Gå til innhold

Menn som bor "hjemme"....


Gjest Iris38

Anbefalte innlegg

Gjest irrere

Senk nå skuldrene litt. Slike personangrep hjelper ikke. Hvor mye Sør er på dol har ikke noe med diskusjonen å gjøre.

Du må innrømme at det er mye mere liv på dol nå enn det har vært på lenge etter at Sør kom tilbake.

''Senk nå skuldrene litt. Slike personangrep hjelper ikke. Hvor mye Sør er på dol har ikke noe med diskusjonen å gjøre.''

Skuldrene er senket og har vært det hele tiden. Jeg sa jeg valgte å synke ned på hans debattnivå.

''Du må innrømme at det er mye mere liv på dol nå enn det har vært på lenge etter at Sør kom tilbake.''

Sør tilfører i mine øyne ikke noe mer her enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 508
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    118

  • Dorthe

    27

  • Colette

    19

  • PieLill

    17

Mest aktive i denne tråden

''...eh... Det virker ikke som om du har snakket med eldre, er noe som har direkte relevans til tråden, siden du uttaler deg så bastant og rosenrødt om noe det virker som om du ikke har peiling på.''

Jeg vet ikke hvor det rosenrøde kommer i fra, men jeg har sett deg nevne det et del ganger, i likhet med glorifisering.

''Vedr. DOL så ser jeg ikke helt hvilken relevans det har, bortsett fra at jeg er her mer enn vanlig for tiden, ettersom jeg er syk akkurat nå.''

Eneste relevansen er at du i en debatt synker ned på et nivå som ikke er deg verdig. Du er selv svært opptatt av sak og person, saklighet etc, men du sklir ut gang på gang. Hva du faktisk gjør med dine timer er likegyldig for meg. God bedring!

Det er ingenting galt med å påpeke at det virker som om du ikke har tenkt gjennom dette, eller snakket nok med eldre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Det er ikke nå, og har aldri vært, slik at "alle" nødvendigvis elsker sine gamle. Det er nok av familier hvor det ikke er slik.

Det er også noe helt annet å ha et valg om man vil gjøre det, og sannsynligvis ville begge fått det langt bedre hvis en tungt pleietrengende bodde på eldrehjem, men ble tatt ut osv av familien daglig.

''Det er ikke nå, og har aldri vært, slik at "alle" nødvendigvis elsker sine gamle. Det er nok av familier hvor det ikke er slik.''

Tragisk, men sant.

''Det er også noe helt annet å ha et valg om man vil gjøre det, og sannsynligvis ville begge fått det langt bedre hvis en tungt pleietrengende bodde på eldrehjem, men ble tatt ut osv av familien daglig.''

Dette må i såfall vurderes av de involverte og ikke av deg eller samfunnet. Det eneste "rette" i dag er å plassere eldre og pleietrengende på hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Det er gjerne mer enn bare "hardt arbeid". Det kan være noe man må gjøre 24/7, uten å sove en hel natt noensinne.

''Det er gjerne mer enn bare "hardt arbeid". Det kan være noe man må gjøre 24/7, uten å sove en hel natt noensinne.''

Det er det jeg kaller hardt arbeid, du må gjerne kalle det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har et helt urealistisk, naivt og glorifiserende syn på å stelle syke personer, ikke bare i en uke eller to, men i kanskje 10 år.

Slapp av nå, faren stelte mora mi i minst 15 år og jeg vet hva det er snakk om. Han hadde en time hjemmesykepleie i uka det siste året og det er fem år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

''Det forekommer deg overhodet ikke at eldre kanskje foretrekker å bli stelt på sykehjem? Har du spurt mange?''

Det har jeg, når jeg snakker med de eldre om ting i livet. De fleste håper de dør før de kommer dit... Jeg antar det sier det meste om at det er et sted de faktisk ikke ønsker å tilbringe noe tid på.

Jeg ønsker ikke å komme på sykehjem, men jeg vil heller det enn å la mine barn pleie meg hjemme. Prøv å forstå forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og tror du ikke at mange, i gamle dager, fikk langt verre behandling? Kanskje ungene var borte, eller alkoholiker eller bare en psykopat som ikke brydde seg''

Dette har du rett og jeg er mye enig med deg i denne diskusjonen, men siden jeg har jobbet på eldrehjem både med demente og tungt pleietrengende men friske i hodet, så er det ikke noe som frister. Det virker nitrist.

Jeg ønsker ikke at mine unger skal slutte å jobbe for å ta vare på meg, men håper de legger til rette for at jeg kan være hjemme lengst mulig.

Nå er det mye som ikke er helt optimalt i dag heller selv om det er som du sier mye bedre enn i gamle dager. Min venninne pleide sin kreftsyke mor hjemme. Dette var noe hun ønsket, men det ble så beintøft for henne etterhvert da hun hadde ansvaret for all smertelindringen og ingenting hjalp.

Alt ansvaret ble lagt på henne fordi hun var sykepleier og hun måtte trygle om hjelp.

Ja, man kommer i slike helt umenneskelige situasjoner, og hvor det da blir uhyggelig mye verre å sende personen "vekk". Så da er man på mange måter fanget.

Det blir dog som regel veldig stille når jeg spør folk om hvilket land de mener passer bedre på de eldre enn i Norge. Det er egentlig et interessant tema.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

OK, jeg trodde vel egentlig at det var endel likheter, folk i nord levde av småbruk og fiske og hadde en helt annen kultur enn faren min som er oppvokst her

Noen likheter finnes, men det er to forskjellige kulturer. Nord-Norge virker lite kjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av nå, faren stelte mora mi i minst 15 år og jeg vet hva det er snakk om. Han hadde en time hjemmesykepleie i uka det siste året og det er fem år siden.

Men du beskrev ham som "utslitt"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Ja det er hardt arbeid å ta vare på pleietrengende og mange ender med å bli pleietrengende selv. Har du tenkt på at du trenger å sove når din mor blir gammel, eller er dere mange søsken som skal selge boliger og bil for å pleie henne i muligens tyve år?

''Ja det er hardt arbeid å ta vare på pleietrengende og mange ender med å bli pleietrengende selv. Har du tenkt på at du trenger å sove når din mor blir gammel, eller er dere mange søsken som skal selge boliger og bil for å pleie henne i muligens tyve år?''

Vi er flere søsken og de andre vil nok som meg bistå om det blir slik at min mor blir pleietrengende noen år. Tyve år er urealistisk med tanke på hennes nåværende alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Senk nå skuldrene litt. Slike personangrep hjelper ikke. Hvor mye Sør er på dol har ikke noe med diskusjonen å gjøre.''

Skuldrene er senket og har vært det hele tiden. Jeg sa jeg valgte å synke ned på hans debattnivå.

''Du må innrømme at det er mye mere liv på dol nå enn det har vært på lenge etter at Sør kom tilbake.''

Sør tilfører i mine øyne ikke noe mer her enn andre.

Det er mer liv på dol enn det har vært lenge og det er positivt. Han kan ikke gjøre det alene, men han er den som er mest aktiv for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ikke nå, og har aldri vært, slik at "alle" nødvendigvis elsker sine gamle. Det er nok av familier hvor det ikke er slik.''

Tragisk, men sant.

''Det er også noe helt annet å ha et valg om man vil gjøre det, og sannsynligvis ville begge fått det langt bedre hvis en tungt pleietrengende bodde på eldrehjem, men ble tatt ut osv av familien daglig.''

Dette må i såfall vurderes av de involverte og ikke av deg eller samfunnet. Det eneste "rette" i dag er å plassere eldre og pleietrengende på hjem.

Man har aldri hatt så gode muligheter (med omsorgslønn) for å ha dem "hjemme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

''Ja det er hardt arbeid å ta vare på pleietrengende og mange ender med å bli pleietrengende selv. Har du tenkt på at du trenger å sove når din mor blir gammel, eller er dere mange søsken som skal selge boliger og bil for å pleie henne i muligens tyve år?''

Vi er flere søsken og de andre vil nok som meg bistå om det blir slik at min mor blir pleietrengende noen år. Tyve år er urealistisk med tanke på hennes nåværende alder.

Tredve til førti år er realistisk i forhold til min alder og jeg har to barn. De har ikke leiligheter eller bil så hva skal de gjøre hvis jeg får hjerneslag i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ventetider er det, men man får jo korttidsplass mens man venter. Hvis det absolutt er et spesielt sykehjem man vil på.

Hørtes ikke greit ut med situasjonen dere var oppe i. Veldig trist :o(

Jeg ville helst at moren min skulle bo så nært som mulig slik at det var lett å gå på besøk. Jeg hadde ikke orket den greie med å pynte meg og dra en gang i måneden. Det minste jeg kunne gjøre var i hvert fall å stikke innom stadig vekk om jeg ikke ble så lenge hver gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Hva definerer du som hardt arbeid? Har du prøvd å være våken i ukesvis? Har du prøvd å være syk med førti grader i feber og måtte stelle pleietrengende eldre? Har du tenkt å ansette vikar da?

''Hva definerer du som hardt arbeid? Har du prøvd å være våken i ukesvis? Har du prøvd å være syk med førti grader i feber og måtte stelle pleietrengende eldre? Har du tenkt å ansette vikar da?''

Ja, jeg har vært våken i ukesvis. Jeg fulgte min lillebror i døden for noen år tilbake, så jeg vet hva det kreves å stelle og være der for alvorlig syke og døende. Jeg vet hva hardt arbeid er i denne sammenhengen, men jeg vet også at jeg gjorde det eneste rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det forekommer deg overhodet ikke at eldre kanskje foretrekker å bli stelt på sykehjem? Har du spurt mange?''

Det har jeg, når jeg snakker med de eldre om ting i livet. De fleste håper de dør før de kommer dit... Jeg antar det sier det meste om at det er et sted de faktisk ikke ønsker å tilbringe noe tid på.

Hvor mange av dem sier at de ønsker at ungene skal bruke 10 år av sitt liv til å skifte bleie på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Du kan vel ikke påstå at du får lært så mye av livsvisdommen til gamle demente. Det er i tiden før.

Hvis du er glad i de gamle så respekterer du i hvert fall at de har sine egne ønsker og meninger.

''Du kan vel ikke påstå at du får lært så mye av livsvisdommen til gamle demente. Det er i tiden før.''

Jeg har ikke snakket om demente, jeg snakket om eldre mennesker.

''Hvis du er glad i de gamle så respekterer du i hvert fall at de har sine egne ønsker og meninger.''

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...