til bry for oss. Vi som familie annså ikke henne som bryderi, så det ble slik det ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er enig med deg. Hadde jeg visst hvor mye mora mi hadde i pensjon og ikke hatt minstemann hjemme, kunne jeg ha ansatt noen til å se etter henne. Isteden sulten hun nesten ihjel på sykehjemmet og tennene råtnet ut av kjeften på henne fordi de ikke pusset tennene hennes.''

For en tragedie!

''Nå har det sykehjemmet vært på tv som skrekkeksempel i forrige uka altså, men jeg tror ikke det er så mye bedre andre steder i byen''

De finnes forhåpentligvis noen som er bedre enn andre. Men det finner lite verdighet i at mennesker skal avslutte sitt liv på et rom på et sykehjem med et par bilder av sine nærmeste på veggen.

Nå var heldigvis mora mi så borte fordi faren hadde henne hjemme mye lenger enn det som er vanlig at hun ikke skjønte det. Og ikke fikk hun Haldol heller så hun vandret rundt og rundt hele tiden.

Og hvordan har det seg at hun spiste seks halve skiver når jeg ga henne mat og drakk gul saft og spiste to halve når de ansatte var der med henne og ikke ville drikke fordi de ga henne rød saft som hun ikke likte. Det er så uverdig å ikke gi folk nok mat og drikke især når de ikke kan si ifra. Og hun knep munnen igjen når hun var mett så det var ikke det at hun ikke skjønte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mens du snakker som den som....???''

Gjett tre ganger.

Som en person som verken har blitt stelt av noen når du er gammel, ikke har bodd på sykehjem, og som virker veldig kunnskapsløs hva angår hvordan livet var i de "gamle dagene" du glorifiserer sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det forekommer deg overhodet ikke at eldre kanskje foretrekker å bli stelt på sykehjem? Har du spurt mange?''

Det har jeg, når jeg snakker med de eldre om ting i livet. De fleste håper de dør før de kommer dit... Jeg antar det sier det meste om at det er et sted de faktisk ikke ønsker å tilbringe noe tid på.

Sier de at de ønsker at ungene deres skal passe på dem 24/7, mate dem, skifte bleie på dem, og bade dem, og at ungenes liv skal dreie seg om dette i kanskje 10 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Det var nok av dem som gikk hverandre på nervene, og jeg tviler ikke på at en levekårsundersøkelse i dag sammenlignet med 1950 vil vise at eldre har det mye bedre i dag.''

Den undersøkelsen finnes vel ikke, så vi får leve i uvisshet om det. Jeg tror i motsetning til deg at de eldre hadde det bedre når de ble tatt vare på av sine egne.

Jeg vokste opp sammen med min mors familie. Dvs. min morfar bodde alltid sammen med oss og mine først år min mors lillesøster som jeg ser på som storesøster og min onkel som jeg husker vagt da han flyttet til stedet hvor han møtte sin kone og ble boende. I nærheten bodde min mors storesøster med sin mann og mange barn.

Min bestemor døde i førtiårene av kreft og etterlot seg små barn. Det var aldri noe annet valg enn at de elste tok seg av de yngste. Ingen klager over det eller nevnte at det var annerledes, men hele familien engasjerte seg sterkt i å kjempe for samfunnsordninger for å gjøre livet letter for de som havner i lignende situasjoner. De fikk utrettet mye.

Naboene var fire generasjoner i samme hus. Min brors beste venn ble døpt ved sin oldemors kiste, og han ble oldefars trøst. Han sov innepå rommet til sin oldefar i åresvis og pleiet han om natta da han var ungdom. Vet du hva jeg snakker om?

Jeg snakker om oppegående levende mennesker som jeg var og er glad i. Hvis du har meninger om de menneskene så er det noe som ikke stemmer. Jeg snakker om samfunn som du har ingen muligheter til å ha kjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Ja, men langt færre fattige nå enn før (for 50 år siden). Fattigdomsgrensen nå er også noe helt annet nå enn før.

Folk er likefullt fattige. Og i det velferdssamfunnet vi lever i, behøver de ikke være det. Det er intet mindre enn en skam. At folk er fattige fordi det ikke finnes midler for å hjelpe dem anser jeg for å være en helt annen situasjon enn at folk er fattige, det finnes midler til å hjelpe dem, men de som sitter på midlene hjelper ikke. Det er ikke vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...