Gå til innhold

Menn som bor "hjemme"....


Gjest Iris38

Anbefalte innlegg

Gjest irrere

Du glorifiserer det å ta vare på gamle mennesker på en måte som viser liten erfaring med virkeligeheten slik den er i store deler av verden.

Jeg har skrevet at det er hardt arbeid, så jeg vet ikke hvorfor du velger å kalle det å glorifisere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 508
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    118

  • Dorthe

    27

  • Colette

    19

  • PieLill

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest irrere

Vel, da er det åpenbart at de ikke sier at de ønsker at ungene skal passe på dem.

Ja, for det valget har de reellt sett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Minst like mye de eldre.

Jeg snakket med dem, men ettersom jeg har familie i veldig mange land er det ikke alle man har like mye kontakt med.

Det virker dog ikke som om du har snakket med noen...?''

Nå skal jeg senke meg ned på samme nivå i debatten. Du sitter her tilnærmet 24 timer i døgnet, snakker om at du reiser verden rundt på samme tid. Du har familie i hytt og pine og du har fast jobb. Hvor trolig er det at du faktisk snakker med annet enn dolere, mens du fantaserer om et liv som kunne ha vært helt annerledes, men faktisk ikke er det?

Senk nå skuldrene litt. Slike personangrep hjelper ikke. Hvor mye Sør er på dol har ikke noe med diskusjonen å gjøre.

Du må innrømme at det er mye mere liv på dol nå enn det har vært på lenge etter at Sør kom tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Og tror du ikke at mange, i gamle dager, fikk langt verre behandling? Kanskje ungene var borte, eller alkoholiker eller bare en psykopat som ikke brydde seg.

Det er mye som ikke er perfekt på eldrehjem i Norge, men du må gjerne komme med forslag for land hvor de eldre har det bedre..???

Og da mener jeg ikke bare de rike, men alle de eldre.

Selvfølgelig har de hatt det verre før i tiden. men vi er jo i stadig utvikling, og med et av verdens rikeste land så burde vi ha råd til å leie inn skikkelige pleiere, ikke bare noen som har utdannet seg til sykepleier o.l. pga sikret jobb. det er veldig mange som ikke burde jobbe innen pleie og omsorgsyrket.

En ting som jeg har tenkt på; norge i forhold til før og nå. Før i gamle dager, så bodde det som regel mange generasjoner i et hus. besteforeldre var med og oppdra og passe på små barn, mens mor og far eventuelt gikk på jobb og hjalp til på gården og slike ting. og når de eldste i huset ble gamle og syke, så hjalp både barn og barnebarn med stellet. en hjalp hverandre. I dag så er ikke verden sånn. Nå må begge foreldre ut i jobb, besteforeldre jobber også, og kan derfor ikke hjelpe med barnebarn. og når så de gamle blir syke og svake, så er egentling ingen vant med å hjelpe hverandre, alt handler om å jobbe jobbe og jobbe. Der for lander gamle på gamlehjem. vi blir rett og slett ikke vant med å ta vare på hverandre og vise omsorg. så det er ikke alltid bra med den utviklingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Som sagt, det virker ikke som om du noensinne faktisk har truffet noen som er syk og gammel. Det minner mer om 16-åringer som tror det er bare fryd og gammen med en baby.''

Jeg er 46 år og derfor vant til livet på godt og vondt og gjennom det har jeg funnet ut hva som er av verdi og hva som ikke er det. Og jeg har truffet mange syke og gamle. Jeg er også en av dem som elsker å tilbringe tid med dem, fordi de har livsvisdom på tross av ofte skrantende helse.

''Kom tilbake når du har stelt noen som er alvorlig syk og gjerne dement i 15 år.''

Jeg ser du øker antall år for å underbygge den grusomme sjebne det måtte være å stelle for noen man elsker.

Det er ikke nå, og har aldri vært, slik at "alle" nødvendigvis elsker sine gamle. Det er nok av familier hvor det ikke er slik.

Det er også noe helt annet å ha et valg om man vil gjøre det, og sannsynligvis ville begge fått det langt bedre hvis en tungt pleietrengende bodde på eldrehjem, men ble tatt ut osv av familien daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skrevet at det er hardt arbeid, så jeg vet ikke hvorfor du velger å kalle det å glorifisere?

Det er gjerne mer enn bare "hardt arbeid". Det kan være noe man må gjøre 24/7, uten å sove en hel natt noensinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker ingenting i denne sammenhengen. Mine mors søsken tilhører min nærmeste familie og har alltid gjort.

Jeg ser helt klart at det hadde vært mer naturlig at min bestefar hadde ansatt husholderske for å ta vare på barna sammen med de storesøstrene som var i ungdomstiden. På samme tid tok de vare på en senil bestemor. Det hadde vært bedre for min bestefar å finne kjærlighet igjen, men det var ikke aktuelt den gangen. Slik er det nå for enkemenn midt i livet.

Det ble stilt for store krav til halvvoksne jenter. Jeg har ingen mening om det greide de kravene eller ikke, men tror ikke at de greide det mindre enn andre i samme situasjon.

Det betyr ikke at dette ikke er mennesker som er glade i hverandre og samholdet i familien har vært berømmet.

Men det er jeg enig med deg i og det ville ikke skjedd i dag. Jeg skjønner ikke helt at det skjedde i din generasjon heller for mora mi er fra et fiskevær i Vesterrålen og levde tydeligvis helt annerledes enn du har gjort og vi er omtrent like gamle. Men min oldefar giftet seg 4 ganger, fikk 34 unger og emigrerte til USA med siste kona og de ungene han hadde med henne og lot resten bli igjen hos familien. Og da var min bestefar 4 år og jeg aner faktisk ikke hvor han vokste opp for det ble aldri snakket om.

Han klarte seg bra han altså, men jeg fatter ikke hvordan faren hans kunne dra fra alle de andre ungene, konene var død i barsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Usakligheter gidder jeg ikke bruke tid på. Jeg forstår og jeg glorifiserer ikke. Det er hardt arbeid å ta vare på pleietrengende.

Ja det er hardt arbeid å ta vare på pleietrengende og mange ender med å bli pleietrengende selv. Har du tenkt på at du trenger å sove når din mor blir gammel, eller er dere mange søsken som skal selge boliger og bil for å pleie henne i muligens tyve år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Usakligheter gidder jeg ikke bruke tid på. Jeg forstår og jeg glorifiserer ikke. Det er hardt arbeid å ta vare på pleietrengende.

Ja det er hardt arbeid å ta vare på pleietrengende og mange ender med å bli pleietrengende selv. Har du tenkt på at du trenger å sove når din mor blir gammel, eller er dere mange søsken som skal selge boliger og bil for å pleie henne i muligens tyve år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

...eh... Det virker ikke som om du har snakket med eldre, er noe som har direkte relevans til tråden, siden du uttaler deg så bastant og rosenrødt om noe det virker som om du ikke har peiling på.

Vedr. DOL så ser jeg ikke helt hvilken relevans det har, bortsett fra at jeg er her mer enn vanlig for tiden, ettersom jeg er syk akkurat nå.

''...eh... Det virker ikke som om du har snakket med eldre, er noe som har direkte relevans til tråden, siden du uttaler deg så bastant og rosenrødt om noe det virker som om du ikke har peiling på.''

Jeg vet ikke hvor det rosenrøde kommer i fra, men jeg har sett deg nevne det et del ganger, i likhet med glorifisering.

''Vedr. DOL så ser jeg ikke helt hvilken relevans det har, bortsett fra at jeg er her mer enn vanlig for tiden, ettersom jeg er syk akkurat nå.''

Eneste relevansen er at du i en debatt synker ned på et nivå som ikke er deg verdig. Du er selv svært opptatt av sak og person, saklighet etc, men du sklir ut gang på gang. Hva du faktisk gjør med dine timer er likegyldig for meg. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg har skrevet at det er hardt arbeid, så jeg vet ikke hvorfor du velger å kalle det å glorifisere?

Hva definerer du som hardt arbeid? Har du prøvd å være våken i ukesvis? Har du prøvd å være syk med førti grader i feber og måtte stelle pleietrengende eldre? Har du tenkt å ansette vikar da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Jo, du har et helt urealistisk, naivt og glorifiserende syn på å stelle syke personer, ikke bare i en uke eller to, men i kanskje 10 år.

''Jo, du har et helt urealistisk, naivt og glorifiserende syn på å stelle syke personer, ikke bare i en uke eller to, men i kanskje 10 år.''

Deg om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Men det er jeg enig med deg i og det ville ikke skjedd i dag. Jeg skjønner ikke helt at det skjedde i din generasjon heller for mora mi er fra et fiskevær i Vesterrålen og levde tydeligvis helt annerledes enn du har gjort og vi er omtrent like gamle. Men min oldefar giftet seg 4 ganger, fikk 34 unger og emigrerte til USA med siste kona og de ungene han hadde med henne og lot resten bli igjen hos familien. Og da var min bestefar 4 år og jeg aner faktisk ikke hvor han vokste opp for det ble aldri snakket om.

Han klarte seg bra han altså, men jeg fatter ikke hvordan faren hans kunne dra fra alle de andre ungene, konene var død i barsel.

Det var mange familier i bygda hjemme som levde helt annerledes enn min familie. Det er kulturforskjeller og jeg vil ikke komme nærmere innpå dem her på dol.

Det å trekke likheter mellom Nord-Norge og der hvor jeg kommer fra er helt uforståelig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan velge sykehjem fritt. Man er ikke nødt til å bo på ett i den bydelen du bor, men man blir nok sikkert ikke prioritert først.

Og det er for få plasser i de fleste bydeler og ventetider. Mora mi var bare på avlastning når faren min døde så hun fikk plass med en gang. Han hadde tatt henne hjem igjen han hvis han ikke hadde dødd, men han døde fordi han var helt utslitt og jeg kunne ikke gjøre noen ting for de bodde i annen etasje så jeg kom ikke opp dit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har de hatt det verre før i tiden. men vi er jo i stadig utvikling, og med et av verdens rikeste land så burde vi ha råd til å leie inn skikkelige pleiere, ikke bare noen som har utdannet seg til sykepleier o.l. pga sikret jobb. det er veldig mange som ikke burde jobbe innen pleie og omsorgsyrket.

En ting som jeg har tenkt på; norge i forhold til før og nå. Før i gamle dager, så bodde det som regel mange generasjoner i et hus. besteforeldre var med og oppdra og passe på små barn, mens mor og far eventuelt gikk på jobb og hjalp til på gården og slike ting. og når de eldste i huset ble gamle og syke, så hjalp både barn og barnebarn med stellet. en hjalp hverandre. I dag så er ikke verden sånn. Nå må begge foreldre ut i jobb, besteforeldre jobber også, og kan derfor ikke hjelpe med barnebarn. og når så de gamle blir syke og svake, så er egentling ingen vant med å hjelpe hverandre, alt handler om å jobbe jobbe og jobbe. Der for lander gamle på gamlehjem. vi blir rett og slett ikke vant med å ta vare på hverandre og vise omsorg. så det er ikke alltid bra med den utviklingen....

Ja, og nei! :-)

Du har rett i at man nå (egentlig i mange år) har kjernefamilier, men det er ikke noe i samfunnet som tvinger oss til dette. Det er, om noe, lettere å leve i en storfamilie nå enn før. Man kan leve med én lønn, hvis man har et forbruksmønster som ligner mer på det man hadde før. De fleste ønsker dog ikke det.

Jeg tror ikke folk jobbet mindre før. Arbeidsdagene var neppe kortere, og undersøkelser viser jo at mødre ikke tilbragte mer tid med ungene før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Som sagt, det virker ikke som om du noensinne faktisk har truffet noen som er syk og gammel. Det minner mer om 16-åringer som tror det er bare fryd og gammen med en baby.''

Jeg er 46 år og derfor vant til livet på godt og vondt og gjennom det har jeg funnet ut hva som er av verdi og hva som ikke er det. Og jeg har truffet mange syke og gamle. Jeg er også en av dem som elsker å tilbringe tid med dem, fordi de har livsvisdom på tross av ofte skrantende helse.

''Kom tilbake når du har stelt noen som er alvorlig syk og gjerne dement i 15 år.''

Jeg ser du øker antall år for å underbygge den grusomme sjebne det måtte være å stelle for noen man elsker.

Du kan vel ikke påstå at du får lært så mye av livsvisdommen til gamle demente. Det er i tiden før.

Hvis du er glad i de gamle så respekterer du i hvert fall at de har sine egne ønsker og meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange familier i bygda hjemme som levde helt annerledes enn min familie. Det er kulturforskjeller og jeg vil ikke komme nærmere innpå dem her på dol.

Det å trekke likheter mellom Nord-Norge og der hvor jeg kommer fra er helt uforståelig for meg.

OK, jeg trodde vel egentlig at det var endel likheter, folk i nord levde av småbruk og fiske og hadde en helt annen kultur enn faren min som er oppvokst her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Og det er for få plasser i de fleste bydeler og ventetider. Mora mi var bare på avlastning når faren min døde så hun fikk plass med en gang. Han hadde tatt henne hjem igjen han hvis han ikke hadde dødd, men han døde fordi han var helt utslitt og jeg kunne ikke gjøre noen ting for de bodde i annen etasje så jeg kom ikke opp dit

Ja, ventetider er det, men man får jo korttidsplass mens man venter. Hvis det absolutt er et spesielt sykehjem man vil på.

Hørtes ikke greit ut med situasjonen dere var oppe i. Veldig trist :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jo, du har et helt urealistisk, naivt og glorifiserende syn på å stelle syke personer, ikke bare i en uke eller to, men i kanskje 10 år.''

Deg om det!

Nei, basert på din lemfeldige omgang med det. Jeg tror ikke du aner hva du snakker om. I praksis.

Eller, du har stelt noen som var rimelig frisk, og tror at det er slik for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...